Browsing NIFU Open Access Archive by Subject "Realfag"
Now showing items 1-15 of 15
-
Betydningen av organisering for faglig utvikling av Høgskolen i Østfold
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:11, Working paper, 2006-03)Høgskolen i Østfold har igangsatt et arbeid for å vurdere hvordan skolens realfag kan organiseres og lokaliseres. Bakgrunnen for dette arbeidet er både den nasjonale politiske satsingen på realfag i alle ledd i opplæring ... -
Etter- og videreutdanning blant realister
(NIFU skriftserie;2004-1, Research report, 2004-01)Formålet med denne rapporten er å studere ulike sider ved etter- og videreutdanning blant relativt nyutdannede realister. Et viktig formål er å kartlegge omfanget av påbegynt og fullført etter- og videreutdanning og hva ... -
Evaluering av Lektor2-ordningen: Gjestelærere fra arbeidslivet i skolens realfagundervisning
(NIFU rapport;2014-20, Research report, 2014-07)NIFU har evaluert Lektor2-ordningen på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet med evalueringen er å etablere et kunnskapsgrunnlag når videreføringen av ordningen skal vurderes. Evalueringen er gjennomført i tidsrommet ... -
FoU-ressurser innenfor matematikk/naturvitenskap i 2003
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:5, Working Paper, 2005-03)Dette arbeidsnotatet gir en oversikt over ressurssituasjonen innenfor matematisk-naturvitenskapelig og teknologisk forskning i 2003. Notatet er et supplement til skriftserierapport 2004:23. Arbeidsnotatet inneholder ... -
Gode råd? En studie av utdannings- og yrkesveiledning i videregående skole med vekt på veiledning i forbindelse med valg og bortvalg av realfag
(NIFU skriftserie;2002-9, Research report, 2002-02)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (nå Utdannings- og forskningsdepartementet). Rapporten belyser situasjonen for utdannings- og yrkesveiledningen i videregående ... -
Norsk matematisk-naturvitenskapelig forskning: En analyse basert på publiserings- og siteringsindikatorer
(NIFU skriftserie;2004-22, Research report, 2004-11)Den foreliggende skriftserien er én av to rapporter utarbeidet ved NIFU STEP i forbindelse med prosjektet «Ressurssituasjonen innen grunnleggende matematisk-naturvitenskapelige forskning». -
Om kapasitetsutviklingen for teknologifag og realfag i høyere utdanning: en studie av førstegangssøkere
(NIFU STEP-rapport;2008-15, Research report, 2008-04)Hovedformålet med denne rapporten er å undersøke hvordan søkningen til teknologifag og realfag innenfor høyere utdanning har utviklet seg i perioden 2001-2007, og i hvilken grad kvalifiserte søkere mottar tilbud om slik ... -
Om ungdoms valg av realfag i videregående opplæring
(NIFU skriftserie;1999:5, Research report, 1999-09)Hensikten med denne rapporten er å belyse valg av realfag versus ikke valg av realfag blant elever i videregående opplæring. Rapporten er utarbeidet på oppdrag av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. Arbeidet ... -
Realfag eller ikke? Elevers motivasjon for valg og bortvalg av realfag i videregående opplæring
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:43, Working paper, 2006-11)Denne fokusgruppestudien er finansiert av Norges forskningsråds formidlingsprogram. Studien er en kvalitativ undersøkelse av grunnkurselevers motivasjon for å velge eller velge bort realfag. Den gir ny forståelse for ungdoms ... -
Realfagslærere i skolen: Rekruttering, beholdning og avgangningsinstitusjoner.
(NIFU skriftserie;2002-5, Research report, 2002-01)I rapporten omtales rekruttering av realister over et lengre tidsrom, og vi har foretatt fremskrivninger av kandidattilgang og erstatningsbehov som belyser utviklingen fremover. Videre ser vi på avgang fra læreryrket blant ... -
Realkompetansestudenters bortvalg og studiepoengproduksjon
(NIFU STEP-rapport;6-2005, Research report, 2005-12)Denne rapporten setter fokus på de som begynte i høyere utdanning høsten 2001 på bakgrunn av sin realkompetanse. Det undersøkes hva som kjennetegner disse realkompetansestudentene i forhold til studenter med generell ... -
Ressurssituasjonen i matematisknaturvitenskapelig forskning: En analyse med hovedvekt på universitets- og høgskolesektoren i perioden 1995 til 2001
(NIFU skriftserie;2004-23, Research report, 2004-12)Denne rapporten gir en oversikt over ressurssituasjonen i matematisk-naturvitenskapelig forskning. Rapporten tar utgangspunkt i resultatene fra den offisielle FoU-statistikken som inneholder opplysninger om utgifter og ... -
Satsing på matematikk, naturvitenskap og teknologi (MNT-fag): Hvordan følges de politiske føringene opp ved universiteter og høgskoler?
(NIFU rapport;2014-33, Research report, 2014-10)Denne rapporten tar for seg hvordan de politiske føringene om å satse på matematikk, naturvitenskap og teknologi – MNT-fag – følges opp ved norske universiteter og høgskoler. Prosjekt er utført på oppdrag fra Kunnskapsde ... -
Søkningen til teknologi- og realfagstudier for Oslo-regionen 2001–2007
(NIFU STEP-rapport;2008-1, Research report, 2008-01)I denne rapporten har vi undersøkt om rekrutteringen til teknologi- og realfagsstudier innen høyere utdanning er blitt styrket i de senere årene for Oslo-regionen, ettersom dette har vært målsettingen med ulike tiltak ... -
Utviklingstiltak innenfor realfagene: Forprosjekt for evalueringen av tiltaksplanen «Realfag, naturligvis»
(NIFU skriftserie;2004-12, Research report, 2004-03)I november 2002 presenterte Utdannings- og forskningsdepartementet strategiplanen «Realfag, naturligvis» – en femårig handlingsplan for å snu den negative utviklingen i realfag. Strategiplanen skal være en dynamisk plan ...