Blar i NIFU Open Access Archive på emneord "Gjennomstrømning"
Viser treff 1-16 av 16
-
Evaluering av Kvalitetsreformen. Delrapport 3. Studiefrafall og studiestabilitet
(Research report, 2006-05)Et av de viktigste målene med Kvalitetsreformen er å bedre studiegjennomføringen, det vil si at flere studenter skal gjennomføre på normert tid, og at frafallet skal reduseres. Dette temaet er et av de evalueringsområdene ... -
Forskjell på folk – hva gjør skolen? Valg, bortvalg og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring blant 9749 ungdommer som gikk ut av grunnskolen på Østlandet våren 2002. Hovedfunn, konklusjoner og implikasjoner tre og et halvt år etter
(NIFU STEP-rapport;3-2006, Research report, 2006-04)Dette er den fjerde rapporten i prosjektet ’Bortvalg og kompetanse’. Prosjektet gjennomføres av NIFU STEP på oppdrag fra sju fylker i Østlandssamarbeidet: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Buskerud, Vestfold og Telemark. ... -
Frafall fra universitetet. En undersøkelse av frafall og fullføring blant førstegangsregistrerte studenter ved UiB, UiO og NTNU høsten 1999
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:13, Working Paper, 2005-06)Denne rapporten presenterer resultater fra en undersøkelse av frafallet fra universitetene. Undersøkelsen omfatter studenter som begynte studiene ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen, og Norges teknisk-naturv ... -
Gjennomgang av NIFU-forskning på området 'Studierekruttering og gjennomføring av høyere utdanning' i perioden 1991-2004
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:7, Working Paper, 2005-03)Formålet med dette arbeidsnotatet er å presentere kunnskapsstatus på området 'Rekruttering og gjennomstrømning i høyere utdanning'. Det er foretatt en mer eller mindre fullstendig gjennomgang av NIFU STEPs forskning på ... -
Gjennomstrømning i doktorgradsutdanningen
(NIFU STEP rapport;2009-40, Research report, 2009-11)I den siste forskningsmeldingen går det fram at Kunnskapsdepartementet vil ta initiativ til en evaluering av kvaliteten på norsk forskerutdanning. -
Gjennomstrømning i videregående opplæring 1994-1999: Videreføring av evalueringen av Reform 94
(NIFU Skriftserie;2001-8, Research report, 2001-04)Formålet med dette notatet er å dokumentere gjennomstrømningen i videregående opplæring fram til og med 1999 for de to første grunnkurskullene i Reform 94. Dermed dokumenteres gjennomstrømningen ytterligere ett skoleår i ... -
I mål? Evaluering av Reform 94: Sluttrapport fra NIFUs hovedprosjekt
(NIFU-rapport;18-1998, Research report, 1998-11-30)Innenfor den forskningsbaserte evalueringen av Reform 94 har NIFU gjennomført et hovedprosjekt som har tatt sikte på å belyse dimensjonering og kapasitet, gjennomstrømning og kompetanseoppnåelse. Prosjektet har pågått siden ... -
Kompetanse til energibedrifter: En undersøkelse av ingeniørutdanning i elkraft
(NIFU STEP rapport;24-2010, Research report, 2010-09)Formålet med denne rapporten er å belyse noen sider ved kompetansesituasjonen i energisektoren. I dette notatet har vi først sett på søkningen til studiene og studentenes gjennomføring, fordi dette er kritiske faktorer for ... -
Modell for elevtallsutvikling i Oslo voksenopplæring
(NIFU rapport;2014-11, Research report, 2014-01-31)Det er lite som tyder på at elevtallet i voksenopplæring i Oslo kommune (slik elevtallet er definert i denne rapporten) vil endre seg vesentlig de neste to årene. Dette kan bety at den viktigste faktoren som påvirker ... -
Og hvem stod igjen…? Sluttrapport fra prosjektet Gjennomstrømning i videregående opplæring blant elever som startet i videregående opplæring i årene 1999–2001
(NIFU STEP-rapport;14-2007, Research report, 2007-04)Dette er sluttrapporten fra prosjektet «Gjennomstrømning i videregående opplæring for kullene som startet i videregående opplæring 1999, 2000 og 2001», som NIFU STEP har utført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet ... -
Stipendiater og doktorgradsgjennomføring
(NIFU rapport;2012-29, Research report, 2012-08-15)I 2009 publiserte NIFU STEP rapporten Gjennomstrømning i doktorgradsutdanningen, som blant annet ga en oversikt over hvor stor del av stipendiatene i perioden 1981-2003 som hadde fullført studiet og hvor lang tid de brukte ... -
Studiegjennomstrømning og studiekvalitet ved Universitetet for miljø- og biovitenskap. Fokusgruppeintervjuer og statistiske analyser
(NIFU rapport;2013-39, Research report, 2013-10-23)Denne rapporten tilbyr et kunnskapsgrunnlag for Universitetet for miljø- og biovitenskaps videre arbeid med tiltak for å bedre studiegjennomstrømning. Prosjektet har flere mål: å skaffe kunnskap om hva som ligger bak de ... -
Trivsel og innsats: Studenters tilfredshet med lærested og tid brukt til studier. Resultater fra ”Stud.mag.” - undersøkelsene
(NIFU-rapport;1-2002, Research report, 2002-02)Denne rapporten presenterer resultater fra en landsomfattende undersøkelse blant studenter ved norske læresteder. Undersøkelsen er gjennomført i samarbeid mellom Norsk Gallup institutt og Norsk institutt for studier av ... -
«…utnytte sine evner og realisere sitt talent»? Læringsutbytte ved innføringen av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP-rapport;5-2005, Research report, 2005-10)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har NIFU STEP utarbeidet denne statusrapporten om tilstanden i grunnopplæringen anno 2005 med hensyn til gjennomføring og læringsutbytte. Utdanningsdirektoratet har gitt andre miljøer ... -
Veien gjennom hovedfaget
(NIFU skriftserie;1999:1, Research report, 1999-02)Hensikten med denne rapporten er å belyse forhold av betydning for studiekvalitet og gjennomstrømning på hovedfag. Ved de ulike lærestedene er det gjennomført en rekke tiltak for å få arbeidet med hovedoppgavene inn i mer ... -
Videregående opplæring gjennom ti år blant jenter og gutter, minoritet og majoritet: Progresjon, søkemønster og tilgang til læreplasser
(NIFU skriftserie;2003-36, Research report, 2003-12)Denne rapporten er en underveisrapportering fra et prosjekt NIFU utfører på oppdrag for Læringssenteret om elevers valg og gjennomstrømning i videregående opplæring. I prosjektet følger vi elever om startet i videregående ...