Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Waagene, Erica"
-
Administrative arbeidsoppgaver for det vitenskapelige personalet ved universiteter og høyskoler i lys av Kvalitetsreformen
Frølich, Nicoline; Waagene, Erica (NIFU STEP-rapport;2008-10, Research report, 2008-02)Dette prosjektet er utført på oppdrag for Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening som har ønsket en kartlegging av administrative arbeidsoppgaver for det vitenskapelige personalet ved universitetene og høyskolene etter ... -
Bachelorgraden fra universitet – en selvstendig grad, eller delmål i et lengre utdanningsløp?
Arnesen, Clara Åse; Waagene, Erica (NIFU STEP rapport;2009-7, Research report, 2009-02)Kvalitetsreformen har ført til at en ny gradsstruktur er innført ved landets høyere utdanningsinstitusjoner. Det knytter seg stor interesse for hvordan de nye gradene fungerer i utdanningssystemet og i forhold til ... -
Faglige verv og oppgaver, karrierehemmende eller karrierefremmende?
Schwach, Vera; Waagene, Erica (NIFU STEP rapport;12-2010, Research report, 2010-04-12)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag av Forskerforbundet. Den analyserer vilkår for forskning i et kjønnsperspektiv. NIFU STEP kartlegger hvordan utvalgte faglige verv og faglige oppgaver er fordelt mellom kvinner og ... -
Fagskoleutdannede – hvem de er og hvor de går
Caspersen, Joakim; Støren, Liv Anne; Waagene, Erica (NIFU rapport;2012-31, Research report, 2012-08-20)Fagskolene er et nesten uutforsket felt innenfor norsk utdanningsforskning. Denne rapporten er basert på en kandidatundersøkelse blant fagskolekandidater og skal være et bidrag til å tette litt av kunnskapshullet. ... -
Fagskoleutdannedes studiesituasjon og arbeidsmarkedssituasjon. Kandidatundersøkelse blant fagskoleutdannede uteksaminert våren 2012
Waagene, Erica; Støren, Liv Anne (NIFU rapport;2013-40, Research report, 2013-10)Fagskolene bygger på videregående opplæring og skal være et alternativ til høyere utdanning. Skolene gir et mangfold av tilbud, både med hensyn til fagfelt og varighet på utdanningen. Rapporten er en videreføring av en ... -
Forskningsvilkår ved norske universiteter i et internasjonalt perspektiv: En undersøkelse av 7 land
Bentley, Peter; Kyvik, Svein; Vabø, Agnete; Waagene, Erica (NIFU STEP rapport;8-2010, Research report, 2010-03)Denne rapporten sammenligner tidsbruk og vurderinger av arbeidsvilkår blant universitetspersonalet i Norge og seks andre land (Finland, Tyskland, Storbritannia, Canada, USA og Australia). Datamaterialet er hentet fra en ... -
Gamle spillere – nye regler. Samspillet mellom etterspørsel og tilbud av høyere utdanning: Søkning til høyere utdanning og lærestedenes utdanningsprofil etter Kvalitetsreformen
Frølich, Nicoline; Waagene, Erica; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP rapport;2010-43, Research report, 2010-12)Rapporten belyser forholdet mellom søkning og studietilbud i norsk høyere utdanning fra 2003 til 2009. Bakgrunnen er lærestedenes nye rolle i søkermarkedet og behovet for bred empirisk analyse av det nye samspillet mellom ... -
Hvem skal trøste Knøttet – hvem kan endre mønsteret? Statusundersøkelse – Likestilling i barnehagen
Opheim, Vibeke; Waagene, Erica; Salvanes, Kari Vea; Gjerustad, Cay; Holen, Solveig (NIFU-rapport;30-2014, Research report, 2014-12)Denne rapporten presenterer og diskuterer resultatene fra en statusundersøkelse av likestilling mellom kjønn i norske barnehager. Undersøkelsen er gjort på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. -
Kartlegging av etter- og videreutdanningstilbud i Norge
Tømte, Cathrine; Olsen, Dorothy Sutherland; Waagene, Erica; Solberg, Espen; Børing, Pål; Borlaug, Siri Brorstad (NIFU-rapport;2015:39, Research report, 2015-12)Foreliggende rapport har hatt som mål å kartlegge det mangfoldige landskapet av alle tilbydere av etter- og videreutdanning (EVU) på tvers av sektorer i Norge. Gjennom en omfattende datainnsamling har vi kartlagt EVU-tilbud ... -
Kompetanse til energibedrifter: En undersøkelse av ingeniørutdanning i elkraft
Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Arnesen, Clara Åse; Waagene, Erica (NIFU STEP rapport;24-2010, Research report, 2010-09)Formålet med denne rapporten er å belyse noen sider ved kompetansesituasjonen i energisektoren. I dette notatet har vi først sett på søkningen til studiene og studentenes gjennomføring, fordi dette er kritiske faktorer for ... -
