Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Maassen, Peter"
Now showing items 1-14 of 14
-
Bruk av IKT i høyere utdanning: Institusjonelle valg og organisatoriske konsekvenser
Stensaker, Bjørn; Maassen, Peter; Oftebro, Mette; Borgan, Monika (NIFU-rapport;8-2002, Research report, 2002-12)Denne rapporten er en del av en større internasjonal sammenlignende studie knyttet til bruk og anvendelse av IKT i høyere utdanning. Prosjektet er finansiert av Utdannings- og forskningsdepartementet i Norge, Center for ... -
Internasjonalisering av høyere utdanning: Trender og utfordringer
Trondal, Jarle; Stensaker, Bjørn; Gornitzka, Åse; Maassen, Peter (NIFU skriftserie;2001-28, Research report, 2001-12)Nordisk Ministerråd, Avdeling for utdanning, forskning og informasjonsteknologi har bedt NIFU om å gjøre en hurtigutredning om utviklingstendenser og utfordringer i forhold til internasjonaliseringen av høyere utdanning. ... -
Internationalization of higher education institutions in Northern Europe in the light of Bologna - National and Institutional Case Studies
Maassen, Peter; Nokkala, Terhi; Uppstrøm, Therese Marie (NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:12, Working Paper, 2004-10)This study is the basis for a summary report concerning the internationalization of higher education in the Nordic countries (see NIFU STEP report 8/2004). -
Internationalization of higher education institutions in Northern Europe in the light of Bologna – Rethinking Nordic cooperation in higher education
Maassen, Peter; Uppstrøm, Therese Marie (NIFU STEP-rapport;8-2004, Research report, 2004-10)In this report the general findings of a study into recent trends with respect to the internationalization of higher education in the Nordic countries are presented. -
Nasjonal prioritering og arbeidsdeling i høyere utdanning: – internasjonale erfaringer
Gornitzka, Åse; Maassen, Peter; Norgård, Jorunn Dahl (NIFU Skriftserie;2001-9, Research report, 2001-05) -
Quality in Norwegian Higher Education: A review of research on aspects affecting student learning
Damşa, Crina; de Lange, Thomas; Elken, Mari; Esterhazy, Rachelle; Fossland, Trine; Frølich, Nicoline; Hovdhaugen, Elisabeth; Maassen, Peter; Nerland, Monika; Nordkvelle, Yngve T.; Stensaker, Bjørn; Tømte, Cathrine; Vabø, Agnete; Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;2015:24, Research report, 2015-10)This report is produced in the framework of the project “Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances”, funded through the program Research and Innovation in the Educational Sector (FINNUT), ... -
Quo Vadis EHEA: Balancing structural continuation and political variety
Jungblut, Jens Patrick Wilhelm; Maassen, Peter; Elken, Mari (Chapter; Peer reviewed, 2020) -
Statlige tilknytningsformer i et internasjonalt perspektiv: Et delprosjekt for Ryssdalutvalget
Børing, Pål; Maassen, Peter (NIFU skriftserie;2003-18, Research report, 2003-09)Denne rapporten er utarbeidet av Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU), på oppdrag av Utdannings- og forskningsdepartementets Lovutvalg. Rapporten utgjør et supplement og et bakteppe for utredningsoppdraget ... -
Strategier og metoder for kvalitetsutvikling: En drøfting av noen sentrale forslag og synspunkter hos Mjøsutvalget
Stensaker, Bjørn; Maassen, Peter (NIFU Skriftserie;2001-10, Research report, 2001-05)Mjøsutvalget har skapt debatt i Norge med sitt brede perspektiv og mange forslag knyttet til utviklingen av norsk høyere utdanning og forskning. Utvalget hevder selv at kvalitet og kvalitetshensyn har vært en særlig viktig ... -
Strategiske satsinger ved Høgskolen i Vestfold: En vurdering av resultater og virkemidler
Larsen, Ingvild Marheim; Maassen, Peter; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-rapport;2008-30, Research report, 2008-09)Høgskolen i Vestfold har bedt NIFU STEP om en evaluering av de strategiske satsingsområdene til høgskolen. Denne evalueringen er tenkt å inngå i høgskolens videre arbeid med profilering og oppbygging av spisskompetanse ... -
Studieprogramledelse – et spørsmål om organisering?
Stensaker, Bjørn; Elken, Mari; Maassen, Peter (Journal article; Peer reviewed, 2019-03-08)Utdanningsledelse har blitt fremmet som et viktig tiltak for å øke kvalitet i norsk høyere utdanning, men det har vært relativt begrenset kunnskap om hva utdanningsledelse på studieprogramnivå består av. Studieprogramledere ... -
Styring og ledelse av høyere utdanningsinstitusjoner: Nasjonale og internasjonale utviklingstrekk og erfaringer
Larsen, Ingvild Marheim; Maassen, Peter; Stensaker, Bjørn (NIFU skriftserie;2004-20, Research report, 2004-09)Utdannings- og forskningsdepartementet har gitt NIFU STEP i oppdrag å utarbeide et notat om utviklingstrekk i styring og ledelse av høyere utdanningsinstitusjoner med vekt på hvordan pågående endringer i Norge kan relateres ... -
The practices of quality management in Norwegian higher education: Collaboration and control in study programme design and delivery
Stensaker, Bjørn; Hovdhaugen, Elisabeth; Maassen, Peter (Journal article; Peer reviewed, 2019)Purpose: In recent decades, higher education institutions have been encouraged to develop their own internal management systems as a response to perceived quality challenges in the sector. These quality management (QM) ... -
Utdanningsledelse: En analyse av ledere av studieprogrammer i høyere utdanning
Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Stensaker, Bjørn; Frølich, Nicoline; Maassen, Peter; Dalseng, Carmen From (NIFU Arbeidsnotat;2016:10, Working paper, 2016-08)Dette notatet presenterer innledende resultater fra en stor spørreundersøkelse blant de som innehar rollen som leder av studieprogram ved norske universiteter og høgskoler. Spørreundersøkelsen tar for seg ulike aspekter ...