Browsing NIFU Open Access Archive by Title
Now showing items 2024-2043 of 2835
-
Prepared for higher education? Staff and student perceptions of academic literacy dimensions across disciplines
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article explores beginner student and staff perspectives of study preparedness across higher education institutions and disciplines in Norway, focusing on writing, reading and academic working skills. Drawing on focus ... -
Preparing Strategic Military Leaders and Crisis Managers for Differing Degrees of Diversity: A New Strategic Model
(Chapter; Peer reviewed, 2019)Preparing military strategic leaders and crisis managers for work related to increasing competence and efficiency within their own organization is a complex task. Diversity in organizations is not easy to obtain but still ... -
Prestasjonsutvikling fra ungdomsskolen til første året i videregående opplæring: Delrapport 3 fra prosjektet 'Ressurser og resultater i grunnopplæringen'
(NIFU rapport;2012-36, Research report, 2012-10)Formålet med denne rapporten er å se i hvilken grad elevenes prestasjonsutvikling fra grunnskolens tiende trinn til første trinn i videregående opplæring VG1 påvirkes av forhold ved skole og familie. -
Prestenes arbeidsforhold
(NAVF-melding;1981-4, Report, 1981-09)Denne rapporten presenterer resultatene av en undersøkelse av prestenes arbeidsforhold. Den tar også opp andre forhold som har betydning for prestenes trivsel, som f.eks. boforholdene og ektefellens situasjon. -
Prioriteringer ved valg av videregående opplæring
(NIFU Innsikt;2024-3, Others, 2024-04-10)Ungdommer er sikret plass på en av de tre utdanningsprogrammene de ønsker seg. Men i hvilken grad er det et reelt ønske for eleven å begynne ved sitt andre- og tredjevalg? I dette notatet belyser vi motivasjon for og ... -
Priorities, strengths and comparative advantage in Norwegian research, viewed in relation to the cooperation with South Africa
(NIFU STEP Working Paper;2005:25, Working Paper, 2005-09-21)This paper deals with three issues: First it describes the Norwegian R&D system and discusses general trends and key issues in Norwegian research policy. Second, it compares comparative advantages of Norwegian research ... -
Privat finansiering av forskning, utvikling og forskningsbasert innovasjon i Norge
(OE-rapport;2023-22, Report, 2023-04-28)Regjeringen har høye ambisjoner for norsk forskning og utvikling (FoU) samt forskningsbasert innovasjon (FoUI). Investeringene i FoU skal økes til tre prosent av BNP. Næringslivets FoU skal dobles fra dagens nivå, og midlene ... -
Privatister til examen artium og realskoleeksamen
(NAVF-melding;1964-1, Report, 1964-03)Denne melding gir en del tallmessige opplysninger om privatistene til examen artium og realskoleeksamen. De følgende oversikter viser utviklingen av antallet privatister etter siste krig og privatistenes fordeling med ... -
Problems and considerations in the design of bibliometric indicators for national performance-based research funding systems
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article presents an overview of ten specific problems and considerations that are typically involved in designs of bibliometric indicators for national performance-based research funding systems (PRFS). While any such ... -
Problems in the Measurment of Government Budget Appropriations or Outlays for Research and Experimental Development (GBAORD). Results from a Norwegian Survey
(U-notat;2000-6, Working paper, 2000-03-03)In this paper we discuss problems in assessing the R&D content in the Norwegian State budget. Empirically, the paper draws on results from a survey of Norwegian ministries' interpretation of the R&D concept in general and ... -
Process Innovation in Mental Health Care: Development and implementation of clinical pathways in psychiatric hospital Vijverdal
(Publin report;D12-5, Research report, 2005-06-06) -
Produktinnovasjon, prosessinnovasjon og FoU – noen sammenhenger
(NIFU STEP-rapport;2007-38, Research report, 2007-12)Denne rapporten drøfter noen sammenhenger mellom produktinnovasjon, prosessinnovasjon og FoU, basert på data fra den norske innovasjonsundersøkelsen 2004. -
Produktivitet, pragmatisme og polarisering: Evaluering av styrings- og ledelsesmodellen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Bergen
(NIFU STEP-rapport;2008-47, Research report, 2008-12)Universitetet i Bergen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet har bedt NIFU STEP om en evaluering av den styrings- og ledelsesmodell som fakultetet implementerte i 2003. Hensikten med evalueringen har vært å vurdere ... -
Produktivt samspill? Forsknings- og innovasjonssamarbeid mellom næringsliv og FoU-miljøer
(NIFU rapport;2012-24, Research report, 2012-06)Denne rapporten oppsummerer et treårig forskningsprosjekt om samarbeid mellom næringslivet og den forskningsutførende sektoren i Norge, med hovedvekt på forsknings- og innovasjonssamarbeid mellom universiteter/høgskoler ... -
Profesjonalisering - samfunnsbehov eller gruppeinteresse?
(NAVF-melding;1977-7, Report, 1977-10)NAVF's utredningsinstitutt arrangerte 28.-30. april 1977 en konferanse på Lysebu ved Oslo over emnet profesjonalisering. Denne rapport inneholder de foredrag som ble holdt på konferansen og en noe forkortet gjengivelse av ... -
Profesjonelle nettverk i nasjonale innovasjonssystemer: Forprosjektrapport
(STEP Report;5-2001, Research report, 2001-06) -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i grunnskolelærerutdanningene: Status og endringer over tid ved fem grunnskolelærerutdanninger i Norge (2019–2021)
(NIFU Arbeidsnotat;2022-2, Working paper, 2022-04)Grunnskolelærerutdanningene ved fem universiteter og høyskoler fikk i 2017 prosjektmidler fra Kunnskapsdepartementet for å styrke lærerutdanningenes arbeid med profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK). Prosjektene startet ... -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i lærerutdanningene. Undersøkelse av tilstand, holdninger og ferdigheter ved fem grunnskolelærerutdanninger
(NIFU-rapport;2019-13, Report, 2019-06-28)Fem av landets lærerutdanninger har fått midler fra myndighetene for å styrke utdanningenes arbeid med digital kompetanse. Disse omfatter Universitetet i Sør-øst-Norge (USN), Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet ... -
Profesjonsutdannedes overgang fra utdanning til arbeid: Arbeidsmarkedstilpasning, yrkesverdier og tilfredshet med arbeid og utdanning
(NIFU rapport;2012-13, Research report, 2012-02)Formålet med denne rapporten er å presentere hovedresultater fra «Kandidatundersøkelsen av profesjoner». Dette er en undersøkelse av ti ulike grupper kandidater som fullførte en høyere utdanning våren 2008. De fleste av ... -
Professional educational programmes under pressure. Organizational challenges related to strengthening research
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Higher education institutions embed a large variety of organizational practices regarding how to organize, plan, and implement managerial decisions and processes. This variation is amongst others related to the multiple ...