Browsing NIFU Open Access Archive by Subject "Helse og sosial"
Now showing items 1-8 of 8
-
«Eget behov for faglig fordypning» : Om fagskoleutdanning i helse og sosial
(NIFU-rapport;2017:25, Research report, 2017-10)Rapporten undersøker betydningen av fagskoleutdanning i helse og sosial, gjennom å intervjue kandidater som har gjennomført slik utdanning. Hva betyr fagskoleutdanningen i forhold til videre karriere i arbeidsfeltet og i ... -
Evaluering av Kompetanseløftet 2015. Underveisrapport 2
(NIFU STEP rapport;3-2010, Research report, 2010-01)Den forliggende rapporten følger opp og oppdaterer mye av det som ble presentert i den første underveisrapporten fra NIFU STEP (Høst m.fl. 2009), men tar også opp noen nye tema, blant annet etter- og videreutdanning. ... -
Evaluering av samarbeidsmidler i helse- og sosialfagutdanningene
(NIFU rapport;2011-29, Research report, 2011-06-22)På oppdrag fra Universitets- og høgskolerådet har NIFU evaluert overgangen fra praksisveiledningsmidler til samarbeidsmidler i helse- og sosialfagutdanninger med ekstern veiledet praksis. Flere gruppers erfaring med ordningen ... -
Får vi nok personell til omsorgstjenestene? Sammendrag av Evalueringen av Kompetanseløftet 2015
(Research report, 2012-01)I 2007 lyste Helsedirektoratet ut et oppdrag med å evaluere iverksettingen av Kompetanseløftet 2015 i den første delen av planens virkningstid fram til 2010. Oppdraget gikk til NIFU og NIBR i fellesskap. Underveis i ... -
Personellsituasjonen i sosialtjenesten og barneverntjenesten
(NIFU-rapport;13-2000, Research report, 2000-08)Bakgrunnen for dette prosjektet er handlingsplanen for sosialtjenestens førstelinje, Kunnskap og brubygging, som Regjeringen la fram i 1998. Kompetanse- og personellrettede tiltak står sentralt i denne planen, og Sosial- ... -
Praksis i helse- og sosialfagutdanningene: En litteraturgjennomgang
(NIFU rapport;2014-16, Research report, 2014-05-05)Mange studier har vist en rekke utfordringer knyttet til den eksterne, veiledede praksisen i helse- og sosialfagene. I denne rapporten har vi gått gjennom og diskutert både utfordringene, men også pekt på muligheter for ... -
Praksisrettet FoU? En undersøkelse av høgskolesektorens forsknings- og utviklingsarbeid innen helse- og sosialfag
(NIFU STEP-rapport;25-2007, Research report, 2007-06)På oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet har NIFU STEP utarbeidet denne rapporten om praksisrettet FoU i helse- og sosialfagene i høgskolesektoren. Rapporten belyser utvalgte relasjoner ved forsknings- og utviklingsarbeid ... -
Yrkesfagutdanning eller allmennutdanning for sektoren? En undersøkelse av elever og lærlinger i Helse- og sosialfag
(NIFU rapport;2012-30, Research report, 2012-07)NIFU har gjennomført en undersøkelse av elever og lærlinger innenfor helse- og sosialfag i videregående opplæring med det mål å bedre kunne forklare de mønstre vi ser på dette feltet, og som resulterer i at svært få av de ...