Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Støren, Liv Anne"
Now showing items 1-20 of 59
-
Arbeidsgivers vurdering av nyansatte med høyere utdanning og fagskoleutdanning: Underveisrapport, første delrapport
Støren, Liv Anne; Carlsten, Tone Cecilie; Reiling, Rune Borgan; Olsen, Dorothy Sutherland; Arnesen, Clara Åse (NIFU Arbeidsnotat;2016:16, Working paper, 2016-11)Denne rapporten er første delrapport fra et treårig prosjekt som NIFU utfører på oppdrag for Kunnskapsdepartementet. Prosjektet omhandler arbeidsgiveres vurdering av nyansatte som nokså nylig er ferdige med masterutdanninger, ... -
Arbeidsledighet og overkvalifisering blant ikke-vestlige innvandrere med høy utdanning: Analyser av Kandidatundersøkelsen 2002
Støren, Liv Anne (NIFU skriftserie;2004-7, Research report, 2004-03)Denne publikasjonen utgjør en del av arbeidet innenfor NIFUs nye strategiske instituttprogram (SIP) «Høyere utdanning og relevansen til arbeidsmarkedet», finansiert av Norges forskningsråd. Programmet består av flere ... -
Arbeidsmarkedet for IKT-kandidater med høyere utdanning
Støren, Liv Anne; Mark, Michael Spjelkavik; Madsen, Aleksander Å.; Olsen, Dorothy Sutherland; Klitkou, Antje; Ulvestad, Marte E. S.; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2020:15, Research report, 2020-07)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU utarbeidet en samlet analyse av arbeidsmarkedssituasjonen for personer med høyere utdanning innenfor IKT. Tidligere undersøkelser gir dels motstridende resultater; noen ... -
Arbeidsmarkedssituasjon og tilfredshet med utdanningen blant ulike grupper av nyutdannede
Arnesen, Clara Åse; Støren, Liv Anne; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU rapport;2012-39, Research report, 2012-10)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2011. Undersøkelsen omfatter kandidater som fullførte studiene våren 2011, og er gjennomført om lag et halvt år etter at de fullførte utdanningen. ... -
Choice of Study and Persistence in Higher Education by Immigrant Background, Gender, and Social Background
Støren, Liv Anne (NIFU STEP rapport;2009-43, Research report, 2009-10)The aim of this report is to present documentation of new analyses carried out at NIFU STEP concerning differences by immigrant background, gender and social background with regard to choice of type study programme in ... -
Country differences in numeracy skills: how do they vary by job characteristics and education levels?
Støren, Liv Anne; Lundetræ, Kjersti; Børing, Pål (Journal article; Peer reviewed, 2018)To what extent do favourable job characteristics contribute to the variation in numeracy skills between countries? Based on theory of maintenance and further development of pre-existing skills, this is explored by applying ... -
De første årene av karrieren: Forskjeller og likheter mellom minoritet og majoritet med høyere utdanning
Støren, Liv Anne (NIFU-rapport;7-2002, Research report, 2002-11)Denne rapporten er et resultat av et forskningsprosjekt finansiert av Norges forskningsråd under programmet Sysselsetting og arbeidsmarked. Prosjektet heter ’Arbeidsmarkedstilpasning de første tre årene etter eksamen fra ... -
Dokumentasjonsnotat: 'Ut av videregående med ulik kompetanse - de første årene på arbeidsmarkedet'. Analysegrunnlag for artikkel i SSBs publikasjon 'Utdanning 2011 - veien til arbeidslivet'
Støren, Liv Anne (NIFU-arbeidsnotat;2011:9, Working paper, 2011-11)Dette arbeidsnotatet er utarbeidet med ett formål, nemlig å tjene som dokumentasjon for resultater som er presentert i artikkelen 'Ut av videregående med ulik kompetanse - de første årene på arbeidsmarkedet', som er publisert ... -
Elevers prestasjonsutvikling - hvor mye betyr skolen og familien? Andre delrapport fra prosjektet 'Ressurser og resultater'
Wiborg, Øyvind; Arnesen, Clara Åse; Grøgaard, Jens B.; Støren, Liv Anne; Opheim, Vibeke (NIFU rapport;2011-35, Research report, 2011-11)Ved å sammenlikne prestasjoner på to tidspunkter for de samme elevene, får vi mulighet til å undersøke betydningen av skolens bidrag til elevenes læringsutvikling (såkalte value-added analyser). Et viktig formål med rapporten ... -
Entrepreneurship in higher education - impacts on graduates' entrepreneurial intentions, activity and learning outcome