Kvinnerepresentasjon = større arbeidsbelastning? En undersøkelse om kravet til kvinnerepresentasjon i bedømmelseskomiteer ved universiteter og høgskoler
Thune, Taran; Waagene, Erica (NIFU STEP-rapport;2008-38, Research report, 2008-10)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag av Forskerforbundet. Hensikten med rapporten er å undersøke ulike spørsmål knyttet til kravet til at begge kjønn skal være representert i bedømmings- og ansettelseskomiteer i ... -
”Likestilling er jo ikke lenger det helt store...” Likestillingsarbeid i skolen 2009 – 2010
Støren, Liv Anne; Waagene, Erica; Arnesen, Clara Åse; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU STEP rapport;15-2010, Research report, 2010-06)Prosjektet er en kartlegging av status for likestilling i grunnopplæringen, og i dette ligger både den vekt som legges på likestilling, og det arbeidet som utføres i skolesektoren med henblikk på å øke likestillingen. ... -
Metodenotat. Dokumentasjon av data fra spørreskjemaundersøkelsen til faste vitenskapelig ansatte i UH-sektoren våren 2013
Waagene, Erica (NIFU arbeidsnotat;2014:3, Working Paper, 2014)Kunnskapsdepartementet finansierer et strategisk forskningsprosjekt (2012-2014) om kvalitet i høyere utdanning og samspill mellom UH-sektoren og samfunnet. En viktig del av datagrunnlaget er en elektronisk spørreundersøkelse ... -
Metodenotat: Dokumentasjon av data fra spørreskjemaundersøkelsen til fast vitenskapelig ansatte i U&H-sektoren våren 2013 – Revidert og utvidet utgave
Waagene, Erica; Reymert, Ingvild (NIFU Arbeidsnotat;1-2015, Working Paper, 2015-01)Kunnskapsdepartementet finansierer et strategisk forskningsprosjekt (2012-2014) om kvalitet i høyere utdanning og samspill mellom UH-sektoren og samfunnet. NIFU - Nordisk Institutt for Studier av innovasjon, forskning og ... -
Nyutdannede ingeniører - tall fra Kandidatundersøkelsen 2007
Arnesen, Clara Åse; Waagene, Erica (NIFU STEP-rapport;2008-23, Research report, 2008-06)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for NOKUT, og skal være et underlagsdokument i forbindelse med deres evaluering av ingeniørstudiet. I rapporten presenteres hovedfunn fra Kandidatundersøkelsen 2007, der nyutdannede ... -
På vei mot integrasjon? Universiteters og høgskolers arbeid med internasjonalisering
Frølich, Nicoline; Waagene, Erica; Stensaker, Bjørn (NIFU rapport;2014-44, Research report, 2014-11)Denne studien undersøker sammenhengen mellom institusjonelle strategier og strategier for internasjonalisering på nivåene lenger nede i lærestedenes organisasjon. Studien viser at det er variasjoner mellom planer og ... -
Psykisk helse i skolen: Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant lærere, skoleledere og skoleeiere
Holen, Solveig; Waagene, Erica (NIFU rapport;2014-9, Research report, 2014-03-31)I spørringen som ble gjennomført høsten 2013 inngår fire respondentgrupper som blant annet er spurt om psykisk helse i skolen. De andre temaene som inngår i spørringene er beskrevet i en egen rapport kalt «Spørsmål til ... -
Realkompetansevurdering: En studie av systemet for vurdering av realkompetanse i utdanning og arbeidsliv
Olsen, Dorothy Sutherland; Bubikova-Moan, Jarmila; Aamodt, Per Olaf; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Elken, Mari; Waagene, Erica; Larsen, Even Hellan (NIFU-rapport;2018:10, Research report, 2018-06)Foreliggende rapport har som mål å skaffe til veie ny og oppdatert informasjon om bruk, hindringer og utbytte av realkompetansevurdering. Realkompetanse er definert som all kompetanse en person har tilegnet seg gjennom ... -
Spill på flere strenger: Kandidatundersøkelse blant personer utdannet i skapende og utøvende musikk
Arnesen, Clara Åse; Waagene, Erica; Hovdhaugen, Elisabeth; Støren, Liv Anne (NIFU rapport;2014-10, Research report, 2014-03)Denne rapporten omhandler studenter og kandidater i utøvende musikkutdanning og er laget på oppdrag av Musikkhøgskolen og syv andre institusjoner som alle har det til felles at de har masterutdanning i utøvende musikk. -
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2018
Waagene, Erica; Vaagland, Karin; Larsen, Even Hellan; Federici, Roger Andre (NIFU-rapport;2018:19, Research report, 2018-06)NIFU har en treårig rammeavtale for 2017–2019 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. Undersøkelsene er kjent som Utdanningsdirektoratets spørringer. ...