Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Wollscheid, Sabine"
Now showing items 1-20 of 55
-
A balancing Act – Perceptions of how Teachers in Norwegian and Mathematics combine Digital and Analogue Devices
Wollscheid, Sabine; Tømte, Cathrine Edelhard; Aardalen, Henrikke Flittig; Vaagland, Karin; Vennerød-Diesen, Frida Felicia (Journal article, 2021) -
Academic environment and quality of education : A literature review
Elken, Mari; Wollscheid, Sabine (NIFU Working Paper;2019:1, Working paper, 2019-01)The aim of the review was to explore current research evidence concerning the relationship between the characteristics of academic environments and the quality of education in higher education. The secondary aim of the ... -
Betydning av utdanning, praksis, veiledning og autorisasjonsordninger for økt kvalitet i yrkesutøvelsen i barnevernet : En litteraturgjennomgang
Wollscheid, Sabine; Røsdal, Trude (NIFU-rapport;2019:5, Research report, 2019-03)På oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet har NIFU utført en forenklet systematisk kunnskapsoppsummering av forskning på hvorvidt kompetansehevende tiltak for barnevernsansatte har betydning for kvaliteten på ... -
Digital distance learning: A question of flexibility in time and space?
Bergene, Ann Cecilie; Wollscheid, Sabine; Gjerustad, Cay (Peer reviewed; Journal article, 2023)The Covid-19 pandemic has forced higher education institutions to adapt to digital learning and teaching modes. Hence, the pandemic might be regarded as a large-scale experiment of digitalization, leading possibly to ... -
Digital læring i askerskolen : Midtveisrapport fra følgeforskning
Tømte, Cathrine; Wollscheid, Sabine; Bugge, Markus; Vennerød-Diesen, Frida Felicia (NIFU-rapport;2018:29, Research report, 2018-10)I perioden 2017-2019 gjennomfører Asker kommune prosjektet «Digital læring i askerskolen». Prosjektet omfatter implementering av 1:1 dekning av Chromebooks for alle kommunens skoler og herunder et større kompetanseløft for ... -
Digital læring i askerskolen. Sluttrapport fra følgeforskning
Tømte, Cathrine; Wollscheid, Sabine; Bugge, Markus; Vennerød-Diesen, Frida Felicia (NIFU-rapport;2019-27, Report, 2019-11-04)I perioden 2017–2019 gjennomførte Asker kommune prosjektet «Digital læring i Askerskolen». Satsingen innebar at alle elever fikk hver sin digitale enhet; en Chromebook til bruk i læring og undervisning. Som en del av ... -
Digital technologies for primary education in disadvantaged contexts: An explorative review
Capasso, Marco; Wollscheid, Sabine (NIFU Arbeidsnotat;2022:7, Working paper, 2022-02)Particularly in ‘early’ or ‘major’ adopting countries of digital technologies research on digital transformation in schools has been expanding. Such research, however, is fragmented for ‘late’ adopting countries with a ... -
ECE teachers' views on play-based learning: a systematic review
Bubikova-Moan, Jarmila; Hjetland, Hanne Næss; Wollscheid, Sabine (Journal article; Peer reviewed, 2019)In recent years, play-based learning (PBL) has attracted attention, debate and controversy across different national contexts. There is no definitional consensus which may have undesirable consequences for enacting its ... -
Effect of early, brief computerized interventions on risky alcohol and cannabis use among young people
Smedslund, Geir; Wollscheid, Sabine; Fang, Lin; Nilsen, Wendy; Steiro, Asbjørn; Larun, Lillebeth (Journal article; Peer reviewed, 2017) -
Effekter av opplæringstilbud for tospråklige elever og kompetansehevingstiltak for voksne innvandrere : En kunnskapsoversikt
Wollscheid, Sabine; Flatø, Martin; Hjetland, Hanne Næss; Smette, Ingrid (NIFU-rapport;2017:30, Research report, 2017-11)På oppdrag av Kunnskapsdepartementet har NIFU i samarbeid med NOVA gjennomført en systematisk kunnskapsoversikt om effekter av opplæringstilbud til barn av innvandrere med svake ferdigheter i skolens undervisningsspråk og ... -
Effekter av rasisme og diskriminering på integrering i arbeidslivet: En kunnskapsoversikt
Wollscheid, Sabine; Alne, Ragnar; Bergene, Ann Cecilie; Karlstrøm, Henrik; Fossum, Lone Wanderås (NIFU-rapport;2022:20, Research report, 2022-09)På oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har NIFU laget en kunnskapsoppsummering over nordisk og internasjonal forskning om konsekvenser av rasisme og diskriminering for integrering i arbeidslivet. ... -
