Browsing NIFU Open Access Archive by Title
Now showing items 1317-1336 of 2835
-
Instituttsektoren - Katalog over forskningsenhetene
(Utredningsinstituttet-rapport;1993-15, Report, 1993-12)I forbindelse med FoU-statistikken har Utredningsinstituttet for forskning og høyere utdanning bygget opp et register over institutter og institusjoner som utfører forskning og utviklingsarbeid (FoU), utenfor universiteter ... -
Instituttsektoren - mangfold og utvikling - En studie med særlig vekt på perioden 1983-91
(Utredningsinstituttet-rapport;1994-5, Report, 1994-07)Rapporten omhandler den delen av det norske FoU-systemet som kalles instituttsektoren. Siktemålet er for det første å belyse instituttsektorens rolle både forskningspolitisk og kvantitativt. For det andre gis en beskrivelse ... -
Instituttsektoren i et internasjonalt perspektiv belyst ved FoU-statistiske data
(NIFU skriftserie;2003-30, Research report, 2003-11)Rapporten viser hvordan instituttsektoren inngår i internasjonal FoU-statistikk og gjør en sammenligning mellom ulike land. Ved hjelp av OECDs statistikk og nasjonale kilder belyses blant annet omfanget av FoU ved instituttene ... -
Instituttsektoren i norsk forskning - Ressurser. Personale. Instituttevalueringer. Internasjonalt perspektiv på instituttforskningen
(NIFU-rapport;1996-7, Report, 1996-08)Instituttsektoren er en samlebetegnelse for en rekke ulike institusjoner med større eller mindre innslag av forskning og utviklingsarbeid (FoU ). Artikkelsamlingen er den første i en serie om instituttsektoren, som NIFU ... -
Instituttsektoren i norsk forskning: FoU-ressurser. Internasjonale relasjoner. Erfaringer med internasjonalt samarbeid og konkurranse. Forholdet til norske universiteter og høgskoler.
(NIFU-rapport;4-2001, Research report, 2001-04)Denne rapporten belyser til dels svært ulike sider ved instituttsektoren. Først redegjør vi for instituttenes FoU-ressurser (Del 1). Deretter tematiseres forskningsinstituttenes internasjonale relasjoner (Del 2) og deres ... -
Instituttsektoren – viktig sektor med problemer
(NIFU skriftserie;2003-15, Research report, 2003-06)I denne samlingen inngår fem artikler om den norske instituttsektoren og en bibliografi. Den første artikkelen gir en kort oversikt over utviklingen med utgangspunkt i dagens situasjon og myndighetenes anstrengelser for å ... -
Instituttsektoren: Katalog over forskningsenhetene
(NIFU-rapport;2-2002, Research report, 2002-02)Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) presenterer med dette åttende utgave av katalog over forskningsenhetene i instituttsektoren. Siktemålet er å gi en samlet oversikt over instituttsektoren, med ... -
Instituttsektoren: Katalog over forskningsenhetene
(NIFU-rapport;3-2000, Research report, 2000-01)Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) presenterer med dette syvende utgave av katalog over forskningsenhetene i instituttsektoren. Siktemålet er å gi en samlet oversikt over instituttsektoren, med ... -
Instituttsektorens finansiering: mellom marked og byråkrati
(NAVF-melding;1986-3, Report, 1986-04)NAVF's utredningsinstitutt startet i september 1983 et utredningsprogram om instituttsektoren. Hovedhensikten med programmet har vært å skaffe til veie data og frambringe analyser som samlet vil gi et oversiktlig bilde av ... -
Instituttstørrelse, administrativ belastning og kostnader ved universitetene
(NAVF-melding;1986-2, Report, 1986-02)NAVF's utredningsinstitutt har under arbeid et prosjekt om forskning ved universitetene. Prosjektet tar sikte på å belyse en rekke sider ved universitetet som forskningsinstitusjon med vekt på personalets situasjon, bl.a. ... -
Instrument eller institusjon? Skiftende politiske prioriteringer
(Chapter; Peer reviewed, 2019)Det er solid dokumentert at universiteter og høgskoler spiller en viktig rolle for samfunnsutviklingen. Særlig siden siste halvdel av 1950-tallet har dette blitt vektlagt i stadig sterkere grad, noe som faller sammen med ... -
Integrasjon i arbeid og utdanning blant minoritetsungdom i det første Reform 94-kullet
(NIFU-rapport;1-2003, Research report, 2003-01)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Læringssenteret og er en del av videreføringen av evalueringen av Reform 94. Datamaterialet som ligger til grunn for rapporten, er samlet inn høsten 2000 gjennom et spørreskjema ... -
Intensivopplæring i eller utenfor klassen? Sluttrapport fra prosjektet Kartlegging av deltakelse, organisering og opplevelse i Overgangsprosjektet innenfor Ny GIV
(NIFU rapport;2013-42, Research report, 2013-11)Ny GIV er en samlebetegnelse på flere elementer innenfor en nasjonal dugnad initiert av Stoltenberg II-regjeringen for å redusere frafallet og få flere ungdommer til å fullføre og bestå videregående opplæring. Denne ... -
Intensivopplæringen i Ny GIV for 10. trinnselever våren 2012. Kartlegging av deltagelse, organisering og opplevelse
(NIFU rapport;2012-42, Research report, 2012-11)Denne rapporten er den første av to fra prosjektet Kartlegging av deltagelse, organisering og opplevelse, og handler om intensivopplæringen i 10. trinn våren 2012 og om aktiviteter for intensivelevene før de startet i ... -
Interactions in knowledge systems: Foundations, policy implications and empirical methods
(STEP Report;10-1994, Research report, 1994-11) -
Interim evaluation report: The NUFU-cooperation between Palestinian institutions and Norwegian institutions
(U-notat;2000-9, Report, 2000)In this interim evaluation report, the focus is set on five programs in the NUFU-cooperation between Palestine and Norwegian universities. This is an interim report because it is only based on data collected and analyzed ... -
Internal consistency and structural validity of the Norwegian translation of the Ten-Item Personality Inventory
(Peer reviewed; Journal article, 2021)BACKGROUND: The Ten-Item Personality Inventory (TIPI) is a validated brief instrument measuring the five-factor model (FFM) personality dimensions, developed for instances where more comprehensive FFM instruments are ... -
Internal consistency and structural validity of the Norwegian translation of the Ten-Item Personality Inventory (N-TIPI)
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Background: The Ten-Item Personality Inventory (TIPI) is a validated brief instrument measuring the five-factor model (FFM) personality dimensions, developed for instances where more comprehensive FFM instruments are ... -
Internasjonal IKT-utdanning − Formål, organisering og innhold
(NIFU skriftserie;2002-6, Research report, 2002-02)I forbindelse med handlingsplanen for IKT i norsk utdanning (2000-2003) fremkom det et behov for en større utredning om IKT som fag. Utdannings- og forskningsdepartementet har bedt Norgesnettrådet iverksette en slik utredning ... -
Internasjonal kontakt blant universitetsforskere
(NAVF-melding;1985-6, Report, 1985-12)I den foreliggende rapporten analyseres bl.a. det faste vitenskapelige personalets internasjonale kontakter, betydningen av lengre faglige utenlandsopphold, det geografisk kontaktmønsteret og forholdet mellom internasjonal ...