Browsing NIFU Open Access Archive by Title
Now showing items 2006-2025 of 2835
-
Policy learning: What does it mean and how can we study it?
(Publin report;D15, Research report, 2005) -
Policy mixes for the sustainability transition of the pulp and paper industry in Sweden
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The need to view innovation policy through the lens of policy mixes has gained momentum given the growing complexity, the dynamics of real-world policy and the wide array of difficulties to address the current great societal ... -
Policy processes shaping the Norwegian Structural Reform
(NIFU Innsikt;2021-1, Others, 2021-01-04)In April 2015 the Norwegian government launched a large-scale re-organisation of the Norwegian higher education landscape. A key characteristic of the 2015 Structural Reform is not the basic policy solution per se, but ... -
Policy, perceptions, and practice: A study of educational leadership and their balancing of expectations and interests at micro-level
(Journal article; Peer reviewed, 2018)As international and domestic policy initiatives continue to sweep over higher education, it is of utmost importance to study how those responsible for the implementation of the many initiatives taken perceive and respond ... -
Porteføljeanalyse - Forslag til opplegg for en forskningsstrategisk analyse av norsk deltakelse i CERN, ESA, ESRF, EMBL og OECDs Halden reaktorprosjekt
(U-notat;1997-10, Working paper, 1997)Dette notatet foreslår et analyseopplegg for Del 3 av utredningen om norsk deltakelse i de intemasjoanle forskningsorganisasjonene CERN, ESA, EMBL, ESRF og OECDs Halden-reaktorprosjekt. Tilnærmingen som foreslås her er at ... -
Postdoktorordningen
(NIFU skriftserie;2003-37, Research report, 2003-12)Denne rapporten gir en oversikt over postdoktorordningen i Norge. Postdoktorstipend ble innført av forskningsrådene på 1980-tallet, men først fra 1998 av fikk lærestedene rett til selv å opprette postdoktorstillinger. ... -
Postens stilling i det globale informasjonssamfunnet: et eksplorativt studium
(STEP Report;15-1996, Research report, 1996-11) -
Potensialet for lærlinger i statlige virksomheter
(NIFU-rapport;2020:11, Research report, 2020-03)NIFU har gjennomført en undersøkelse av potensialet for lærlinger i staten. Hovedmetoden har vært en survey rettet mot personalledere i alle statlige virksomheter, det vil her si departementene med underliggende virksomheter. ... -
Praksis i helse- og sosialfagutdanningene: En litteraturgjennomgang
(NIFU rapport;2014-16, Research report, 2014-05-05)Mange studier har vist en rekke utfordringer knyttet til den eksterne, veiledede praksisen i helse- og sosialfagene. I denne rapporten har vi gått gjennom og diskutert både utfordringene, men også pekt på muligheter for ... -
Praksisbrev – et vellykket tiltak mot frafall. Hva er lærdommene? Sluttrapport fra den forskningsbaserte evalueringen av forsøk med praksisbrev 2008-2011
(NIFU rapport;2011-27, Research report, 2011-06-23)Dette er sluttrapporten fra NIFUs evaluering av forsøket med praksisbrev som tiltak mot frafall 2008-2011. Evalueringen har omfattet fylkene Akershus, Vestfold og Rogaland Oppdragsgiver for evalueringen av Rogaland og ... -
PraksisFoU 2005-2010: Vurdering av forskningsprogrammet Praksisrettet FoU for barnehagen, grunnopplæringen og lærerutdanningen
(NIFU STEP rapport;2009-25, Research report, 2009-05)NIFU STEP har på oppdrag for Norges forskningsråd gjort en vurdering av forskningsprogrammet Praksisrettet FoU for barnehagen, grunnopplæringen og lærerutdanningen. -
Praksisorienterte studietilbud. Eksempler fra ingeniørutdanning, markedsføringsfag, humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag
(NIFU rapport;2011-3, Research report, 2011-01)Formålet med denne rapporten er å belyse samarbeid med arbeidslivet som ledd i høyere utdanning, som at studentene har utført oppgaver i en bedrift, organisasjon eller offentlig etat i et gitt tidsrom. Her formidles erfaring ... -
Praksisrettet FoU? En undersøkelse av høgskolesektorens forsknings- og utviklingsarbeid innen helse- og sosialfag
(NIFU STEP-rapport;25-2007, Research report, 2007-06)På oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet har NIFU STEP utarbeidet denne rapporten om praksisrettet FoU i helse- og sosialfagene i høgskolesektoren. Rapporten belyser utvalgte relasjoner ved forsknings- og utviklingsarbeid ... -
Praksisutbytte? Kunnskapsoversikt om ungdoms utbytte av praksis i opplæringen
(NIFU rapport;2011-6, Research report, 2011-02-24)I dette prosjektet har tre problemstillinger vært retningsgivende for arbeidet. Selv om disse henger sammen, blir de presentert og omtalt hver for seg i det følgende. 1. Hvordan blir begrepene teori og praksis brukt og ... -
Praktisk øving i tannhelseutdanningene i Norge: En sammenligning av ulike studiemodeller
(NIFU-rapport;2015-12, Research report, 2015-04)Ofte antar man at samme studium, kanskje særlig innenfor profesjonsstudiene, utdanner «like» yrkesutøvere uavhengig av utdanningssted. I denne rapporten gjør vi et dypdykk inn i tannhelsefeltet for å se på hvordan forskjeller ... -
Predictors of applying for and winning an ERC Proof-of-Concept grant: An automated machine learning model
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Research often fails to be translated into applications because of lack of financial support. The Proof of Concept (PoC) funding scheme from the European Research Council (ERC) supports the early stages of the valorization ... -
Prepared for higher education? Staff and student perceptions of academic literacy dimensions across disciplines
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article explores beginner student and staff perspectives of study preparedness across higher education institutions and disciplines in Norway, focusing on writing, reading and academic working skills. Drawing on focus ... -
Preparing Strategic Military Leaders and Crisis Managers for Differing Degrees of Diversity: A New Strategic Model
(Chapter; Peer reviewed, 2019)Preparing military strategic leaders and crisis managers for work related to increasing competence and efficiency within their own organization is a complex task. Diversity in organizations is not easy to obtain but still ...