Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Drange, Christina Vogsted"
Now showing items 1-10 of 10
-
Digital teknologi i vurdering for læring i høyere utdanning
Slette, Aslaug Louise; Flobakk-Sitter, Fride; Tronsmo, Eli; Drange, Christina Vogsted; Korseberg, Lene (NIFU Arbeidsnotat;2024:8, Working paper, 2024-04)Funnene presentert i dette arbeidsnotatet er en del av en større undersøkelse om pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning (DIGITEK-HU). Undersøkelsen gjennomføres av NIFU, i samarbeid med Høgskolen i Innlandet ... -
Høyere utdanning for alle? En kartlegging av representasjon, deltakelse og tilgjengelighet i norsk høyere utdanning
Korseberg, Lene Kirstine; Stubhaug, Magnus Eliasson; Ballo, Jannike Gottschalk; Drange, Christina Vogsted; Fossum, Lone Wanderås (NIFU-rapport;2023:23, Research report, 2023-11)Analysene i denne rapporten er utført i forbindelse med prosjektet Tilgjengelighet i høyere utdanning (TiHU), som er en del av en rammeavtale NIFU har inngått med Kunnskapsdepartementet. Formålet med prosjektet har vært å ... -
Kunstig intelligens i høgare utdanning: kva tenkjer lærestadane nå, etter halvtanna år med ChatGPT?
Korseberg, Lene; Drange, Christina Vogsted (NIFU Innsikt;2024-7, Others, 2024-05-29)Lanseringa av OpenAIs store språkmodell, ChatGPT, i november 2022 sende sjokkbølgjer gjennom høgare utdanning. Men kva tenkjer norske universitet og høgskular no, etter halvtanna år med ChatGPT? I dette notatet skildrar ... -
Kunstig intelligens i høgare utdanning: kva tenkjer lærestadane nå, etter halvtanna år med ChatGPT?
Korseberg, Lene; Drange, Christina Vogsted (NIFU Innsikt;2024:7, Others, 2024-05)Lanseringa av OpenAIs store språkmodell, ChatGPT, i november 2022 sende sjokkbølgjer gjennom høgare utdanning. Men kva tenkjer norske universitet og høgskular no, etter halvtanna år med ChatGPT? I dette notatet skildrar ... -
Kvalitet i fleksible og desentraliserte profesjonsutdanninger
Korseberg, Lene; Pedersen, Tea Dyred; Slette, Aslaug Louise; Drange, Christina Vogsted (NIFU Arbeidsnotat;2024:3, Working paper, 2023-02)Undersøkelsene i dette arbeidsnotatet er utført i forbindelse med prosjektet Kvalitet i fleksible og desentraliserte profesjonsutdanninger, som er en del av en rammeavtale NIFU har inngått med Kunnskapsdepartementet. ... -
NMBUs satsing på bærekraftsarenaer: En kvalitativ evaluering
Tronsmo, Eli; Drange, Christina Vogsted; Mark, Michael Spjelkavik (NIFU Arbeidsnotat;2024-11, Working paper, 2024-08-06)Dette arbeidsnotatet presenterer en evaluering av NMBUs bærekraftsarenaer. Hensikten med arenaene er å knytte sammen forskning, utdanning og innovasjon og tilby forskningsmiljøene tid og rom for samarbeid og utvikling av ... -
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2024
Bergene, Ann Cecilie; Samuelsen, Ørjan; Tahir, Harja; Vonen, Maria Njølstad; de Besche, Torstein; Drange, Christina Vogsted (NIFU-rapport;2024: 11, Report, 2024-08)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Universiteter og høgskolers beredskapsarbeid i lys av covid-19-pandemien
Korseberg, Lene; Drange, Christina Vogsted (NIFU Innsikt;2024-5, Others, 2024-04-29)Den globale covid-19-pandemien skapte en stor og uventet krisesituasjon i alle deler av samfunnet, som også norske universiteter og høgskoler ble tvunget til å respondere på. Men hvor godt var lærestedene forberedt på en ... -
Virksomheten ved Senter for grunnforskning (CAS)
Fossum, Lone Wanderås; Drange, Christina Vogsted (NIFU Arbeidsnotat;2024: 1, Working paper, 2024-09)Dette arbeidsnotatet presenterer resultater fra et kunnskapsgrunnlag som er pro-dusert av NIFU på oppdrag fra Senter for grunnforskning. Oppdraget har bestått av å samle inn erfaringer og innspill fra forskere som har hatt ... -
Vurdering og kvalitet i fag- og svenneprøver
Aspøy, Tove Mogstad; Skålholt, Asgeir; Haaland, Grete; Drange, Christina Vogsted; Gran, Lillian (Fafo-rapport;2023:27, Research report, 2023-11)Hvert år går om lag 30 000 personer opp til fag- og svenneprøven i Norge. Det er prøvenemndene som gjør den endelige vurderingen av om en kandidat vil oppnå et fag- eller svennebrev. I prøvenemndene sitter medlemmer med ...