Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Reegård, Kaja"
Now showing items 1-15 of 15
-
Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer
Høst, Håkon; Reegård, Kaja (NIFU-rapport;2019:23, Research report, 2019-10)Rapporten tar for seg hvordan fylkeskommunene dimensjonerer videregående opplæring. Det omfatter hvilke aktører som deltar, hvordan dimensjoneringsprosessen organiseres, samt hvordan fylkeskommunene avveier ulike hensyn ... -
Evaluering av Utdanningsløftet 2020 : Iverksettingen av fire tiltak rettet mot videregående opplæring høsten 2020
Høst, Håkon; Lillebø, Otto Selvaldson; Myklebust, Runa Brandal; Reegård, Kaja; Skålholt, Asgeir (NIFU Arbeidsnotat;2021:1, Working paper, 2021-01)Dette arbeidsnotatet inneholder en første rapportering fra NIFUs evaluering av det statlige tiltaket Utdanningsløftet 2020 for videregående opplæring. Evalueringen gjøres på oppdrag av Kunnskapsdepartementet. -
Evaluering av vekslingsmodell i fag- og yrkesopplæringen. Delrapport 1
Høst, Håkon; Nyen, Torgeir; Reegård, Kaja; Seland, Idunn; Tønder, Anna Hagen (Fafo-notat;2015:12, Working Paper, 2015-11)Forord Dette er første delrapport i evalueringen av forsøk med vekslingsmodell som alternativ til 2+2 modellen i fag- og yrkesopplæringen. Temaet for denne delrapporten er organisering og implementering av forsøk med ... -
Evaluering av vekslingsmodell i fag- og yrkesopplæringen: Delrapport 3
Høst, Håkon; Nyen, Torgeir; Reegård, Kaja; Tønder, Anna Hagen (NIFU Arbeidsnotat;2017:14, Working paper, 2018-01)Dette er den tredje delrapporten i evalueringen av forsøk med vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæringen. Den samlede evalueringsperioden er 2014 til 2018. Prosjektet er et samarbeid mellom Fafo og NIFU. Denne delrapporten ... -
Evaluering av vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæringen. Sluttrapport
Bjørnset, Mathilde; Høst, Håkon; Nyen, Torgeir; Reegård, Kaja; Tønder, Anna Hagen (NIFU-rapport;2018:33, Research report, 2018-12)I denne sluttrapporten presenterer Fafo og NIFU en felles evaluering av forsøket med vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæringen. Vekslingsmodell i fag- og yrkesopplæringen innebærer hyppigere pendling mellom skolebasert ... -
Exit, voice or loyalty? VET stakeholders’ response to large scale skilled emigration from Poland
Reegård, Kaja; Debowski, Horacy (Peer reviewed; Journal article, 2020)Context: The topic of this paper is how mass emigration of skilled workers affects national policies, and employers’ willingness to invest in Vocational Education and Training (VET) in Poland. In the wake of EU enlargement ... -
Fagopplæring eller statlig utdanning i arbeidslivet? Om lærefagene IKT Service og Kontor- og administrasjon
Høst, Håkon; Reegård, Kaja (NIFU-rapport;2015:40, Research report, 2015-12)Denne rapporten representerer andre del av prosjektet «Kunnskapsoversikt med utdypende analyser som grunnlag for gjennomgang av tilbudsstrukturen i fag- og yrkesopplæringen». Rapporten tar for seg Kontor- og administrasjonsfaget ... -
Hvordan finne effekter av opplæringstilbud til nyankomne elever med innvandrerbakgrunn? En vurdering av vilkår for evaluering
Lødding, Berit; Salvanes, Kari Vea; Reegård, Kaja; Lillevik, Ragna; Kavli, Hanne Cecilie (NIFU-rapport;2020:18, Research report, 2020-09)Barn og unge som nylig har innvandret til Norge, har rett til å motta et opplæringstilbud. Det finnes imidlertid svært lite kunnskap, nasjonalt og internasjonalt, om hva slags type opplæring som virker best for denne ... -
Hvordan sikre at sykepleiestudentene oppnår læringsutbytter i praksisstudiene: Jakten på gode eksempler
Hovdhaugen, Elisabeth; Nesje, Kjersti; Reegård, Kaja (NIFU-rapport;2021:1, Research report, 2021-01)Formålet med denne rapporten er todelt. Det ene er å presentere best-practice innen praksisstudier for sykepleiestudenter. Det andre formålet er å undersøke hvilken rolle læringsutbyttebeskrivelser og praksisavtaler har i ... -
Lojalitet i spill. Eierskap i implementering av et matematikkdidaktisk tiltak i Oslo-skolen
Reegård, Kaja; Rogstad, Jon Christian (Peer reviewed; Journal article, 2019)Temaet for artikkelen er betydningen av lojalitet overfor implementeringen av et matematikkdidaktisk tiltak i ungdomsskoler og videregående skoler i Oslo. Matematikklærere kurses i didaktiske verktøy og gir elever som ... -
Lokal yrkesfagskultur og ulikhet i fortellinger om ungdoms utdanningsvalg – et stedssensitivt blikk på Oslo og Rogaland
Hegna, Kristinn; Reegård, Kaja (Journal article; Peer reviewed, 2019)The literature on vocational educational aspirations typically lacks a conception of space, place and local employment opportunities. This article compares two locations in Norway, that is, the capital Oslo, characterised ... -
Mellom omsorg og kontroll – et velferdsprofesjonsperspektiv på oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid
Reegård, Kaja (Peer reviewed; Journal article, 2021)Ungdom som står utenfor opplæring og arbeid, skaper stor velferdspolitisk bekymring i alle de nordiske landene. Artikkelen tematiserer den velferdstjenesten som har ansvar for oppsøking, oppfølging og aktivering av ungdom ... -
Relevans i fag- og yrkesopplæringen : Utvikling og analyse av en fagarbeiderundersøkelse og en arbeidsgiverundersøkelse
Andersen, Rolf K.; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen; Reegård, Kaja (NIFU-rapport;2020:30, Research report, 2020)Dette er sluttrapporten fra Fagarbeiderprosjektet, som Fafo og NIFU har gjennomført i perioden 2017–2020. Prosjektet er gjennomført på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Målet har vært å utvikle en metodikk for gjennomføring ... -
Stedlige perspektiver på skoleliv og yrkesfag
Reegård, Kaja; Rogstad, Jon Christian; Hegna, Kristinn (Journal article; Peer reviewed, 2019)The articles featured in this special issue aim to investigate the importance of places and social space for the understanding of young people's educational choices, vocational aspirations, and educational results in Norway. ... -
Yrkesutdanninger med svak forankring i arbeidslivet: En kunnskapsoppsummering
Høst, Håkon; Reegård, Kaja; Reiling, Rune Borgan; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen (NIFU-rapport;2015-16, Research report, 2015-05)Rapporten inneholder en kunnskapsoppsummering basert på forskningsbasert og annen dokumentert kunnskap om fire videregående yrkesfagprogrammers problemer og utfordringer med forankringen i arbeidslivet, Helse og oppvekst, ...