Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Eide, Thea"
-
Dokumentasjon av data fra Kandidatundersøkelsen 2021: Spørreundersøkelse til personer som ble uteksaminert med mastergrad våren 2021
Eide, Thea; Fidjeland, Andreas Østbø; Holtermann, Helge; Wiborg, Vegard Sjurseike; Skjelbred, Siv-Elisabeth (NIFU Arbeidsnotat;2022:6, Working paper, 2022-06)I dette dokumentasjonsnotatet beskrives datagrunnlaget fra den norske kandidatundersøkelsen. Undersøkelsen er en nasjonal spørreundersøkelse som retter seg mot nyutdannede personer med universitets- og høgskoleutdanning. ... -
Dokumentasjon av data fra Kandidatundersøkelsen 2023: Spørreundersøkelse til personer som ble uteksaminert med mastergrad våren 2023
Eide, Thea; de Besche, Torstein; Ballo, Jannike Gottschalk (NIFU Arbeidsnotat;2024:9, Working paper, 2024-04)I dette dokumentasjonsnotatet beskrives Kandidatundersøkelsen 2023. Det er en nasjonal spørreundersøkelse som retter seg mot nyutdannede personer med universitets- og høgskoleutdanning. Formålet med undersøkelsen er å ... -
Et akademisk annerledesår: Konsekvenser og håndtering av koronapandemien ved norske universiteter og høgskoler
Solberg, Espen; Hovdhaugen, Elisabeth; Gulbrandsen, Magnus; Scordato, Lisa; Svartefoss, Silje Marie; Eide, Thea (NIFU-rapport;2021:9, Research report, 2021-03)Denne rapporten beskriver funn fra en undersøkelse av konsekvenser og håndtering av koronapandemien ved norske universiteter og høgskoler. Arbeidet er gjort på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, og ble påbegynt sommeren ... -
Evaluering av matriseorganiseringen ved Det helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Stavanger
Holtermann, Helge; Korseberg, Lene Kirstine; Eide, Thea; Elken, Mari (NIFU-rapport;2022:19, Research report, 2022-08)Da Det helsevitenskapelige fakultetet ved Universitetet i Stavanger ble opprettet i 2017 ble det organisert etter en matrisemodell. Samtidig vedtok universitetsstyret at organiseringen skulle evalueres innen fire år. På ... -
Exploring the relationship between departmental characteristics and research performance
Aksnes, Dag W.; Borlaug, Siri Brorstad; Eide, Thea; Stensaker, Bjørn (Peer reviewed; Journal article, 2023)Many recent higher education reforms worldwide have been legitimated by their potential impact on the performance of universities and colleges. However, we know less about the actual impact of the changes implemented. This ... -
Fleksibilitet og valgfrihet i utdanningstilbud: Status for tilskudd til fleksible videreutdanningstilbud og program for fleksible utdanninger høsten 2021
Korseberg, Lene; Holtermann, Helge; Wiborg, Vegard; Eide, Thea (NIFU Arbeidsnotat;2021:18, Working paper, 2022-01)Dette notatet representerer første del av en større evaluering av midler til fleksible utdanningstilbud. Hensikten med evalueringen er å vurdere hvorvidt to tilskuddsordninger – tilskudd til fleksible videreutdanningstilbud ... -
Godkjenning til gavn? Undersøkelse av NOKUTs generelle godkjenningsordning for utenlandsk høyere utdanning
Korseberg, Lene; Wiers-Jenssen, Jannecke; Eide, Thea; Østby, Mona Nedberg; Holtermann, Helge (NIFU-rapport;2022:9, Research report, 2022-03)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). Den beskriver resultatene fra en undersøkelse av NOKUTs generelle godkjenningsordning for utenlandsk høyere utdanning. -
The impact of the structural reform: what do academics think and do?
