Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Tellmann, Silje Maria"
Now showing items 1-17 of 17
-
Academic career structures in Europe : Perspectives from Norway, Denmark, Sweden, Finland, the Netherlands, Austria and the UK
Frølich, Nicoline; Wendt, Kaja; Reymert, Ingvild; Tellmann, Silje Maria; Elken, Mari; Kyvik, Svein; Vabø, Agnete; Larsen, Even Hellan (NIFU Report;2018:4, Research report, 2018-02)The higher education sector is increasingly important to society and national economies. Recruitment to academic positions, academic career prospects, and working conditions are critical issues in this regard. Importantly, ... -
Er NTNU på rett vei? Følgeevaluering av fusjonen. Delrapport 2
Borlaug, Siri Brorstad; Tellmann, Silje Maria; Melin, Göran; Hovdhaugen, Elisabeth; Vabø, Agnete (NIFU-rapport;2018:31, Research report, 2019-01)1.januar 2016 ble Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU, slått sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag. Styringsgruppen for fusjonen bestemte at det skal gjennomføres en forskningsbasert ... -
Evaluering av Tett på realfag. Implementeringen. Delrapport 2
Lødding, Berit; Tellmann, Silje Maria; Bungum, Berit; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Sølberg, Jan; Røsdal, Trude; Jarness, Vegard; Larsen, Even Hellan (NIFU-rapport;2019-1, Report, 2019-03-03)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluerer NIFU den nasjonale strategien Tett på realfag. Strategien skal bidra til økt kompetanse i realfag for barnehage og grunnopplæring i perioden 2015–2019. Foreliggende rapport, ... -
Forsknings- og utdanningssamarbeid mellom Norge og India: En kartlegging
Tellmann, Silje Maria (NIFU Arbeidsnotat;2016:13, Working paper, 2016-09)Oppdragsgiver for denne kartleggingen av forsknings- og utdanningssamarbeid mellom Norge og India har vært Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU). Både valg av spørsmål og respondenter for undersøkelsen er ... -
Gjennomgang av organisasjonsstrukturen ved UiT Norges arktiske universitet
Tellmann, Silje Maria; Røsdal, Trude; Frølich, Nicoline (NIFU-rapport;2016:30, Research report, 2016-10)På oppdrag for universitetsstyret ved UiT Norges arktiske universitet ble NIFU bedt om å fremlegge en analyse og vurdering av virksomhetens organisasjons- og styringsstruktur, og en anbefaling av ny organisasjonsmodell. ... -
Karriere og arbeidsvilkår i norsk akademia : Resultater fra en survey blant vitenskapelig ansatte
Tellmann, Silje Maria; Ulvestad, Marte E. S.; Reymert, Ingvild; Gunnes, Hebe; Larsen, Even Hellan (NIFU-rapport;2019:2, Research report, 2019-01)Denne rapporten belyser hvordan vitenskapelig ansatte i universiteter og høgskoler og forskningsinstitutter opplever noen sentrale aspekter ved egen arbeidssituasjon og oppgaver, karrierestruktur og organisering og styring ... -
Kartlegging av FoU i fagmiljø som tilbyr korte profesjonsutdanninger: En kartlegging av ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene
Frølich, Nicoline; Sivertsen, Gunnar; Gunnes, Hebe; Røsdal, Trude; Tellmann, Silje Maria; Olsen, Bjørn Magne; Næss, Terje; Caspersen, Joakim (NIFU-rapport;2016:31, Research report, 2016-11)NIFU har på oppdrag for Kunnskapsdepartementet gjennomført en kartlegging av FoU-virksomheten i fagmiljø som tilbyr korte, profesjonsutdanninger i ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene. I rapporten tegnes nasjonale ... -
Kompetanse i den kommunale barnevernstjenesten : Kompetansekartlegging og gjennomgang av relevante utdanninger
Røsdal, Trude; Nesje, Kjersti; Aamodt, Per Olaf; Larsen, Even Hellan; Tellmann, Silje Maria (NIFU-rapport;2017:28, Research report, 2017-10)På oppdrag fra Bufdir har NIFU kartlagt kompetansen i de kommunale barnevernstjenestene i Norge, samt innholdet i bachelor- og masterutdanningene i barnevern og sosialt arbeid, inkludert relevante etter- og videreutdanningstilbud. ... -
