Browsing NIFU Open Access Archive by Title
Now showing items 589-608 of 2835
-
Evaluering av tjenestestøtte til kommunalt barnevern : Relevans, kompetanseheving og endring i praksis – delrapport 2
(NIFU-rapport;2018:15, Research report, 2018-05)For å styrke kompetansen i det kommunale barnevernet har Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) iverksatt et tiltak for å utvikle og støtte kompetansen. Tiltaket har fått navnet Tjenestestøtteprogrammet. ... -
Evaluering av Tjenestestøtteprogrammet : Relevans, kompetanseheving og endring i praksis – evaluering av andre gjennomføring av Tjenestestøtteprogrammet
(NIFU-rapport;2019:6, Research report, 2019-04)Tjenestestøtteprogrammet er et av flere kompetansehevingstiltak i den store kompetansesatsingen rettet mot det kommunale barnevernet. Denne kompetansesatsingen pågår i perioden 2018–2024, og inngår som en del av ... -
Evaluering av tre-termins studieordning
(U-notat;1995-24, Working paper, 1995-04)Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet ba i juli 1992 NAVFs utredningsinstitutt om å foreta en ekstern evaluering av de prøveprosjekter med tre-termins studieordning som var satt i gang. Evalueringen gjaldt først ... -
Evaluering av Universitetet i Stavangers strategi i perioden 2009–2019
(NIFU-rapport;2020-8, Report, 2020-03-12)Rapporten tar for seg bruken og utviklingen av strategier ved Universitetet i Stavanger over en tiårsperiode, fra 2009 til 2019 og er skrevet på oppdrag fra UiS. -
Evaluering av universitetsmuseenes digitaliseringsarbeid
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:27, Working Paper, 2005-09)NIFU STEP har på oppdrag av Utvalget for utredning av universitetsmuseene, nedsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 15. september 2004, evaluert universitetsmuseenes arbeid med digitalisering av samlingene. Utvalget ... -
Evaluering av Utdanningsløftet 2020 : Iverksettingen av fire tiltak rettet mot videregående opplæring høsten 2020
(NIFU Arbeidsnotat;2021:1, Working paper, 2021-01)Dette arbeidsnotatet inneholder en første rapportering fra NIFUs evaluering av det statlige tiltaket Utdanningsløftet 2020 for videregående opplæring. Evalueringen gjøres på oppdrag av Kunnskapsdepartementet. -
Evaluering av Utdanningsløftet 2020 : Tiltakene rettet mot videregående opplæring
(NIFU-rapport;2022:5, Research report, 2022-01)Dette er hovedrapporten fra evalueringen av tiltakene rettet mot videregående opplæring i Utdanningsløftet 2020, som NIFU gjennomfører på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. -
Evaluering av Utdanningsløftet 2020: Tilleggsnotat basert på registerdata for 2021/2022
(NIFU Arbeidsnotat;2023:4, Working paper, 2023-02)Dette notatet har undersøkt mulige virkninger av fire av tiltakene i Utdanningsløftet 2020 på deltakelsen i videregående opplæring. Notatet er basert på registerdata om utviklingen i antall elever over 20 år, med og uten ... -
Evaluering av Utdanningsløftet 2020: Resultater av tiltakene rettet mot mangel på læreplasser
(NIFU Arbeidsnotat;2021:9, Working paper, 2021-06)Dette er det andre arbeidsnotatet fra NIFUs evaluering av tiltakene i Utdanningsløftet 2020 rettet mot videregående opplæring. Notatet tar primært for seg tiltakene rettet mot læreplasser. Evalueringen gjøres på oppdrag ... -
Evaluering av vekslingsmodell i fag- og yrkesopplæringen. Delrapport 1
(Fafo-notat;2015:12, Working Paper, 2015-11)Forord Dette er første delrapport i evalueringen av forsøk med vekslingsmodell som alternativ til 2+2 modellen i fag- og yrkesopplæringen. Temaet for denne delrapporten er organisering og implementering av forsøk med ... -
