Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Berg, Lisbet"
-
Begynnerstudenten
Berg, Lisbet (NAVF-rapport;1992-8, Report, 1992-10)Hvordan er det å være fersk student på Blindern? Universitetet i Oslo er stort, og i begynnelsen temmelig uoversiktelig. I 1991 var mer enn 30 000 studenter tilknyttet Universitetet i Oslo. Dette er nesten dobbelt så mange ... -
Examen philosophicum: Studietilknytning, innsats og resultat for ulike grupper av begynnerstudenter ved Universitet i Oslo
Berg, Lisbet (Utredningsinstituttet-rapport;1995-2, Report, 1995-04)Den sterke veksten i studenttallet og et stort antall søkere til høyere utdanning har vært med på å øke oppmerksomheten om studiekvalitet. Et av de viktigste tiltakene for å bedre studiekvaliteten er å legge forholdene ... -
Studenter i utlandet: Innblikk i eksisterende teori og empiri
Berg, Lisbet; Stensaker, Bjørn (NIFU skriftserie;1997:20, Research report, 1997-06)Kirke-, utdannings og forskningsdepartementet initierte i 1996 en studie av norske studenter i utlandet: Norsk videregående utdanning i et internasjonalt perspektiv. Hensikten med prosjektet er å øke kunnskapen om de norske ... -
Studieløpet - Forprosjektrapport
Berg, Lisbet (NAVF-rapport;1990-11, Report, 1990-12)Hovedproblemstillingen i prosjektet "Studieløpet" er: "Hva hemmer og hva fremmer et vellykket studieløp". Hensikten med forprosjektet har vært å belyse problemstillingen gjennom eksisterende data, teorier og resultater fra ... -
Tid til studier? - Studenters bruk av tid på forskjellige aktiviteter en uke i mars 1985
Berg, Lisbet; Aamodt, Per Olaf (NAVF-notat;1987-2, Report, 1987-04)studieforhold" tar vi opp studentenes bruk av tid. Rapporten bygger på en tidsnyttingsundersøkelse våren 1985. Tidligere er rapportene, "Trengsel eller trivsel?", notat 11/85 og "Belastning eller berikelse?", notat 8/86 ... -
Yrkesretting; retorikk eller realitet? - Om arbeidslivets påvirkning av universitetsstudiers innhold
Berg, Lisbet (NAVF-melding;1989-6, Report, 1989-10)Mye av universitetsdebatten på 1980-tallet har dreiet seg om hvordan universitetene kan bli mer nyttige for samfunnet. Det er reist krav om at utdanningene i større grad skal tilpasses behovene i arbeidslivet. På den annen ...