Browsing NIFU Open Access Archive by Title
Now showing items 489-508 of 2835
-
Et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk. Hva kan vi lære av internasjonale erfaringer?
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:5, Working Paper, 2004-09)På bakgrunn av internasjonale initiativ for å utvikle et europeisk kvalifikasjonsrammeverk for å bistå i etableringen av et "European Higher Education Area" har Utdannings- og forskningsdepartementet har bedt NIFU STEP om ... -
Et nytt utdanningsmarked: ”For-profit” høyere utdanning internasjonalt
(NIFU STEP-rapport;10-2007, Research report, 2007-03)Internasjonalisering, globalisering og europeisering er uttrykk for at høyere utdanning i stadig større grad er et fenomen uavhengig av landegrenser. Globalisering er et uttrykk som dekker et vidt spekter av saksfelt og ... -
Etablering av kandidatundersøkelse blant PhD-utdannede. Opplegg for overvåkning av PhD-kandidatenes arbeidsmarkedstilpasning og karriereutvikling
(NIFU-arbeidsnotat;2013:2, Working Paper, 2013-01-15)Forskerforbundet har gitt NIFU i oppdrag å utarbeide et forslag til og et opplegg for regelmessige spørreundersøkelser blant PhD-utdannede for å kartlegge arbeidsmarkedstilpasning og karrierer. I dette arbeidsnotatet ... -
Etter- og videreutdanning blant realister
(NIFU skriftserie;2004-1, Research report, 2004-01)Formålet med denne rapporten er å studere ulike sider ved etter- og videreutdanning blant relativt nyutdannede realister. Et viktig formål er å kartlegge omfanget av påbegynt og fullført etter- og videreutdanning og hva ... -
Etter- og videreutdanning innen digitalisering – tilbud og behov
(NIFU Arbeidsnotat;2018:6, Working paper, 2018-08)På oppdrag fra NTNU skal NIFU kartlegge universitets- og høgskolesektorens tilbud og etterspørsel av videreutdanningstilbud innenfor temaet ‘Digitalisering’. Kartleggingen inngår som kunnskapsgrunnlag i NTNUs interne arbeid ... -
Etter- og videreutdanning ved UH: en internasjonal studie
(NIFU skriftserie;2000:17, Research report, 2000-12)Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Utvalget for utredning om norsk høgre utdanning etter år 2000 (Mjøs-utvalget). Den tar for seg høyere utdanningsinstitusjoners strategier for etter- og videreutdanning i ulike europeiske ... -
Etter- og videreutdanning ved universitetene 1998-2002: Omfang, målgruppe, finansiering og opplegg
(NIFU skriftserie;2003-31, Research report, 2003-12) -
Etter- og videreutdanning ved universitetene 1998-2002: Omfang, målgruppe, finansiering og opplegg
(NIFU skriftserie;2003-31, Research report, 2003-12)Med Kompetansereformen i 1998 var det forventninger om at flere yrkesaktive skulle ta etter- og videreutdanning, også tilbud fra universitetene. Å delta i slik utdanning er imidlertid avhengig av blant annat betalingsevnen ... -
Etterspørsel etter høyere utdannet arbeidskraft
(U-notat;1993-1, Working paper, 1993)Et av de sentrale kjerneaktivitetene ved NAVFs utredningsinstitutt er overvåking av utviklingen på det akademiske arbeidsmarkedet med utarbeidelse av perspektivanalyser for tilgang og behov for høyt kvalifisert arbeidskraft. ... -
Etterspørsel etter ulike typer arbeidskraft - metoder og modeller
(NAVF-melding;1976-7, Report, 1976-06)Rapporten gir en oversikt over metoder og modeller som har vært nyttet i arbeidet med arbeidsmarkeds- og utdanningsprognoser, og forsøker å vurdere disse nærmere, bl.a. i lys av nyere forskningsresultater. Den gir også en ... -
EU R&D Funding for Electricity Grid Technologies and the Energy Transition: Centralised versus Decentralised Transition Pathways
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In the acceleration phase transitions often increase in depth and scope, and thereby create knock-on effects for wider system structures. In the renewable energy transition, for example, higher shares of intermittent ... -
Evaluating and improving research-society relations: The role of normal and extraordinary impact
(R-QUEST Policy Brief;3, Others, 2018)Reflecting on current methods in evaluations of the societal impacts of research, this policy brief pinpoints the distinction between normal and extraordinary impact of research and the limitations of evidence-based case ... -
Evaluating Biology: A Scientometric Study of a University Biology Department
(NIFU Skriftserie;2001-6, Research report, 2001-04)In the present report, professor Per O. Seglen deals in depth with the methodological issues that arose in connection to an evaluation of the Department of Biology at the University of Oslo in 1999. His aim is neither to ... -
Evaluating transdisciplinary research quality
(R-QUEST Policy Brief;8, Others, 2024)Transdisciplinary research (TDR) addresses societal issues and involves non-academic partners. To meet today’s societal challenges TDR is often seen as part of the solution. But TDR projects differ considerable from regular ... -
Evaluation of biosciences in Norway: Publication and citation analysis – a national profile
(NIFU Working Paper;2023:3, Working paper, 2023-03)This report presents a bibliometric analysis of research in biosciences in Norway and is a background report for the evaluation of the area. The main intention is to provide a general overview of the national research ... -
Evaluation of natural sciences in Norway: Publication and citation analysis – a national profile
(NIFU Working Paper;2023:2, Working paper, 2023-03)This report presents a bibliometric analysis of research in natural sciences in Norway and is a background report for the evaluation of the area. The main intention is to provide a general overview of the national research ... -
Evaluation of research in the humanities in Norway: Publication and research personnel. Statistics and analyses
(NIFU-rapport;2016:14, Research report, 2016-06)This report provides statistics and indicators of the scholarly peer-reviewed publication output and research personnel within humanities. The report was commissioned by the Research Council of Norway and the main purpose ... -
Evaluation of SIU – Norwegian Centre for International Cooperation in Higher Education
(NIFU STEP report;30-2010, Research report, 2010-10)This is an evaluation of SIU – The Norwegian Centre for International Cooperation in Higher Education. -
Evaluation of the DEMO 2000 program
(NIFU STEP-rapport;7-2005, Research report, 2005)This report presents an evaluation of the DEMO 2000 program. DEMO 2000 is a large Norwegian technology development program for the oil and gas industry. Responding to initiatives from the Norwegian supplier industry, DEMO ... -
Evaluation of the European Young Investigator Awards Scheme
(NIFU STEP Working Paper;2005:10, Working Paper, 2005-05)This evaluation of the European Young Investigator Awards Scheme (EURYI) was commissioned by the ESF and EUROHORCs and performed by NIFU STEP. Its central questions are to what extent the target group of the scheme has ...