Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Thune, Taran"
-
Bioteknologi ved Høgskolen i Hedmark - status og videreutvikling
Olsen, Dorothy Sutherland; Thune, Taran (NIFU rapport;2011-26, Research report, 2011-05)På oppdrag fra Høgskolen i Hedmark har NIFU blitt bedt om å gjennomføre en utredning av innsatsområdet bioteknologi. Høgskolen har bedt om et kunnskapsgrunnlag basert på en analyse av forsknings- og undervisningsaktiviteter ... -
Doktorgradskandidater i Norge: Forskeropplæring, arbeidsvilkår og karriereforventninger
Reymert, Ingvild; Nesje, Kjersti; Thune, Taran (NIFU-rapport;2017:10, Research report, 2017-06)Hensikten med rapporten er å gi et oppdatert bilde av hvordan det er å være doktorgradskandidat i Norge våren 2017, og sammenlikne utviklingen over tid. Målet er å gi alle dem som jobber for å planlegge, gjennomføre eller ... -
Kompetanse for innovasjon. En oversikt over forskningslitteratur, policy og virkemidler
Thune, Taran; Olsen, Dorothy Sutherland; Solberg, Espen (NIFU rapport;2011-45, Research report, 2011-12)Denne rapporten oppsummerer noen hovedfunn og aktuelle problemstillinger om sammenhengene mellom kompetanse og innovasjon. Rapporten er gjort på oppdrag fra Abelia, og skal primært tjene som en plattform for videre diskusjon ... -
Kompetanse i norsk næringsliv: En utfordring for Innovasjon Norge?
Thune, Taran; Brandt, Ellen; Kaloudis, Aris; Spilling, Olav R. (NIFU STEP rapport;2009-30, Research report, 2009-06)Denne rapporten oppsummerer arbeidet med et kompetanseprosjekt for Innovasjon Norge. Formålet med arbeidet har vært å gjennomgå kompetansebegrepet, å oppsummere kunnskapsgrunnlaget på dette området, og å diskutere Innovasjon ... -
Kunnskap og kvalitet i ny kontekst: Sluttrapport fra Kunnskapsdepartementets strategiske forskningsprogram 2009–2011
Stensaker, Bjørn; Frølich, Nicoline; Thune, Taran; Vabø, Agnete; Aamodt, Per Olaf; Kyvik, Svein; Gunnes, Hebe (Research report, 2012)Kunnskapsdepartementet lyste i 2008 ut et strategisk forskningsprogram for å undersøke sentrale utviklingstrekk i universitets- og høgskolesektoren. Utlysningen adresserte en lang rekke temaer, under to hovedtemaer: ... -
Kvinnerepresentasjon = større arbeidsbelastning? En undersøkelse om kravet til kvinnerepresentasjon i bedømmelseskomiteer ved universiteter og høgskoler
Thune, Taran; Waagene, Erica (NIFU STEP-rapport;2008-38, Research report, 2008-10)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag av Forskerforbundet. Hensikten med rapporten er å undersøke ulike spørsmål knyttet til kravet til at begge kjønn skal være representert i bedømmings- og ansettelseskomiteer i ... -
Langsiktig kunnskapsutvikling på næringslivets premisser? Evaluering av Nærings-ph.d.-ordningen
Piro, Fredrik; Tømte, Cathrine; Rørstad, Kristoffer; Thune, Taran (NIFU rapport;2013-2, Research report, 2013-01-08)I 2008 iverksatte Norges forskningsråd et 5-årig prøveprosjekt, med midler fra Kunnskapsdepartementet og Nærings- og handelsdepartementet, der det ble åpnet for at ansatte i bedrifter skulle gis anledning til å gjennomføre ... -
Målrettede samfunnsoppdrag i Norge
Normann, Håkon Endresen; Scordato, Lisa; Solberg, Espen; Thune, Taran; Koch, Per M. (NIFU-rapport;2022:7, Research report, 2022-03) -
Noder i kunnskapsnettverket: Forskning, kunnskapsoverføring og eksternt samarbeid blant vitenskapelige ansatte i UH-sektoren
Thune, Taran; Aamodt, Per Olaf; Gulbrandsen, Magnus (NIFU rapport;2014-23, Research report, 2014-09-08)Denne rapporten dokumenterer i hvilken grad og hvordan faglige ansatte ved universiteter og høgskoler bidrar til å spre kunnskap, samt variasjonen mellom fagmiljøer og enkeltpersoner i hvordan slike aktiviteter foregår. ... -
Norske næringsklynger under finanskrisen: En studie av klyngeorganisasjonene som arenaer og aktører
Skålholt, Asgeir; Spilling, Olav R.; Thune, Taran (NIFU STEP rapport;2010-38, Research report, 2010-11-18)Utgangspunktet for arbeidet med denne rapporten er et ønske om å få kunnskap om hvordan finanskrisen har påvirket situasjonen i noen norske næringsklynger, og hvordan klyngeprosjektene som inngår i Arena- og NCE-programmene ... -
