• PhD education in a knowledge society: An evaluation of PhD education in Norway 

      Thune, Taran; Kyvik, Svein; Sörlin, Sverker; Olsen, Terje Bruen; Vabø, Agnete; Tømte, Cathrine (NIFU rapport;2012-25, Research report, 2012-06-21)
      The aim of the evaluation was to provide a description of the status of PhD education in Norway, following the implementation of the PhD degree in 2003. Moreover, the evaluation was to give an assessment of the performance ...
    • Profesjonsfaglig digital kompetanse i lærerutdanningene. Undersøkelse av tilstand, holdninger og ferdigheter ved fem grunnskolelærerutdanninger 

      Daus, Stephan; Aamodt, Per Olaf; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2019-13, Report, 2019-06-28)
      Fem av landets lærerutdanninger har fått midler fra myndighetene for å styrke utdanningenes arbeid med digital kompetanse. Disse omfatter Universitetet i Sør-øst-Norge (USN), Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet ...
    • Quality in Norwegian Higher Education: A review of research on aspects affecting student learning 

      Damşa, Crina; de Lange, Thomas; Elken, Mari; Esterhazy, Rachelle; Fossland, Trine; Frølich, Nicoline; Hovdhaugen, Elisabeth; Maassen, Peter; Nerland, Monika; Nordkvelle, Yngve T.; Stensaker, Bjørn; Tømte, Cathrine; Vabø, Agnete; Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;2015:24, Research report, 2015-10)
      This report is produced in the framework of the project “Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances”, funded through the program Research and Innovation in the Educational Sector (FINNUT), ...
    • Styring og styrking av en fragmentert sektor: En evaluering av Nasjonalt fagskoleråd 

      Høst, Håkon; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2016:11, Research report, 2016-05)
      NIFU har på oppdrag av Kunnskapsdepartementet gjennomført en evaluering av Nasjonalt fagskoleråd. Evalueringen må ses i sammenheng med at fagskolesektoren har vært utredet i NOU 2014:14, og at det arbeides med en melding ...
    • Svakt rigget for neste utdanningsreform 

      Tømte, Cathrine; Skule, Sveinung (Chronicle, 2018-01-07)
      «Gått ut på dato?»Universiteter og høgskoler er for dårlig forberedt for den neste store utdanningsreformen, skriver Cathrine Tømte og Sveinung Skule ved NIFU.
    • Utprøving og innføring av ny teknologi i skolen – hva har vi lært? 

      Tømte, Cathrine; Sjaastad, Jørgen (Journal article, 2018)
      Når teknologi skal testes ut og innføres i skolen, hender det ofte at alt ikke går helt etter planen. Men etter hvert er det visse mønstre som avtegner seg og som man kan lære av når man planlegger nye prosjekter.