Blar i NIFU Open Access Archive på emneord "Universitets- og høgskolesektoren"
Viser treff 1-12 av 12
-
Administrative arbeidsoppgaver for det vitenskapelige personalet ved universiteter og høyskoler i lys av Kvalitetsreformen
(NIFU STEP-rapport;2008-10, Research report, 2008-02)Dette prosjektet er utført på oppdrag for Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening som har ønsket en kartlegging av administrative arbeidsoppgaver for det vitenskapelige personalet ved universitetene og høyskolene etter ... -
Bioteknologisk FoU 2005: Ressursinnsats i universitets- og høgskolesektoren og instituttsektoren
(NIFU STEP-rapport;8-2007, Research report, 2007-04)Denne rapporten gir en oversikt over ressursinnsatsen innenfor bioteknologisk FoU i universitets- og høgskolesektoren (UoH-sektoren) og instituttsektoren i 2005 og er en oppfølging av tilsvarende rapport som belyser ... -
Bioteknologisk FoU 2007: Ressursinnsats i universitets- og høgskolesektoren og instituttsektoren
(NIFU STEP rapport;2009-14, Research report, 2009-03)På oppdrag for Norges forskningsråd har NIFU STEP kartlagt bioteknologisk FoU for 2007. Kartleggingen omfatter bioteknologisk FoU-virksomhet i universitets- og høgskolesektoren og instituttsektoren. Tilsvarende kartlegging ... -
Campus-prosjektene ved Høgskolen i Hedmark. Bakgrunnsutredning
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:16, Working Paper, 2005-07-01)Etter henvendelse fra Høgskolen i Hedmark fikk NIFU STEP i mai 2005 i oppdrag å utforme en bakgrunnsutredning som skal utgjøre et kunnskapsgrunnlag for de ulike Campus-prosjektene ved høyskolen. -
Faglig utbytte og organisering av eksternt finansiert virksomhet i UoH-randsonen
(NIFU STEP-rapport;28-2007, Research report, 2007-09)Kunnskapsdepartementet har nylig satt i gang en prosess for å gå gjennom regelverket for eksternt finansiert virksomhet ved universiteter og høyskoler. I den forbindelse har NIFU STEP fått i oppdrag å utrede erfaringer med ... -
Forholdet mellom næringslivet og UoH-sektoren – et krevende mangfold
(NIFU-rapport;7-2000, Research report, 2000-05)Kirke-, undervisnings og forskningsdepartementet har gitt NIFU i oppdrag å belyse forholdet mellom næringslivet og UoH-sektoren. Departementet har understreket behovet for et bredt fokus som inkluderer både forskning, ... -
Forskergrupper i universitets- og høgskolesektoren
(NIFU Arbeidsnotat;2-2015, Working Paper, 2015-03)I dette notatet reiser vi spørsmålet om hva etableringen av formelle forskergrupper betyr for kvaliteten på forskningen og utdanningen ved universiteter og høgskoler. Disse gruppene har fått større betydning for organiseringen ... -
FoU-ressurser i universitets- og høgskolesektoren 1997–2017
(NIFU-rapport;2019:29, Research report, 2019-12)Rapporten gir en oversikt over ressurser til forskning og utviklingsarbeid (FoU) i universitets- og høgskolesektoren. Den er basert på data fra NIFUs FoU-statistikk helt tilbake til 1963, med hovedvekt på perioden 1997–2017, ... -
FoU-ressurser innenfor matematikk/naturvitenskap i 2003
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:5, Working Paper, 2005-03)Dette arbeidsnotatet gir en oversikt over ressurssituasjonen innenfor matematisk-naturvitenskapelig og teknologisk forskning i 2003. Notatet er et supplement til skriftserierapport 2004:23. Arbeidsnotatet inneholder ... -
Insentivstrukturen ved universiteter og høgskoler sett i forhold til nasjonale målsettinger for institusjonene
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:8, Working Paper, 2005-01)Formålet med dette problemnotatet til Utdannings- og forskningsdepartementet, Avdeling for analyse og internasjonalt arbeid, har vært å belyse insentivstrukturen ved universiteter og høgskoler sett i forhold til nasjonale ... -
Kvalitet og samspill i universitets- og høgskolesektoren
(NIFU-rapport;2016:2, Research report, 2016-04)Denne rapporten oppsummerer hovedfunn fra prosjektet «Kvalitet og samspill – universitets- og høgskolesektoren og samfunnet », og peker på implikasjoner for politikk og praksis. Prosjektets formål var å: 1. Forbedre ... -
Skillelinjer i universitets- og høgskolesektoren: Et eksplorerende notat
(NIFU-rapport;2015-13, Working Paper, 2015-06)I dette notatet reiser vi spørsmålet om hva som er de grunnleggende institusjonsforskjellene i norsk høyere utdanningssektor. Formålet har vært å teste ut metoder til å tegne et «kart» over de norske lærestedene i høyere ...