Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Lynnebakke, Brit"
-
Faglig utvikling, samarbeid, mestring og ledelse i norske barnehager: Andre dybderapport med norske resultater fra den internasjonale barnehageundersøkelsen TALIS Starting Strong
Gjerustad, Cay; Bergene, Ann Cecilie; Lynnebakke, Brit (NIFU-rapport;2021:7, Research report, 2021-02)OECDs TALIS Starting Strong Survey er en internasjonal undersøkelse rettet til ansatte og styrere i barnehagen, og ble gjennomført våren 2018. Det er første gang OECD gjennomfører en undersøkelse blant barnehageansatte. ... -
Forskjellsbehandling, diskriminering og rasisme i norsk grunnskole
Lynnebakke, Brit; Kindt, Marianne Takvam; Alne, Ragnar Hjellset; Reiling, Rune Borgan (NIFU-rapport;2024:14, Report, 2024)Denne rapporten handler om forskjellsbehandling, rasisme og diskriminering i skolen. Temaet er tilnærmet på to måter. I den første delen undersøker vi i hvilken grad diskriminering og forskjellsbehandling bidrar til ... -
Forskning på distriktsutfordringer og regional utvikling. Tematisk kartleggingsstudie av norsk forskning 2014-2023
Karlstrøm, Henrik; Wollscheid, Sabine; Lynnebakke, Brit (NIFU-rapport;2024:21, Research report, 2024)Denne rapporten sammenstiller resultatene fra en kartlegging av norsk forskning på distriktsutfordringer og regional utvikling de siste ti år. Kartleggingen er bibliometrisk orientert, basert på publikasjonene til relevante ... -
Fravær som vekker bekymring: Skoleeieres og skolelederes inntrykk og forståelse av fraværssituasjonen i Skole-Norge
Bergene, Ann Cecilie; Vika, Karl Solbue; Lynnebakke, Brit; Vonen, Maria Njølstad; Lyckander, Rønnaug Haugland; Samuelsen, Ørjan Arnevig (NIFU-rapport;2023:14, Research report, 2023-08)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Konsekvenser av rasisme og diskriminering for deltakelse i sivilsamfunnet: En kunnskapsoversikt
Wollscheid, Sabine; Lynnebakke, Brit; Bergene, Ann Cecilie; Karlstrøm, Henrik; Fossum, Lone Wanderås (NIFU-rapport;2022:27, Research report, 2022-12)På oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har NIFU laget en kunnskapsoversikt over nordisk og internasjonal forskning på betydningen av rasisme og diskriminering for deltakelse i sivilsamfunnet. Rapporten ... -
Konsekvenser av rasisme og diskriminering for integrering innen utdanning: En kunnskapsoversikt
Wollscheid, Sabine; Lynnebakke, Brit; Kindt, Marianne Takvam; Karlstrøm, Henrik; Fossum, Lone Wanderås (NIFU-rapport;2022:22, Research report, 2022-10)På oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har NIFU laget en kunnskapsoversikt over nordisk og internasjonal forskning om konsekvenser av rasisme og diskriminering for integrering innen utdanning. Rapporten ... -
Konsekvenser av rasisme og diskriminering på grunn av etnisitet, religion og livssyn: En kunnskapsoversikt
Wollscheid, Sabine; Lynnebakke, Brit; Fossum, Lone Wanderås; Bergene, Ann Cecilie (NIFU-rapport;2021:22, Research report, 2021-12)På oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) har NIFU laget en kunnskapsoversikt over nordisk og internasjonal forskning om konsekvenser av rasisme og diskriminering på grunn av etnisitet og religion. ... -
Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser
Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Hybertsen, Ingunn Dahler; Lynnebakke, Brit; Vika, Karl Solbue; Smedsrud, Jørgen; Wendelborg, Christian; Federici, Roger André (Rapport;, Research report, 2021-03)Den 12. mars 2020 stengte alle landets grunnskoler på grunn av COVID-19 pandemien. I denne rapporten presenteres resultater fra en bred gjennomgang av foreliggende studier knyttet til pandemien og grunnskolenes håndtering, ... -
Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid? Delrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever
Lødding, Berit; Kindt, Marianne Takvam; Randen, Gunhild Tveit; Lynnebakke, Brit; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Vika, Karl Solbue; Grøgaard, Jens B. (NIFU-rapport;2022:26, Research report, 2022-12)Prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever gjennomføres på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet av NIFU i samarbeid med forskere ved Høgskolen i Innlandet, MultiLing ved Universitetet i Oslo samt ... -
The Role of Leisure Practices and Local Identity in Migrants’ Inclusion in Two Rural Norwegian Municipalities
Lynnebakke, Brit (Peer reviewed; Journal article, 2024)This article discusses the role of local identity and local leisure practices in migrants’ inclusion processes in two rural Norwegian localities. The discussed study was conducted in municipalities that had experienced ... -
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2022
Bergene, Ann Cecilie; Vika, Karl Solbue; Lynnebakke, Brit; Ramberg, Inge; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2022:11, Research report, 2022-06)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Striking roots: Place attachment of international migrants, internal migrants and local natives in three Norwegian rural municipalities
Lynnebakke, Brit; Aasland, Aadne (Peer reviewed; Journal article, 2022)Based on responses to a survey of international migrants and Norway-born residents in three rural municipalities, this article analyses place attachment at various levels of scale. It compares international migrants to ...