Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Grøgaard, Jens B."
Now showing items 1-19 of 19
-
De gamle er eldst? Betydning av skoleressurser, undervisningsformer og læringsmiljø for elevenes prestasjoner på 5., 8. og 10. trinn i grunnopplæringen
Opheim, Vibeke; Grøgaard, Jens B.; Næss, Terje (NIFU STEP rapport;2010-34, Research report, 2010-11-03)Hensikten med prosjektet er å følge opp og vurdere utvikling over tid med hensyn til ressursinnsats og læringsresultater i grunnopplæringen. Formålet er å kunne legge til rette for et bedre kunnskapsgrunnlag og utvikling ... -
Det første Reform 94-kullets overgang til arbeid etter videregående
Grøgaard, Jens B. (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:19, Working paper, 2006-03)Fokus i dette dokumentasjonsnotatet er ungdommens overgang til arbeid etter videregående opplæring, og notatets formål er i første rekke å presentere detaljerte analyser og dokumentasjon som ligger til grunn for beregninger, ... -
Eleven i fokus? En brukerundersøkelse av norsk spesialundervisning etter enkeltvedtak
Grøgaard, Jens B.; Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen; Markussen, Eifred (NIFU STEP-rapport;9-2004, Research report, 2004-11)NIFU STEP har på oppdrag for Utdanningsdirektoratet gjennomført en brukerundersøkelse av norsk spesialundervisning anno 2004. Undersøkelsen har kartlagt og analysert 1) elevers, foreldres og læreres vurderinger av opplæringen ... -
Elevenes læringsutbytte: Hvor stor betydning har skolen? En analyse av ulikhet i elevers prestasjonsnivå i fjerde, syvende og tiende trinn i grunnskolen og i grunnkurset i videregående
Grøgaard, Jens B.; Helland, Håvard; Lauglo, Jon (NIFU STEP-rapport;2008-45, Research report, 2008-12)Denne rapporten analyserer resultatvariasjon mellom skoler. Data for skoleåret 2004-2005 for fjerde, sjuende og tiende trinn i grunnskolen og for grunnkurset i videregående skole analyseres. Det overordnede spørsmålet for ... -
Elevers prestasjonsutvikling - hvor mye betyr skolen og familien? Andre delrapport fra prosjektet 'Ressurser og resultater'
Wiborg, Øyvind; Arnesen, Clara Åse; Grøgaard, Jens B.; Støren, Liv Anne; Opheim, Vibeke (NIFU rapport;2011-35, Research report, 2011-11)Ved å sammenlikne prestasjoner på to tidspunkter for de samme elevene, får vi mulighet til å undersøke betydningen av skolens bidrag til elevenes læringsutvikling (såkalte value-added analyser). Et viktig formål med rapporten ... -
Gjennom tre år i videregående: Gjennomføring i videregående opplæring i Østfold 2016–2019. Sluttrapport
Markussen, Eifred; Grøgaard, Jens B. (NIFU-rapport;2020:3, Research report, 2020-06)NIFU har gjennomført en studie hvor vi har fulgt elevene som begynte i videregående opplæring i Østfold fylkeskommune i august 2016 gjennom tre og et halvt år. Formålet med prosjektet er å etablere en bedre forståelse av ... -
Hva kjennetegner barneskoler som oppnår høy skår på nasjonale prøver? Delrapport 5 fra prosjektet 'Ressurser og resultater i grunnopplæringen'
Grøgaard, Jens B. (NIFU rapport;2012-38, Research report, 2012-11)Dette er 5. delrapport fra prosjektet 'Ressurser og resultater i grunnopplæringen'. Vi spør: Hva kjennetegner barneskoler som oppnår høy skår på nasjonale prøver? Vi finner at gode barneskoler har stort undervisningsomfang ... -
Inkludert eller segregert? Om spesialundervisning i videregående opplæring like etter innføringen av Kunnskapsløftet
Markussen, Eifred; Frøseth, Mari Wigum; Grøgaard, Jens B. (NIFU STEP rapport;2009-17, Research report, 2009-04)Høgskolen i Hedmark har studert spesialundervisning i grunnskolen, og NIFU STEP har studert spesialundervisning i videregående opplæring. Det er skrevet et sammenbindende kapittel som binder de to delene av rapporten sammen, ... -
«Jeg vet ikke hva alternativet skulle vært» : Evaluering av lærekandidatordningen og av ordningen med tilskudd til opplæring av lærlinger, praksisbrevkandidater og lærekandidater med særskilte behov
Markussen, Eifred; Grøgaard, Jens B.; Hjetland, Hanne Næss (NIFU-rapport;2018:8, Research report, 2018-04)NIFU har gjennomført en evaluering av lærekandidatordningen og av ordningen med tilskudd til lærlinger, praksisbrevkandidater og lærekandidater med særskilte behov. Analysene bygger på en spørreundersøkelse besvart av ... -
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner: Ulik modning?
