Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Lauglo, Jon"
-
Elevenes læringsutbytte: Hvor stor betydning har skolen? En analyse av ulikhet i elevers prestasjonsnivå i fjerde, syvende og tiende trinn i grunnskolen og i grunnkurset i videregående
Grøgaard, Jens B.; Helland, Håvard; Lauglo, Jon (NIFU STEP-rapport;2008-45, Research report, 2008-12)Denne rapporten analyserer resultatvariasjon mellom skoler. Data for skoleåret 2004-2005 for fjerde, sjuende og tiende trinn i grunnskolen og for grunnkurset i videregående skole analyseres. Det overordnede spørsmålet for ... -
Fører frittstående skoler i videregående opplæring til sosial segregering?
Helland, Håvard; Lauglo, Jon (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:35, Working paper, 2006-10-03)Denne rapporten sammenligner frittstående og offentlige videregående skoler. Hovedspørsmålet i denne delrapporten er om frittstående skoler i Videregående Opplæring (VGO) i skoleåret 2004-2005 hadde en elevsammensetning ... -
Har frittstående grunnskoler økt segregeringen? Konsekvenser av ny lov om frittstående skoler – baselinerapport II: Elevsammensetningen
Helland, Håvard; Lauglo, Jon (NIFU STEP-rapport;2-2005, Research report, 2005-06-03)Denne rapporten sammenligner frittstående skoler og kommunale skoler på grunnskolenivå. Det overordnede spørsmål er om familiers bruk av friskoler har medført større sosial segregering i grunnskolen enn den segregeringen ... -
På vei mot Innlandsuniversitetet - en vurdering av mulige PhD-program
Lauglo, Jon; Olsen, Tore; Aasen, Petter; Stensaker, Bjørn; Hetland, Per (NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:15, Working Paper, 2004-12)Høgskolene i Lillehammer, Gjøvik og Hedmark har i flere år arbeidet ut fra en visjon om å etablere et "Innlandsuniversitet". Ulike initiativ og tiltak har vært tatt for å realisere dette målet. Det foreløpig siste initiativet ...