Erfaringer fra satsingen Kompetanse for mangfold. Underveisrapport 2: Sentrale utdanningsmyndigheter, UH-sektor, fylkesmenn, ledere, ansatte og eiere om kompetanseutviklingen
Lødding, Berit; Seland, Idunn; Gjerustad, Cay; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2016:33, Research report, 2016-11)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluerer NIFU satsingen Kompetanse for mangfold som implementeres i perioden 2013–2017. Den første delrapporten fra evalueringen forelå tidlig i 2015 og omhandlet surveyundersøkelser ... -
Et lag rundt eleven : Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole – en effektevaluering
Federici, Roger André; Helleve, Arnfinn; Midthassel, Unni Vere; Salvanes, Kari Vea; Pedersen, Cathrine; Bergene, Ann Cecilie; Bru, Lars Edvin; Rønsen, Ester; Vika, Karl Solbue; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2020:23, Research report, 2020-10)‘Et lag rundt eleven: Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert sam-handling med skole’ var en randomisert, kontrollert studie som ble utført som et samarbeidsprosjekt mellom NIFU, Folkehelseinstituttet, ... -
Evaluering av Kunnskapssenter for utdanning
Bugge, Markus; Wollscheid, Sabine; Stensaker, Bjørn (NIFU-rapport;2016:12, Research report, 2016-04)Evalueringen er spesielt bedt om å vurdere Forskningsrådets håndtering av oppdraget om etablering av Kunnskapssenter for utdanning, rådets vertskapsrolle for senteret, samt vurdere om Kunnskapssenterets virksomhet er i ... -
Evaluering av videreutdanningstilbudet MatematikkMOOC 2015-2016
Tømte, Cathrine; Wollscheid, Sabine; Aanstad, Siri; Sjaastad, Jørgen (NIFU-rapport;2016:21, Research report, 2016-08)Rapporten presenterer resultater fra en formativ evaluering av videreutdanningstilbudet i MatematikkMOOC gjennomført i det første driftsåret (2015/16). Samfunnsmålet til MatematikkMOOC har vært å utvikle en kostnadseffektiv ... -
Evaluering av «Tett på realfag». Status før implementeringen. Delrapport 1. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015-2019)
Siddiq, Fazilat; Larsen, Even Hellan; Reiling, Rune Borgan; Wollscheid, Sabine; Vaagland, Karin; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2018:5, Research report, 2018-05)Norske myndigheter har lansert strategien «Tett på realfag» for perioden 2015–2019. Denne skal bidra til at barns og unges kompetanse forbedres i naturfag og matematikk. Et uttalt mål er at flere barn og unge skal prestere ... -
Evidence-informed policy and practice in the field of education: The dilemmas related to organizational design
Wollscheid, Sabine; Stensaker, Bjørn; Bugge, Markus (Journal article; Peer reviewed, 2019-06-07)Evidence-informed policy and practice has been a trend as part of an effort to increase the use of research to improve education at all levels. In many countries, knowledge-brokering initiatives were established to stimulate ... -
Får elevene den opplæringen de har krav på? Kartlegging av undervisningstimer med kvalifiserte lærere i videregående opplæring
Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2016:26, Research report, 2016-09)NIFU har gjennomført en kartlegging av undervisningstimetall med kvalifiserte lærere i videregående opplæring på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Oppdraget er gjennomført etter Kunnskapsdepartementets initiativ til ... -
Fleksibel opplæring for voksne : En kunnskapsoppsummering
Wollscheid, Sabine; Bergene, Ann Cecilie; Olsen, Dorothy Sutherland (NIFU-rapport;2020:29, Research report, 2020-12)På oppdrag fra Kompetanse Norge har NIFU laget en kunnskapsoppsummering over internasjonal og nasjonal forskning om betydningen av ulike dimensjoner i fleksibel opplæring og betydningen av fleksibilitet i opplæringen for ... -
Forbruksforskning i Norge: En kunnskapsoversikt
Fossum, Lone Wanderås; Wollscheid, Sabine; Siversen, Gunnar (NIFU-rapport;2021:24, Research report, 2021-12)I denne rapporten presenteres en kvantitativ og tematisk kunnskapsoversikt over norsk forbruksforskning hvor også fagmiljøene som jevnlig bidrar til feltet er kartlagt. I tillegg til rapporten formidles resultatet til ...