Huisman, Jeroen; Eide, Thea; Daenekindt, Stijn; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2022-1, Others, 2022-02-24)In 2015 a large-scale structural reform was introduced in Norway, aiming at improving the quality of higher education. Through mergers between institutions, reform objectives such as high-quality education and research, ... -
Kandidatundersøkelse av 2020-kullet: Dokumentasjon av data fra spørreundersøkelse til personer som ble uteksaminert med bachelor- eller mastergrad våren 2020
Skjelbred, Siv-Elisabeth; Eide, Thea (NIFU Arbeidsnotat;2021:5, Working paper, 2021-04)Dette dokumentasjonsnotatet beskriver gjennomføring av en halvtårsundersøkelse av 2020-kullet, med noen tilleggsspørsmål knyttet til koronapandemien. Notatet beskriver arbeidet i forkant, underveis og i etterkant av ... -
Konsekvenser av strukturreformen: Tilfredshet blant kandidatene
Wiborg, Vegard Sjurseike; Fidjeland, Andreas Østbø; Eide, Thea; Holtermann, Helge; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2022-9, Others, 2022-08-18)Et av målene med sammenslåingene av høyskoler og universiteter som fulgte av Strukturmeldingen i 2015, var å bedre utdanningskvaliteten. På tross av dette finner vi ingen tegn til at nyutdannede fra fusjonerte læresteder ... -
Kontinuitet fremfor innovasjon. Valg av faglig organisering ved fusjonerte institusjoner
Korseberg, Lene; Eide, Thea; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2021-9, Others, 2021-05-19)De fleste fusjonerte institusjonene har valgt en modell for faglig organisering som i stor grad reflekterer den fakultetsstrukturen som eksisterte før fusjonen. Valget av ny struktur er dermed preget av kontinuitet, heller ... -
Mergers, distance, and leadership: Perceptions of different forms of distance to leadership in merger processes
Frølich, Nicoline; Elken, Mari; Eide, Thea (Peer reviewed; Journal article, 2023)Mergers in higher education are large-scale, complex organisational change processes seeking to integrate former independent institutions into a new organisational entity. Mergers are often justified by reference to broad ... -
A note on survey methodology: Documentation of data from the Re-structure survey among academic staff spring 2021
Eide, Thea; Solberg, Linn Elise Lurås; Huisman, Jeroen; Frølich, Nicoline (NIFU Working Paper;2021:13, Working paper, 2021-09)This note on methodology describes the questionnaire, sample and data gathering process of a survey conducted by NIFU in connection to the Re-structure project, a four-year project funded by the Research Council of Norway ... -
Nyutdannet under en pandemi: Resultater fra Kandidatundersøkelsen 2020
Skjelbred, Siv-Elisabeth; Sadeghi, Talieh; Ulvestad, Marte E. S.; Eide, Thea; Støren, Liv Anne (NIFU-rapport;2021:10, Research report, 2021-06)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2020. Undersøkelsen omfatter personer som fullførte en mastergrad eller annen høyere grads utdanning våren 2020, samt personer som tok en bachelorgrad ... -
Organisational features of Norwegian higher education institutions: perceptions on organisational change
Huisman, Jeroen; Eide, Thea; Soppe, Karlijn; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2022-2, Others, 2022-02-24)In 2015 a large-scale re-structuring of the Norwegian higher education sector was launched, resulting in a number of merger processes leading to more comprehensive institutions than before. The merger processes are complex ... -
Utdanning uavhengig av bosted og livssituasjon? Sluttrapport for evaluering av tilskuddsordninger for fleksible utdanningstilbud
Korseberg, Lene; Wiborg, Vegard; Eide, Thea; Olsen, Dorothy Sutherland; Holtermann, Helge (NIFU-rapport;2022:28, Research report, 2022-12)Denne rapporten representerer andre og siste del av en større evaluering av tilskudd til fleksible utdanningstilbud. Hensikten med evalueringen har vært å vurdere hvorvidt to tilskuddsordninger – tilskudd til fleksible ...