Browsing NIFU Open Access Archive by Subject "Fagskole"
Now showing items 1-8 of 8
-
Arbeidsgivers vurdering av nyansatte med høyere utdanning og fagskoleutdanning: Underveisrapport, første delrapport
(NIFU Arbeidsnotat;2016:16, Working paper, 2016-11)Denne rapporten er første delrapport fra et treårig prosjekt som NIFU utfører på oppdrag for Kunnskapsdepartementet. Prosjektet omhandler arbeidsgiveres vurdering av nyansatte som nokså nylig er ferdige med masterutdanninger, ... -
”En utdanning du kommer langt med” – maritim utdanning i videregående skoler, fagskoler og høyskoler
(NIFU STEP-rapport;2008-18, Research report, 2008-04)NIFU STEP fikk høsten 2007 i oppdrag av Nærings- og handelsdepartementet, og i samarbeid med Kunnskapsdepartementet, å utrede norsk maritim utdanning på alle nivåer (videregående opplæring, fagskoler, høyskoler). Utredningen ... -
Fagskoleutdannede – hvem de er og hvor de går
(NIFU rapport;2012-31, Research report, 2012-08-20)Fagskolene er et nesten uutforsket felt innenfor norsk utdanningsforskning. Denne rapporten er basert på en kandidatundersøkelse blant fagskolekandidater og skal være et bidrag til å tette litt av kunnskapshullet. ... -
Fagskoleutdannedes studiesituasjon og arbeidsmarkedssituasjon. Kandidatundersøkelse blant fagskoleutdannede uteksaminert våren 2012
(NIFU rapport;2013-40, Research report, 2013-10)Fagskolene bygger på videregående opplæring og skal være et alternativ til høyere utdanning. Skolene gir et mangfold av tilbud, både med hensyn til fagfelt og varighet på utdanningen. Rapporten er en videreføring av en ... -
Fylkeskommunene og fagskolen: tilrettelegging for fagskoletilbud og kostnader ved fagskoledrift
(NIFU rapport;2014-15, Research report, 2014-04-30)Fagskoleutdanningen i Norge har hatt en komplisert historisk utvikling, med stadige endringer i finansieringsform og ansvarsforhold. I dag er det fylkeskommunene som har finansieringsansvaret for fagskolene. Fagskoleutdanning ... -
Gjennomgående dokumentasjon, eller opplæringsboka i ny form? Evaluering av forsøket med gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen
(NIFU rapport;2012-16, Research report, 2012-03-31)Evalueringen har fulgt forsøket med gjennomgående dokumentasjon av opplæringen i fire ulike programområder i videregående opplæring gjennom hele 2011. Det omfatter Teknikk og industriell produksjon, Helse- og sosialfag, ... -
På vei mot fagskoler? En kartlegging av privatskolemarkedet
(NIFU STEP-rapport;17-2007, Research report, 2007-05)NIFU STEP gir i denne rapporten en oversikt over ulike yrkesrettede utdanningstilbud med studieavgifter fra private skoler. Fokus er på utdanninger som ikke reguleres av Opplæringsloven, Lov om frittstående skoler, Lov om ... -
Realkompetansevurdering i praksis: erfaringer fra casestudier
(NIFU-rapport;2018:11, Research report, 2018-06)Foreliggende rapport har som mål å skaffe til veie ny og oppdatert informasjon om bruk, hindringer og utbytte av realkompetansevurdering. Realkompetanse er definert som all kompetanse man har tilegnet seg gjennom formell, ...