Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Helland, Håvard"
Now showing items 1-12 of 12
-
Alle får, men hvem får hva? Evaluering av Oslo kommunes inntaksordning til videregående opplæring i studieretning for allmennfag/utdanningsprogram for studiespesialisering
Lødding, Berit; Helland, Håvard (NIFU STEP-rapport;21-2007, Research report, 2007-05)I Oslo bystyre ble det 8.12.2004 vedtatt nye regler for inntak til grunnkurs allmenne, økonomiske og administrative fag med virkning fra inntaket i 2005. I den nye ordningen ble Oslo delt inn i fire regioner og søkere ble ... -
Degree completion in short professional courses: does family background matter?
Helland, Håvard; Hovdhaugen, Elisabeth (Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Elevenes læringsutbytte: Hvor stor betydning har skolen? En analyse av ulikhet i elevers prestasjonsnivå i fjerde, syvende og tiende trinn i grunnskolen og i grunnkurset i videregående
Grøgaard, Jens B.; Helland, Håvard; Lauglo, Jon (NIFU STEP-rapport;2008-45, Research report, 2008-12)Denne rapporten analyserer resultatvariasjon mellom skoler. Data for skoleåret 2004-2005 for fjerde, sjuende og tiende trinn i grunnskolen og for grunnkurset i videregående skole analyseres. Det overordnede spørsmålet for ... -
Enrolment Patterns in Nordic Higher Education, ca 1945 to 2010. Institutions, Types of Education and Fields of Study
Börjesson, Mikael; Ahola, Sakari; Helland, Håvard; Thomsen, Jens-Peter; Frølich, Nicoline (NIFU Working Paper;2014:15, Working Paper, 2014-10)The aim of this report is to give an overall account of the patterns of enrolment to higher education in the four Nordic countries Denmark, Finland, Norway and Sweden. Enrolment is analysed from a range of different angles. -
Fører frittstående skoler i videregående opplæring til sosial segregering?
Helland, Håvard; Lauglo, Jon (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:35, Working paper, 2006-10-03)Denne rapporten sammenligner frittstående og offentlige videregående skoler. Hovedspørsmålet i denne delrapporten er om frittstående skoler i Videregående Opplæring (VGO) i skoleåret 2004-2005 hadde en elevsammensetning ... -
God trivsel, middels motivasjon og liten faglig medvirkning: En analyse av Elevinspektørene 2004
Helland, Håvard; Næss, Terje (Skriftserie;2005-4, Research report, 2005-02)Denne rapporten inneholder analyser av den nettbaserte spørreskjemaundersøkelsen Elevinspektørene. Undersøkelsen ble gjennomført våren 2004, og kartlegger oppfatningen av læringsmiljøet blant elever på sjuende og tiende ... -
Har frittstående grunnskoler økt segregeringen? Konsekvenser av ny lov om frittstående skoler – baselinerapport II: Elevsammensetningen
Helland, Håvard; Lauglo, Jon (NIFU STEP-rapport;2-2005, Research report, 2005-06-03)Denne rapporten sammenligner frittstående skoler og kommunale skoler på grunnskolenivå. Det overordnede spørsmål er om familiers bruk av friskoler har medført større sosial segregering i grunnskolen enn den segregeringen ... -
Kartlegging av realkompetansereformen
Helland, Håvard; Opheim, Vibeke (NIFU skriftserie;2004-6, Research report, 2004-03)Realkompetansereformen innebærer at det fra og med høsten 2001 ble mulig å søke opptak til universitet og høyskoler på bakgrunn av realkompetanse. Lærestedene er forpliktet til å la andre hensyn enn formelle poeng alene ... -
Og hvem stod igjen…? Sluttrapport fra prosjektet Gjennomstrømning i videregående opplæring blant elever som startet i videregående opplæring i årene 1999–2001
Støren, Liv Anne; Helland, Håvard; Grøgaard, Jens B. (NIFU STEP-rapport;14-2007, Research report, 2007-04)Dette er sluttrapporten fra prosjektet «Gjennomstrømning i videregående opplæring for kullene som startet i videregående opplæring 1999, 2000 og 2001», som NIFU STEP har utført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet ... -
Progresjon og kompetanseoppnåelse i yrkesfagopplæring
Helland, Håvard (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:9, Working paper, 2006-03-15)I dette notatet vil studieprogresjon og kompetanseoppnåelse i yrkesfagopplæringen i videregående undersøkes. Personene som inngår i undersøkelsen er de som begynte på et grunnkurs høsten 2000 og som seinere er registrert ... -
Realkompetansestudenters bortvalg og studiepoengproduksjon
Helland, Håvard (NIFU STEP-rapport;6-2005, Research report, 2005-12)Denne rapporten setter fokus på de som begynte i høyere utdanning høsten 2001 på bakgrunn av sin realkompetanse. Det undersøkes hva som kjennetegner disse realkompetansestudentene i forhold til studenter med generell ... -
Videregående opplæring – progresjon, gjennomføring og tilgang til læreplasser: Forskjeller etter studieretning, fylke og kjønn og mellom elever med minoritets- og majoritetsbakgrunn
Helland, Håvard; Støren, Liv Anne (NIFU skriftserie;2004-26, Research report, 2004-12)Denne rapporten er den andre i rekken av underveisrapporter fra et prosjekt om videregående opplæring som NIFU STEP utfører på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet (tidligere Læringssenteret). Prosjektet skal pågå til og med ...