Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 1052-1071 av 2859
-
Gamle spillere – nye regler. Samspillet mellom etterspørsel og tilbud av høyere utdanning: Søkning til høyere utdanning og lærestedenes utdanningsprofil etter Kvalitetsreformen
(NIFU STEP rapport;2010-43, Research report, 2010-12)Rapporten belyser forholdet mellom søkning og studietilbud i norsk høyere utdanning fra 2003 til 2009. Bakgrunnen er lærestedenes nye rolle i søkermarkedet og behovet for bred empirisk analyse av det nye samspillet mellom ... -
Gender balance among researchers in Norwegian academia
(NIFU Innsikt;2020-20, Others, 2020-12-20)In 2019, almost 37,500 researchers participated in research and development (R&D) in the higher education sector and the institute sector combined. Among these, 49 per cent were women. Compared with the gender distribution ... -
Gender Balance in Norwegian Academia: Present State and Future Scenarios
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Gender balance (both sexes being represented by at least 40%) in academia has long been a goal. In this study, we present a model for the inert changes in the proportion of female full professors and associate professors ... -
Gender differences in the patterns and consequences of changing research directions in scientific careers
(Journal article, 2024)Changes of research directions in scientific careers are related to the so-called “essential tension” between exploration of new knowledge and exploitation of established knowledge in research and innovation. Changes of ... -
Gender gaps in international research collaboration: a bibliometric approach
(Journal article; Peer reviewed, 2019-06-13)This paper addresses gender differences in international research collaboration measured through international co-authorship. The study is based on a dataset consisting of 5600 Norwegian researchers and their publication ... -
Gendered Patterns of Unmet Resource Need among Academic Researchers
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Gendering excellence through research productivity indicators
(Peer reviewed; Journal article, 2022)As the importance of ‘excellence’ increases in higher education, so too does the importance of indicators to measure research productivity. We examine how such indicators might disproportionately benefit men by analysing ... -
Generational differences in international research collaboration: A bibliometric study of Norwegian University staff
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Geographical Information Technology Services and their Role in Customer Innovation
(STEP Working Paper;7-1998, Working Paper, 1998-10) -
Gifted students’ experiences with participation in enrichment programs at talent centers in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Gifted students may be at risk of school disengagement due to lacking intellectual challenges. Four talent centers were established to offer makerspace enrichment programs, because makerspace activities promote engagement ... -
Gjennom tre år i videregående: Gjennomføring i videregående opplæring i Østfold 2016–2019. Sluttrapport
(NIFU-rapport;2020:3, Research report, 2020-06)NIFU har gjennomført en studie hvor vi har fulgt elevene som begynte i videregående opplæring i Østfold fylkeskommune i august 2016 gjennom tre og et halvt år. Formålet med prosjektet er å etablere en bedre forståelse av ... -
Gjennomføring og frafall blant allmennlærerstudenter. Datagrunnlag og hovedtall
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:23, Working paper, 2006-06)På basis av registerstatistikk fra SSB har vi i dette notatet foretatt en analyse av studiegjennomføring og frafall i allmennlærerutdanningen. Materialet gjelder begynnerstudenter og skal benyttes for å dokumentere frafall ... -
Gjennomføring og frafall i masterutdanning og grunnskolelærerutdanning ved Høgskolen i Østfold: Underveisrapport i prosjektet «Årsaker til frafall fra gradsstudier ved Høgskolen i Østfold»
(NIFU Arbeidsnotat;2023:11, Working paper, 2023-08)Dette arbeidsnotatet er første delleveranse i prosjektet «Årsaker til frafall fra gradsstudier ved Høgskolen i Østfold», som NIFU gjennomfører på oppdrag fra høgskolens ledelse. Formålet med prosjektet er å kartlegge årsaker ... -
Gjennomgang av NIFU-forskning på området "Utdanning og arbeid" i tidsperioden 1999-2004
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:11, Working Paper, 2004-10)Formålet med dette arbeidsnotatet er å presentere kunnskapsstatus på området "Utdanning og arbeid". Det blir foretatt en nesten fullstendig gjennomgang av NIFUs forskning på området de siste årene (1999-2004) og det ... -
Gjennomgang av NIFU-forskning på området 'Studierekruttering og gjennomføring av høyere utdanning' i perioden 1991-2004
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:7, Working Paper, 2005-03)Formålet med dette arbeidsnotatet er å presentere kunnskapsstatus på området 'Rekruttering og gjennomstrømning i høyere utdanning'. Det er foretatt en mer eller mindre fullstendig gjennomgang av NIFU STEPs forskning på ... -
Gjennomgang av organisasjonsstrukturen ved UiT Norges arktiske universitet
(NIFU-rapport;2016:30, Research report, 2016-10)På oppdrag for universitetsstyret ved UiT Norges arktiske universitet ble NIFU bedt om å fremlegge en analyse og vurdering av virksomhetens organisasjons- og styringsstruktur, og en anbefaling av ny organisasjonsmodell. ... -
Gjennomgående dokumentasjon, eller opplæringsboka i ny form? Evaluering av forsøket med gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen
(NIFU rapport;2012-16, Research report, 2012-03-31)Evalueringen har fulgt forsøket med gjennomgående dokumentasjon av opplæringen i fire ulike programområder i videregående opplæring gjennom hele 2011. Det omfatter Teknikk og industriell produksjon, Helse- og sosialfag, ... -
Gjennomstrømning i doktorgradsutdanningen
(NIFU STEP rapport;2009-40, Research report, 2009-11)I den siste forskningsmeldingen går det fram at Kunnskapsdepartementet vil ta initiativ til en evaluering av kvaliteten på norsk forskerutdanning. -
Gjennomstrømning i videregående opplæring 1994-1999: Videreføring av evalueringen av Reform 94
(NIFU Skriftserie;2001-8, Research report, 2001-04)Formålet med dette notatet er å dokumentere gjennomstrømningen i videregående opplæring fram til og med 1999 for de to første grunnkurskullene i Reform 94. Dermed dokumenteres gjennomstrømningen ytterligere ett skoleår i ... -
Gjensyn med NTNFs ærespris
(STEP Report;9-2001, Research report, 2001-11)