Evaluering av vekslingsmodell i fag- og yrkesopplæringen: Delrapport 2
(NIFU Arbeidsnotat;2016:18, Working paper, 2016-11)Fafo og NIFU samarbeider om å evaluere de pågående forsøkene med vekslingsmodeller i fagopplæringen. Evalueringen er finansiert av Utdanningsdirektoratet og varer fra 2014 til 2018. Denne delrapporten er den andre i en ... -
Evaluering av vekslingsmodell i fag- og yrkesopplæringen: Delrapport 3
(NIFU Arbeidsnotat;2017:14, Working paper, 2018-01)Dette er den tredje delrapporten i evalueringen av forsøk med vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæringen. Den samlede evalueringsperioden er 2014 til 2018. Prosjektet er et samarbeid mellom Fafo og NIFU. Denne delrapporten ... -
Evaluering av vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæringen. Sluttrapport
(NIFU-rapport;2018:33, Research report, 2018-12)I denne sluttrapporten presenterer Fafo og NIFU en felles evaluering av forsøket med vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæringen. Vekslingsmodell i fag- og yrkesopplæringen innebærer hyppigere pendling mellom skolebasert ... -
Evaluering av videreutdanningstilbudet Matematikk 1-MOOC 2016-2017 : Et storskala videreutdanningstilbud for matematikklærere i barneskolen
(NIFU-rapport;20, Research report, 2017-09)Matematikk 1-MOOC er et videreutdanningstilbud for matematikklærere som underviser på 1.–7. trinn. Tilbudet inngår i satsingen Kompetanse for kvalitet og gir 30 studiepoeng over ett studieår. Lærere kan søke vikar- og ... -
Evaluering av videreutdanningstilbudet MatematikkMOOC 2015-2016
(NIFU-rapport;2016:21, Research report, 2016-08)Rapporten presenterer resultater fra en formativ evaluering av videreutdanningstilbudet i MatematikkMOOC gjennomført i det første driftsåret (2015/16). Samfunnsmålet til MatematikkMOOC har vært å utvikle en kostnadseffektiv ... -
Evaluering av «Tett på realfag». Status før implementeringen. Delrapport 1. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015-2019)
(NIFU-rapport;2018:5, Research report, 2018-05)Norske myndigheter har lansert strategien «Tett på realfag» for perioden 2015–2019. Denne skal bidra til at barns og unges kompetanse forbedres i naturfag og matematikk. Et uttalt mål er at flere barn og unge skal prestere ... -
Evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag, andre syntese
(NIFU Innsikt 2023-3, Others, 2023-08)I dette syntesenotatet vil vi se på implementeringen av nye læreplaner og ny struktur på vg2 som følge av fagfornyelsen. Vi ser også på analyser av overganger fra vg1 til vg2, overganger fra vg2 til vg3, hvordan fagfornyelsen ... -
Evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag, første syntese
(NIFU Innsikt;2022:3, Others, 2022-04)Denne utgaven av NIFU Innsikt bygger på første underveisrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag. Den omhandler bakgrunnen og prosessen bak læreplan- og strukturendringene i fagfornyelsen yrkesfag. I tillegg gis ... -
Evalueringen av hovedinnsatsområdet bioteknologi - En beskrivelse og analyse av høringsuttalelsene
(U-notat;1992-2, Working paper, 1992-06-05)Mandatet for evalueringen av hovedinnsatsområdet bioteknologi ble gitt av FSU i fire hovedpunkter: A. Organisasjon, virksomhet og resultater. B. Nytte og relevans. C. Faglig kvalitet. D. Fremtidig innsats. Punktene A ... -
Evalueringen av Kvalitetsreformen. Delrapport 7. Undervisnings- og vurderingsformer: Pedagogiske konsekvenser av Kvalitetsreformen
(Research report, 2006-12)Tema for denne rapporten er pedagogiske endringer i høyere utdanning under Kvalitetsreformen. Utgangspunktet er de signaler som ble gitt i Mjøsutvalgets utredning (NOU 2000:14) og i Stortingsmelding 27 om ønskede endringer ...