PhD education in a knowledge society: An evaluation of PhD education in Norway
Thune, Taran; Kyvik, Svein; Sörlin, Sverker; Olsen, Terje Bruen; Vabø, Agnete; Tømte, Cathrine (NIFU rapport;2012-25, Research report, 2012-06-21)The aim of the evaluation was to provide a description of the status of PhD education in Norway, following the implementation of the PhD degree in 2003. Moreover, the evaluation was to give an assessment of the performance ... -
Produktivt samspill? Forsknings- og innovasjonssamarbeid mellom næringsliv og FoU-miljøer
Thune, Taran; Gulbrandsen, Magnus; Klitkou, Antje; Ramberg, Inge; Aanstad, Siri; Olsen, Dorothy Sutherland (NIFU rapport;2012-24, Research report, 2012-06)Denne rapporten oppsummerer et treårig forskningsprosjekt om samarbeid mellom næringslivet og den forskningsutførende sektoren i Norge, med hovedvekt på forsknings- og innovasjonssamarbeid mellom universiteter/høgskoler ... -
Samarbeid med arbeidslivet i studietiden: Omfang, typer og nytte av samarbeid
Næss, Terje; Thune, Taran; Støren, Liv Anne; Vabø, Agnete (NIFU rapport;2012-48, Research report, 2012-12-20)Rapporten handler om i hvilken grad studenter ved norske læresteder har kontakt og samarbeid med private og offentlige virksomheter i løpet av studiene, og hva slags betydning dette har for kandidatene i løpet av studietiden ... -
Samarbeid mellom høyere utdanningsinstitusjoner og energibransjen: Sammenlikning, drøfting og anbefalinger
Thune, Taran; Pedersen, Trond Einar (NIFU STEP rapport;2009-34, Research report, 2009-09)På oppdrag fra Energibedriftenes Landsforening (EBL) har NIFU STEP analysert samarbeidet mellom energibransjen og fire høyere utdanningsinstitusjoner med formelle avtaler med EBL. Avtalene har en bredt anlagt målsetning ... -
Stipendiaters arbeidsvilkår og karriereforventninger: En undersøkelse av Forskerforbundets stipendiatmedlemmer
Thune, Taran; Olsen, Terje Bruen (NIFU STEP rapport;2009-38, Research report, 2009-11)Denne rapporten ser på norske doktorgradsstipendiaters arbeidsvilkår og karriereforventninger. Rapporten er basert på analyser av eksisterende datakilder om stipendiater og doktorgradsstudenter i Norge, samt en spørreundersøkelse ... -
The knowledge triangle in policy and institutional practices - the case of Norway
Borlaug, Siri Brorstad; Aanstad, Siri; Solberg, Espen; Thune, Taran (NIFU Report;2016:45, Research report, 2016-12)This report presents the findings from a study of the knowledge triangle in Norway carried out by the Nordic Institute for Studies of Innovation, Research and Education (NIFU) in the period September 2015 to January 2016. ... -
Tilbud og etterspørsel av etter- og videreutdanning i Norge: en analyse av status, strategier og samspill
Brandt, Ellen; Thune, Taran; Ure, Odd Bjørn (NIFU STEP rapport;2009-6, Research report, 2009-03)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Kunnskapsdepartementet som har ønsket en gjennomgang av markedet for etter- og videreutdanning (EVU) utover videregående opplæringsnivå, som innspill i prosessen med å gjennomgå ... -
To år med regionale forskningsfond: Rapport fra følgeevalueringen
Spilling, Olav R.; Asheim, Bjørn Terje; Langfeldt, Liv; Thune, Taran (NIFU rapport;2012-1, Research report, 2012-01-10)Ordningen med regionale forskningsfond ble iverksatt i januar 2010 og har nå vært i virk-somhet i to år. Følgeevalueringen ble satt i gang i januar 2011 og skal pågå i tre år, og det skal leveres en rapport hvert år. Herved ... -
Universities and external engagement activities: Particular profiles for particular universities?
Thune, Taran; Reymert, Ingvild; Gulbrandsen, Magnus; Aamodt, Per Olaf (Journal article; Peer reviewed, 2016)We use a multilevel regression approach on a complex combined dataset including a survey of 4,400 Norwegian academics and detailed data on the 31 higher education institutions in which they are employed. The aim is to test ...