Browsing NIFU Open Access Archive by Title
Now showing items 2675-2694 of 2835
-
Utdanning og arbeidsmarked 1989 - Tendenser og perspektiver
(NAVF-melding;1989-5, Report, 1989-11)Denne rapporten gir en oversikt over aktuelle tendenser på arbeidsmarkedet for personer med høyere utdanning foruten tendenser i rekrutteringen til høgere utdanning. Rapporten tar også opp perspektiver for utviklingen ... -
Utdanning og arbeidsmarked 1991 - Tendenser og perspektiver
(NAVF-rapport;1991-13, Report, 1991-10)Denne rapporten gir en oversikt over aktuelle tendenser i rekrutteringen til høyere utdanning og tendenser på arbeidsmarkedet for personer med høyere utdanning. Rapporten tar også opp perspektiver på utviklingen fremover. ... -
Utdanning og arbeidsmarked 1992
(Utdanning og arbeidsmarked;1992, Report, 1992-09)Utdanning og kompetanseheving er helt sentralt for å kunne løse mange av de problemene vårt samfunn står overfor. Rapportserien "Utdanning og arbeidsmarked" fra NAVFs utredningsinstitutt utgis årlig og har som formål å gi ... -
Utdanning og arbeidsmarked 1993
(Utdanning og arbeidsmarked;1993, Report, 1993-10)Utdanning og kompetanseheving er helt sentralt for å kunne løse mange av de problemene vårt samfunn står overfor. Rapportserien "Utdanning og arbeidsmarked" fra Utredningsinstituttet utgis årlig og har som formål å gi et ... -
Utdanning og arbeidsmarked 1994
(Utdanning og arbeidsmarked;1994, Report, 1994-10)«Utdanning og arbeidsmarked» er en årlig rapport fra Utredningsinstituttet for forskning og høyere utdanning skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, studie- og yrkesveiledere og andre rådgivere ... -
Utdanning og arbeidsmarked 1995
(Utdanning og arbeidsmarked;1995, Report, 1995-10)«Utdanning og arbeidsmarked» er en årlig rapport fra Utredningsinstituttet for forskning og høyere utdanning, skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, studie- og yrkesveiledere og andre ... -
Utdanning og arbeidsmarked 1996
(Utdanning og arbeidsmarked;1996, Report, 1996-10)«Utdanning og arbeidsmarked» er en rapportserie fra NIFU - tidligere Utredningsinstituttet for forskning og høyere utdanning - skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, studie- og yrkesveiledere ... -
Utdanning og arbeidsmarked 1998
(Utdanning og arbeidsmarked;1998, Report, 1998-10)«Utdanning og arbeidsmarked» er en rapportserie fra Norsk institutt for studier av forskning og utdanning, skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, studie- og yrkesveiledere og andre ... -
Utdanning og arbeidsmarked 2000
(Utdanning og arbeidsmarked;2000, Report, 2000-10)Utdanning og arbeidsmarked er en rapportserie fra Norsk institutt for studier av forskning og utdanning, skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, rådgivere i videregående skole, studie- og ... -
Utdanning og arbeidsmarked 2002
(Utdanning og arbeidsmarked;2002, Report, 2002-09)Utdanning og arbeidsmarked er en rapportserie fra Norsk Institutt for studier av forskning og utdanning, skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, rådgivere i videregående skole, studie- og ... -
Utdanning og arbeidsmarked mot år 2000 - Del 1
(NAVF-melding;1984-4, Report, 1984-04)Denne meldingen er første del av rapporteringen fra prosjektet "Utdanning og arbeidsmarked mot år 2000", som har pågått ved Utredningsinstituttet siden 1980. Meldingen har til formål å gi en innføring i prosjektets ... -
Utdanning som arbeidsrettet tiltak for ungdom med redusert arbeidsevne
(NIFU-rapport;2017:1, Research report, 2017-01)Denne rapporten ser på effekten av en innstramming i støtte til ordinær utdanning for unge med redusert arbeidsevne. Etter innstrammingen fikk færre unge under 26 år tilgang til kvalifisering i det ordinære utdanningssystemet ... -
Utdanning som arbeidsrettet tiltak for ungdom med redusert arbeidsevne
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker virkninger av utdanning som arbeidsmarkedstiltak for unge med nedsatte arbeidsevner. Fra og med 1. januar 2004 ble nedre aldersgrense for å få støtte til kvalifisering i det ordinære utdanningssystemet ... -
Utdanning uavhengig av bosted og livssituasjon? Sluttrapport for evaluering av tilskuddsordninger for fleksible utdanningstilbud
(NIFU-rapport;2022:28, Research report, 2022-12)Denne rapporten representerer andre og siste del av en større evaluering av tilskudd til fleksible utdanningstilbud. Hensikten med evalueringen har vært å vurdere hvorvidt to tilskuddsordninger – tilskudd til fleksible ... -
Utdanningsforskere og nylig avlagte doktorgrader. En gjennomgang av doktorgrader avlagt i perioden 2008-våren 2011
(NIFU-arbeidsnotat;2011:11, Working paper, 2011-11-25)NIFU har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet kartlagt doktorgrader avlagt av utdanningsforskere i forbindelse med kartleggingen av ressurser til utdanningsforskning i 2009. Doktorgradsavhandlingene er dernest klassifisert ... -
Utdanningsforskning i Norge 2011: Ressurser og resultater
(NIFU rapport;2013-31, Research report, 2013-08)Etter avtale med Kunnskapsdepartementet og Norges forskningsråd har NIFU kartlagt ressurser og resultater innenfor utdanningsforskning. Vi ser på omfanget av ressurser til utdanningsforskning i 2011, sammenlignet med ... -
Utdanningsforskning i Norge 2013. Ressurser og resultater
(NIFU rapport;2015:8, Research report, 2015-06-12)NIFU har kartlagt ressurser til utdanningsforskning i 2007, 2009, 2011 og 2013, og denne rapporten er dermed den fjerde i serien. For 2013 er det gjennomført en spørreundersøkelse. Definisjoner og spørsmål i den siste ... -
Utdanningsforskning i Norge 2015: Ressurser og resultater
(NIFU-rapport;2017:4, Research report, 2017-04)NIFU har for femte gang kartlagt norsk utdanningsforskning. Rapporten gir en oversikt over ressurser til forskning og utviklingsarbeid (FoU) på utdanningsfeltet målt i driftsutgifter og menneskelige ressurser. Vi har ... -
Utdanningsforskning: Fagdepartementets sektorforskningsansvar
(NIFU STEP-rapport;15-2007, Research report, 2007-04)Kunnskapsdepartementet står overfor to forskningspolitiske hovedutfordringer som følger av departementets dobbeltrolle som forvaltningsorgan for norsk forskning. For det første har departementet en overordnet rolle som ... -
Utdanningsinstitusjoner i alternativ medisin
(NIFU skriftserie;1998:15, Research report, 1998-12)NIFU gir i denne rapporten en oversikt over utdanningsinstitusjoner i alternativ medisin, som baserer seg på et spørreskjema utarbeidet og sendt til institusjonene av Sosial- og helsedepartementet. Arbeidet med rapporten ...