Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 2295-2314 av 2835
-
Skoler med entreprenørskapstilbud – mindre frafall?
(NIFU rapport;2014-50, Research report, 2014-11)Denne rapporten er en del av følgeforskningsprosjektet om entreprenørskap i utdanning som NIFU har utført i samarbeid med Østlandsforskning siden 2010. Oppdragsgivere er Kunnskapsdepartementet, Kommunal- og modernisering ... -
Skolverkets nye forskningsprogram: studie av en implementeringsprosess 2001-2002
(NIFU skriftserie;2003-8, Research report, 2003-04)Gjennom prosjektet Forskning om forskning – en studie av utdanningsforskning initiert av Skolverket 2001 – 2003 studerer Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) et utdanningsforskningsprogram som er ... -
Skreddersydd yrkesfaglærerutdanning? En undersøkelse av den treårige yrkesfaglærerutdanningen
(NIFU skriftserie;2003-38, Research report, 2003-12)Reform 94 medførte at tidligere modell for utdanning av yrkesfaglærere ikke lenger var tilpasset verken nytt innhold eller nye arbeidsformer i fag- og yrkesopplæringen. Yrkesfaglærerutdanningen kom som et svar på ... -
Slutevaluering af Markedsmodningsfonden
(Report, 2018-11-30)Som led i aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti om forenkling af erhvervsfremmesystemet af 24. maj 2018 er parterne blevet enige om at afvikle Markedsmodningsfonden ... -
Sluttere, slitere og sertifiserte: Bortvalg, gjennomføring og kompetanseoppnåelse blant minoritetsspråklige ungdommer i videregående opplæring
(NIFU STEP rapport;2009-13, Research report, 2009-03)Oppdraget fra IMDi har gått ut på å kartlegge årsaker til frafall i videregående opplæring blant minoritetsspråklig ungdom og foreslå tiltak for å forebygge dette, gjennom analyse av data fra prosjektet Bortvalg og kompetanse. ... -
Sluttrapport fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk
(NIFU-rapport;2018:9, Research report, 2018-06)NIFU har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluert forsøk med redusert antall karakterer ved halvårsvurdering i norsk. Evalueringsperioden har strukket seg fra 2014 til 2018, og omfatter to delrapporter samt denne ... -
Sluttrapport fra evaluering av pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag
(NIFU-rapport;2017:26, Research report, 2017-12)Evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister er utført i samarbeid mellom NIFU og NTNU Samfunnsforsking på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Dette er sluttrapporten fra evalueringen. Det ble også levert en ... -
Sluttrapport fra evalueringen av pilotering av lærerspesialistordningen
(NIFU-rapport;2021:15, Research report, 2021-11)Dette er sluttrapporten fra NIFUs evaluering av piloteringen av lærerspesialistordningen, som har vært gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Delrapporten fra evalueringen som ble offentliggjort i april 2021, ... -
Sluttrapport fra evalueringen av virkemidlene i satsingen Ungdomstrinn i utvikling
(NIFU-rapport;2018:32, Research report, 2018-12)Ungdomstrinn i utvikling 2012–2017 har vært en omfattende satsing hvor hovedmålet har vært «motivasjon og mestring for bedre læring gjennom mer praktisk og variert undervisning». I denne sluttrapporten fra evalueringen av ... -
Small-Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment
(Peer reviewed; Journal article, 2022)We investigate whether small-group instruction improves student performance in mathematics in the early grades using a large-scale RCT covering 159 Norwegian schools over four years. The students − 7–9 years old - are ... -
Små forskjeller i betydningen av foreldres utdanning for utvikling av politisk engasjement blant unge i videregående i tre byer i tre land, men det er variasjoner mellom systemer i hvordan det skjer
(NIFU Innsikt;2019:16, Others, 2019-10-25)Økning i politisk engasjement blant unge forklares i nesten like stor grad av foreldres utdanning i Bergen, Ghent og Barcelona. I Ghent og Barcelona har skolesystemets organisering betydning for elevenes utvikling av ... -
Små ressurser – store utfordringer: Evaluering av MABIT-programmet
(NIFU STEP-rapport;2008-2, Research report, 2008-01)Med dette legges det frem en evaluering av MABIT-programmet – Marin biotekno-logi i Nord-Norge. Programmets overordnede formål er å bidra til økt verdiskaping og industriell nyskaping innen marin bioteknologi i Nord-Norge, ... -
SMEs and the new role of academic research in four Nordic countries
(Research report, 2003-11) -
SMEs and the new role of academic research in four Nordic countries
(Research report, 2003) -
SMEs and the new role of academic research: Case Norway
(STEP Report;1-2004, Research report, 2003-12-10)The main aim of this report is to explore the changing relationship between academic research and small and middle-sized enterprises (SMEs) in Norway. The focus is on this country’s policies and institutions (formal and ... -
SND og bedriftsutvikling – rolle, virkemidler og effekter
(STEP Report;4-2000, Research report, 2000-09) -
SND og distriktsutvikling – rolle, virkemidler og resultater
(STEP Report;5-2000, Research report, 2000-09) -
SND som FoU-finansierende institusjon: En undersøkelse av Statens nærings- og distriktsutviklingsfonds virkemiddelportefølje
(NIFU skriftserie;2001-18, Research report, 2001-09)NIFU har i en årrekke anslått omfanget av forskning og utviklingsarbeid (FoU) i bevilgningene over statsbudsjettet, med særlig sikte på å følge utviklingen i norske ressurser over tid. Analysen av statsbudsjettet er en del ... -
Social class, union strategies, and preference in wage outcomes in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article explores a potential socialization effect of unions on member preferences in wage outcomes and bargaining structures. This challenges notions of union wage policies simply reflecting the material self-interest ... -
Social Processes of Utilization of Scientific Knowledge
(NAVF-melding;1979-8, Report, 1979-12)In this study the focus is on the absorption capacity of the users with respect to scientific information. It is suggested that lack of scientific competence at the top level of management is at present a main bottleneck ...