Browsing NIFU Open Access Archive by Title
Now showing items 997-1016 of 2807
-
Fra lokale ideer til nasjonale løsninger? InnoMed sin rolle for innovasjoner i helse- og omsorgssektoren
(NIFU rapport;2013-48, Research report, 2013-12)Denne rapporten er en evaluering av InnoMed - Nasjonalt kompetansenettverk for behovsdrevet innovasjon i helsesektoren. InnoMed har til formål å bidra til kvalitet og effektivitet i helsesektoren gjennom utvikling av ... -
Fra lærerutdanning til skole: En undersøkelse blant nyutdannede allmennlærere i 2009
(NIFU STEP rapport;32-2010, Research report, 2010-10)Formålet med denne rapporten er å studere nærmere noen av de utfordringer nyutdannede allmennlærere møter både mht å få en lærerjobb og til selve utøvelsen av læreryrket. -
Fra politikk til praksis: En studie av Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning som styringsverktøy
(NIFU Arbeidsnotat;2021:12, Working paper, 2021-09)Dette arbeidsnotatet oppsummerer funn fra en studie av langtidsplanene som styringsverktøy i norsk forsknings- og høyere utdanningspolitikk. Prosjektet er gjennomført på oppdrag av Norges forskningsråd, som del av grunnlaget ... -
Fra politisk visjon til virkeligheten i klasserommet: Evaluering av virkemidlene i Ungdomstrinn i utvikling. Delrapport 2
(NIFU-rapport;2015:27, Research report, 2015-12)Denne rapporten er delrapport 2 i NIFUs evaluering av satsingen Ungdomstrinn i utvikling. Satsingen er et omfattende utviklingsarbeid i ungdomsskolen over hele landet. Hovedmålet for satsingen er «Motivasjon og mestring ... -
Fra realfagspoeng til realfagsstudier? Om ordningen med poeng for fordypning i realfag i videregående opplæring
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:14, Working Paper, 2005-05)Ordningen med å gi søkere til høyere utdanning poeng for å ha gjennomført valgfrie realfag i videregående opplæring ble innført som en prøveordning i 1998. I dette notatet rapporteres det om søkere til høyere utdanning i ... -
Fra skolegang til poengsamling
(NAVF-melding;1983-7, Report, 1983-12)NAVF's utredningsinstitutt presenterer her resultater av en undersøkelse av elevers utdannings- og yrkesplaner, motiver for disse planene og hindringer som oppleves for å realisere dem. Spesielt tar vi opp forholdet mellom ... -
Frafall blant minoritetsspråklige: Om frafall og norsk som andrespråk blant minoritetsspråklige elever i overgangen fra 10. klasse til videregående opplæring
(NIFU skriftserie;2003-29, Research report, 2003-11)Prosjektet Frafall blant minoritetsspråklige elever i videregående opplæring har vært finansiert av Skoleetaten i Oslo kommune. Oppdragsgiveren for dette prosjektet er også med i finansieringen av et prosjekt ved NIFU om ... -
Frafall etter kvalitetsreformen ved Det historisk-filosofiske fakultet NTNU
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:46, Working paper, 2006-12-01)Denne rapporten belyser frafall ved Det historisk-filosofiske fakultet, NTNU etter kvalitetsreformen, og er basert på registerdata fra Statistisk sentralbyrå. -
Frafall fra universitetet. En undersøkelse av frafall og fullføring blant førstegangsregistrerte studenter ved UiB, UiO og NTNU høsten 1999
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:13, Working Paper, 2005-06)Denne rapporten presenterer resultater fra en undersøkelse av frafallet fra universitetene. Undersøkelsen omfatter studenter som begynte studiene ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen, og Norges teknisk-naturv ... -
Frafall og gjennomføring i lavere grads studier før og etter Kvalitetsreformen. En sammenlikning mellom begynnerkullene fra 1999, 2003 og 2005
(NIFU rapport;2011-38, Research report, 2011-11)Denne rapporten belyser studiegjennomføringen i lavere grads studier, og spesielt frafall og bytting av lærested. Analysene omfatter tre kull studenter som begynte høsten 1999, 2003 og 2005, og alle kull er oppdatert med ... -
Frafallet har ikke økt
(Journal article, 2013-08-22) -
Framtid i forskningen? - En undersøkelse av kvinnelige og mannlige forskerrekrutters situasjon og karriereveier
(NAVF-rapport;1993-6, Report, 1993-05)Tradisjonelt har universitetet vært en institusjon som har vært sterkt preget av mannlig rekruttering, og hvor det som oftest har vært menn som har gjort karriere. Sterkere enn før er det nå uttrykt ønsker om at flere ... -
Framtidslaboratorium om bærekraftig helse i Norge i 2070
(NIFU Innsikt;2023-12, Others, 2023-12-18)I dette notatet gir vi en kort oppsummering fra et framtidslaboratorium om bærekraftig helse i Norge. Laboratoriet ble initiert av og arrangert innenfor rammene av AFINO-senteret for ansvarlig forskning og innovasjon, og ... -
Framtidslaboratorium om den norske lakseoppdrettsnæringen
(NIFU Innsikt;2023-5, Others, 2023-09-09)I dette notatet gir vi en kort oppsummering fra et heldags framtidslaboratorium om oppdrettsnæringen arrangert innenfor rammene av AFINO-senteret for ansvarlig forskning og innovasjon. Øvelsen ble gjennomført den 7. september ... -
Framtidslaboratorium om den trebaserte byggebransjen i Norge i 2060
(NIFU Innsikt;2024-6, Others, 2024-05-02)I dette notatet gir vi en kort oppsummering fra et framtidslaboratorium om den trebaserte byggebransjen i Norge i 2060. Laboratoriet ble initiert av og arrangert i regi av forskningsprosjektet Inno4Tree ved Nordisk institutt ... -
Framtidslaboratorium om kunstig intelligens
(NIFU Innsikt;2022:8, Others, 2022-07)I dette notatet gir vi en kort oppsummering fra et halvdags fremtidslaboratorium om kunstig intelligens arrangert innenfor rammene av AFINO-senteret for ansvarlig forskning og innovasjon. Øvelsen ble gjennomført den 4. ... -
Fravær som vekker bekymring: Skoleeieres og skolelederes inntrykk og forståelse av fraværssituasjonen i Skole-Norge
(NIFU-rapport;2023:14, Research report, 2023-08)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Fremskriving av student- og kandidattall
(NIFU skriftserie;1998:18, Research report, 1998-12)Gjennom det siste 10-året har studietilbøyeligheten i befolkningen økt kraftig, samtidig har det skjedd endringer i studentenes faglige preferanser. NIFU har utviklet en fremskrivingsmodell som belyser hvilke konsekvenser ... -
Fremtidens jobber - En perspektivanalyse i grenselandet mellom sosiologi og makroøkonomi
(NAVF-melding;1985-1, Report, 1984-12)Denne rapporten presenterer en eksperimentell analyse av utviklingstrekk på det norske arbeidsmarked. Den gir et supplement til instituttets utdanningsprognoser ved å trekke inn andre typer arbeidsmarkedsvariable og den ... -
Fremtidig tilgang på akademikere med hovedfag i språk
(NIFU skriftserie;2004-5, Research report, 2004-02)I denne rapporten har vi foretatt en fremskriving av tilgangen på akademikere med hovedfag i språk.