Støren, Liv Anne (Journal article; Peer reviewed, 2014)Purpose - The paper examines the proportion of HE graduates in Norway who have undertaken different forms of entrepreneurship education and how comprehensive the entrepreneurship education has been. The main purpose is to ... -
Entreprenørskap i høyere utdanning - en kartlegging av omfang og innhold
Bjørnåli, Ekaterina; Støren, Liv Anne; Henaug, Inger (NIFU rapport;2011-17, Research report, 2011-03)Rapporten gir en samlet oversikt over hvilke høyere utdanningsinstitusjoner i Norge som gir et tilbud om entreprenørskap, og hva slags tilbud de gir. Utdanningstilbudene er kategorisert etter omfang (målt i studiepoeng), ... -
Entreprenørskap i høyere utdanning - erfaringer blant nyutdannede
Støren, Liv Anne (NIFU rapport;2012-45, Research report, 2012-12)Denne studien har som siktemål å besvare en rekke spørsmål om betydningen av entreprenørskap i høyere utdanning og læringsutbyttet av å hatt entreprenørskap som en del av sin utdanning. Datamaterialet som benyttes i ... -
Entreprenørskapstilbud i høyere utdanning
Scordato, Lisa; Støren, Liv Anne (NIFU rapport;2014-8, Research report, 2014-02)Fra det flerårige prosjektet “Følgeforskning om entreprenørskap i utdanningen” er det tidligere publisert sju delrapporter. Det er også publisert et arbeidsnotat i 2013 som sammenstilte resultater i de ulike delprosjektene ... -
Entreprenørskapsutdanning i Norge – status og veien videre: Sluttrapport fra følgeforskningsprosjektet om entreprenørskap i utdanningen
Spilling, Olav R.; Johansen, Vegard; Støren, Liv Anne (NIFU-rapport;2015-2, Research report, 2015-01)Denne rapporten er sluttrapporten fra følgeforskningsprosjektet om entreprenørskap i utdanningen som har blitt gjennomført i samarbeid mellom NIFU og Østlandsforskning. Prosjektet er finansiert av Kunnskapsdepartementet, ... -
Fagpersonell til sentrale strøk: Jobben trekker, men familien holder igjen - eller omvendt? - Høgskolekandidater i de ti første årene etter eksamen. Flytteårsaker og flytterater
Støren, Liv Anne (NAVF-rapport;10, Report, 1991-09)Kjennskap til bevegelser på arbeidsmarkedet blant bestemte personellgrupper er nødvendig for å utforme selektive tiltak med formål å styre, øke eller begrense disse gruppenes mobilitet. Dette er utgangspunktet for denne ... -
Fagskoleutdannede – hvem de er og hvor de går
Caspersen, Joakim; Støren, Liv Anne; Waagene, Erica (NIFU rapport;2012-31, Research report, 2012-08-20)Fagskolene er et nesten uutforsket felt innenfor norsk utdanningsforskning. Denne rapporten er basert på en kandidatundersøkelse blant fagskolekandidater og skal være et bidrag til å tette litt av kunnskapshullet. ... -
Fagskoleutdannedes studiesituasjon og arbeidsmarkedssituasjon. Kandidatundersøkelse blant fagskoleutdannede uteksaminert våren 2012
Waagene, Erica; Støren, Liv Anne (NIFU rapport;2013-40, Research report, 2013-10)Fagskolene bygger på videregående opplæring og skal være et alternativ til høyere utdanning. Skolene gir et mangfold av tilbud, både med hensyn til fagfelt og varighet på utdanningen. Rapporten er en videreføring av en ... -
Får nyutdannede med høyere grad arbeid i samsvar med sitt utdanningsnivå? Utviklingstrekk 1995–2013
Støren, Liv Anne; Næss, Terje; Reiling, Rune Borgan; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU-rapport;53-2014, Research report, 2014-12)Det har en tid pågått en debatt om hvorvidt det utdannes for mange med høyere utdanning i Norge, og om det har gått inflasjon i mastergrader. I tilknytning til denne debatten hevdes det også at mastere har «feil» utdanning, ... -
Gjennomgang av NIFU-forskning på området 'Studierekruttering og gjennomføring av høyere utdanning' i perioden 1991-2004
Brandt, Synnøve S.; Aamodt, Per Olaf; Støren, Liv Anne (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:7, Working Paper, 2005-03)Formålet med dette arbeidsnotatet er å presentere kunnskapsstatus på området 'Rekruttering og gjennomstrømning i høyere utdanning'. Det er foretatt en mer eller mindre fullstendig gjennomgang av NIFU STEPs forskning på ... -
Gjennomstrømning i videregående opplæring 1994-1999: Videreføring av evalueringen av Reform 94
Støren, Liv Anne; Sandberg, Nina (NIFU Skriftserie;2001-8, Research report, 2001-04)Formålet med dette notatet er å dokumentere gjennomstrømningen i videregående opplæring fram til og med 1999 for de to første grunnkurskullene i Reform 94. Dermed dokumenteres gjennomstrømningen ytterligere ett skoleår i ...