Linking higher education and the world of work: learning outcomes and intermediary organisations
Elken, Mari; Tellmann, Silje Maria (Journal article; Peer reviewed, 2019)Higher education institutions are increasingly expected to demonstrate the relevance of the education provided and establish tighter links with the labour market. The introduction of learning outcomes represents one such ... -
Lærerrollen sett fra lærerperspektivet: Notat til ekspertgruppen om lærerrollen
Tellmann, Silje Maria; Lorentzen, Marte; Mausethagen, Sølvi (NIFU Arbeidsnotat / Working Paper;2016:8, Working paper, 2016-06)Kunnskapsdepartementet oppnevnte ekspertgruppen om lærerrollen den 27.07.2015. Formålet var å frembringe et kunnskapsgrunnlag som gir innsikt i og forståelse av den rollen dagens lærere har i skolen. Ekspertgruppen har ... -
Nested identities and identification in higher education institutions—the role of organizational and academic identities
Borlaug, Siri Brorstad; Tellmann, Silje Maria; Vabø, Agnete (Peer reviewed; Journal article, 2022)Academic staff hold multiple identities by relating to the organization and to their profession. Merging higher education institutions involves organizational changes which may impact identities of academic staff. This ... -
The other side of the boundary: Productive interactions seen from the policy side
Tellmann, Silje Maria; Gulbrandsen, Magnus (Peer reviewed; Journal article, 2022)The literatures on productive interactions and related frameworks depict impact processes as collaborative efforts to permeate various boundaries between research and societal stakeholders. However, the impact literature ... -
Pathways to global impact : Tracing the impacts of development research funded by the Research Council of Norway
Solberg, Espen; Tellmann, Silje Maria; Aanstad, Siri; Aksnes, Dag W.; Ramberg, Inge; Børing, Pål (NIFU Report;2017:13, Research report, 2017-06)This report presents the findings of a project commissioned by the Research Council of Norway (RCN). The main purpose of the project has been to capture and analyze the results and impacts of development research in Norway. ... -
Professional educational programmes under pressure. Organizational challenges related to strengthening research
Tellmann, Silje Maria; Røsdal, Trude; Frølich, Nicoline (Journal article; Peer reviewed, 2020)Higher education institutions embed a large variety of organizational practices regarding how to organize, plan, and implement managerial decisions and processes. This variation is amongst others related to the multiple ... -
Råd for samarbeid med arbeidslivet : en underveisevaluering
Tellmann, Silje Maria; Aamodt, Per Olaf; Elken, Mari; Larsen, Even Hellan; Skule, Sveinung (NIFU-rapport;2017:9, Research report, 2017)Norske universiteter og høgskoler ble fra 2011 pålagt å etablere Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA). Formålet med denne underveisevalueringen er å undersøke om ordningen bidrar til økt og bedre samarbeid mellom ... -
Større, sterkere og bedre? Utfordringer for å nå målene med Strukturreformen
Vabø, Agnete; Borlaug, Siri Brorstad; Tellmann, Silje Maria (NIFU Innsikt;2019-4, Others, 2019-02)Strukturreformen har endret det norske høyere utdanningslandskapet. Nye NTNU er nå Norges største universitet. Basert på følgeevalueringen av NTNU-fusjonen i perioden 2016-2018 løfter vi frem noen sentrale utfordringer for ... -
The policy mix for knowledge transfer between science and industry in Norway : Case study contribution to the OECD Tip knowledge transfer and policies project
Borlaug, Siri Brorstad; Tellmann, Silje Maria; Langfeldt, Liv; Solberg, Espen (NIFU Working Paper;2019:15, Working paper, 2019-08)This working paper presents the findings from a study of the policy mix for knowledge transfer between science and industry in Norway. The working paper was commissioned by the Ministry of Education and Research as a ...