Grøgaard, Jens B.; Arnesen, Clara Åse (Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelen diskuterer om utviklingen av kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner fra 5. trinn i grunnskolen til første år i videregående (Vg1) skyldes at jenters og gutters kognitive ferdigheter modnes i ulik takt ... -
Kompetanseutvikling blant yrkesfaglærere: En undersøkelse basert på OECD Teaching and Learning International Survey (TALIS)
Aamodt, Per Olaf; Carlsten, Tone Cecilie; Caspersen, Joakim; Grøgaard, Jens B.; Røsdal, Trude (NIFU-rapport;2016:6, Research report, 2016-03)Som bidrag til et kunnskapsgrunnlag for å videreutvikle en strategi for kompetanseutvikling for yrkesfaglærere – Yrkesfaglærerløftet – har Utdanningsdirektoratet på vegne av Kunnskapsdepartementet bedt NIFU om å foreta en ... -
Measuring the Relationship Between Resources and Outcomes in Higher Education in Norway
Try, Sverre; Grøgaard, Jens B. (NIFU skriftserie;2003-27, Research report, 2003-11)This report is an extended version of a paper presented at the 11th Transition in Youth (TIY) Conference in Funchal, Madeira 4.-6. September 2003 (“Competences and Careers”). The objective of the report is to analyse the ... -
Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid? Delrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever
Lødding, Berit; Kindt, Marianne Takvam; Randen, Gunhild Tveit; Lynnebakke, Brit; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Vika, Karl Solbue; Grøgaard, Jens B. (NIFU-rapport;2022:26, Research report, 2022-12)Prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever gjennomføres på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet av NIFU i samarbeid med forskere ved Høgskolen i Innlandet, MultiLing ved Universitetet i Oslo samt ... -
Og hvem stod igjen…? Sluttrapport fra prosjektet Gjennomstrømning i videregående opplæring blant elever som startet i videregående opplæring i årene 1999–2001
Støren, Liv Anne; Helland, Håvard; Grøgaard, Jens B. (NIFU STEP-rapport;14-2007, Research report, 2007-04)Dette er sluttrapporten fra prosjektet «Gjennomstrømning i videregående opplæring for kullene som startet i videregående opplæring 1999, 2000 og 2001», som NIFU STEP har utført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet ... -
Overganger og gjennomføring i de studieforberedende programmene
Salvanes, Kari Vea; Grøgaard, Jens B.; Aamodt, Per Olaf; Lødding, Berit; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;2015-13, Research report, 2015-05)NIFU gjennomfører prosjektet "Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring" på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Dette er den første underveisrapporten ... -
«… respekten for forskjelligheten …». En studie av spesialundervisning i videregående opplæring i Norge skoleåret 2018–2019
Markussen, Eifred; Carlsten, Tone Cecilie; Grøgaard, Jens B.; Smedsrud, Jørgen (NIFU-rapport;2019-12, Report, 2019-11-05)NIFU har gjennomført en studie av spesialundervisning blant elever og lærekandidater i videregående opplæring. Resultatene bygger på analyser av et omfattende datamateriale samlet inn i skoleåret 2018-2019. Vi har funnet ... -
Seks år etter: Om kompetanseoppnåelse fra videregående opplæring og overgang til arbeid og høyere utdanning for det første Reform 94-kullet
Grøgaard, Jens B.; Markussen, Eifred; Sandberg, Nina (NIFU-rapport;3-2002, Research report, 2002-04)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Læringssenteret, og er en del av videreføringen av evalueringen av Reform 94. Datamaterialet som ligger til grunn for rapporten, er samlet inn gjennom et spørreskjema til elever ... -
Vilkår for inkluderende opplæring: Sluttrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever
Lødding, Berit; Kindt, Marianne Takvam; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Randen, Gunhild Tveit; Grøgaard, Jens B.; Tahir, Hajra; Samuelsen, Ørjan Arnevig (NIFU-rapport;2024:4, Research report, 2024-05)Dette er sluttrapporten fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever som er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Den viser at vilkårene for inkluderende opplæring av nyankomne elever ... -
What matters most for adult employment – cognitive skills or formal education? Analysis of the selection to employment in 31 countries based on data from the PIAAC database. The first report from the project ‘Silver lining’
Grøgaard, Jens B.; Børing, Pål (NIFU Report;2017:19, Research report, 2017-12)This report presents the initial findings from a project of employability and learning trajectories of late career learners. The project is entitled ‘Silver lining’ and aims to deepen our understanding of the relationship ...