Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Næss, Terje"
-
Likestilling blant professorene : Simulering av likestilling blant professorer ved norske universiteter og høgskoler
Næss, Terje; Gunnes, Hebe; Wendt, Kaja (NIFU Arbeidsnotat;2018:1, Working paper, 2018-01)Dette arbeidsnotatet inneholder statistikk om kjønnsbalansen blant professorer ved norske universiteter og høgskoler, samt en simulering som undersøker hvor mange av de nye professorene som må være kvinner for å oppnå en ... -
Lærerutdanningene: Statistiske oversikter og utviklingstrekk
Næss, Terje; Prøitz, Tine Sophie; Aamodt, Per Olaf (NIFU rapport;2014-31, Research report, 2014-09)Den sterke oppmerksomheten rundt kvalitet i skole og barnehage og lærernes store betydning for elevenes læring og skolens kvalitet er bakgrunnen for denne rapporten som NIFU har skrevet på oppdrag fra Utdanningsforbundet. ... -
Mange studieprogram ved fusjonerte læresteder opplever økt søkning
Røsdal, Trude; Næss, Terje (NIFU Innsikt;2020-3, Others, 2020-04-02)En gjennomgang av søkertall fra Samordna opptak for perioden 2013–2018 indikerer at de fleste fusjonerte læresteder har økt søkning til sine studieprogrammer, men noen studiesteder skiller seg ut. Antall førsteprioritetssøkere ... -
Master's degree graduates in Norway: field of study and labour market outcomes
Næss, Terje (Journal article; Peer reviewed, 2020)The main purpose of this article is to analyse to what degree master’s degree education in Norway enhances employability through enhancing or signalling generic competence, or through enhancing specialised competence. Using ... -
Mindre interesse for forskning blant mastergradskandidater?
Næss, Terje; Støren, Liv Anne (NIFU Arbeidsnotat;2017:13, Working paper, 2017-11)Dette notatet er skrevet på oppdrag av Forskerforbundet. Det belyser interessen for en forskerkarriere blant nyutdannede mastergradskandidater på to ulike tidspunkter, senhøsten 2013 og 2015. Analysene er basert på NIFUs ... -
Muligheter ved en fusjon: Utredning av en mulig fusjon mellom Høgskolen i Hedmark og Høgskolen i Lillehammer
Røsdal, Trude; Spilling, Olav R.; Gunnes, Hebe; Olsen, Bjørn Magne; Næss, Terje (NIFU-rapport;2016:13, Research report, 2016-05)De to statlige høgskolene Høgskolen i Hedmark og Høgskolen i Lillehammer ga våren 2016 NIFU i oppdrag å gjennomføre en fusjonsutredning for de to høgskolene. Utredningen består i en mulighetsstudie for å synliggjøre og ... -
Nettbasert videreutdanning 2009–2019: vekst og kvalitet. Statistisk kartlegging basert på data fra Database for statistikk om høgre utdanning
Næss, Terje; Gjerustad, Cay (NIFU Arbeidsnotat;2021:4, Working paper, 2021-03)I dette prosjektet er det foretatt en statistisk kartlegging av utviklingen i omfanget av nettbasert videreutdanning for perioden 2009–2019 fordelt på fag, basert på opplysninger fra DBH. Kartleggingen belyser også kvalitet ... -
Nyutdannede samfunnsvitere og humanister i privat sektor. Analyser av Kandidatundersøkelsen
Næss, Terje; Arnesen, Clara Åse; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU-arbeidsnotat;2012:6, Working paper, 2012-11)Samfunnsviterne, akademikerforeningen for samfunnsvitere og humanister, har gitt NIFU i oppdrag å kartlegge rekrutteringen av nyutdannede samfunnsvitere og humanister til privat sektor, på basis av data fra Kandidatundersøkelsen. ... -
Offentlig eller privat sektor? Endrede relasjoner for nyutdannede med høyere utdanning
Næss, Terje (NIFU-rapport;2008-14, Research report, 2008-02)På tross av den kraftige veksten i rekrutteringen til høyere utdanning de seneste tiårene, synes offentlig sektor allikevel å ha fått et rekrutteringsproblem når det gjelder mange typer av høyt utdannet arbeidskraft. Lav ... -
På veien til fagbrev. Analyser av Lærlingundersøkelsen
Nyen, Torgeir; Næss, Terje; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen (Fafo-rapport;2011:28, Research report, 2011-11)Denne rapporten gir et bilde av lærlingenes opplevelse av sitt lærings- og arbeidsmiljø. Rapporten inneholder også vurderinger av undersøkelsen som mål på kvalitet i fagopplæringen. -
Personellsituasjonen i sosialtjenesten og barneverntjenesten
Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje (NIFU-rapport;13-2000, Research report, 2000-08)Bakgrunnen for dette prosjektet er handlingsplanen for sosialtjenestens førstelinje, Kunnskap og brubygging, som Regjeringen la fram i 1998. Kompetanse- og personellrettede tiltak står sentralt i denne planen, og Sosial- ... -
Prosjekt Innlandsuniversitetet - Faglig midtveisevaluering
Fraas, Morten; Hetland, Per; Næss, Terje; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:12, Working paper, 2006-04)Høgskolen i Gjøvik, Høgskolen i Hedmark og Høgskolen i Lillehammer samarbeider med fylkeskommunene i Hedmark og Oppland om Prosjekt Innlandsuniversitetet. For å kunne søke universitetsstatus må høgskolene tilby mastergradsstudier ... -
Realfagslærere i skolen: Rekruttering, beholdning og avgangningsinstitusjoner.
Næss, Terje (NIFU skriftserie;2002-5, Research report, 2002-01)I rapporten omtales rekruttering av realister over et lengre tidsrom, og vi har foretatt fremskrivninger av kandidattilgang og erstatningsbehov som belyser utviklingen fremover. Videre ser vi på avgang fra læreryrket blant ... -
Rekruttering til matematikk, naturvitenskap og teknologi innenfor høyere utdanning i de nordiske land. En forstudie fra NIFU
Skoie, Hans; Aksnes, Dag W.; Næss, Terje; Sarpebakken, Bo (U-notat;1997-16, Working paper, 1997-08)NIFU fikk våren 1997 i oppdrag av Nordisk Ministerråd å belyse de unges interesse for matematikk, naturvitenskap og teknologi innenfor høyere utdanning og forskerutdanning i de nordiske land. Studien skal belyse utviklingen ... -
Samarbeid med arbeidslivet i studietiden: Omfang, typer og nytte av samarbeid
Næss, Terje; Thune, Taran; Støren, Liv Anne; Vabø, Agnete (NIFU rapport;2012-48, Research report, 2012-12-20)Rapporten handler om i hvilken grad studenter ved norske læresteder har kontakt og samarbeid med private og offentlige virksomheter i løpet av studiene, og hva slags betydning dette har for kandidatene i løpet av studietiden ... -
Samfunnsviteres og humanisters overgang til arbeidsmarkedet
Næss, Terje; Salvanes, Kari Vea; Wiers-Jenssen, Jannecke (Journal article; Peer reviewed, 2016)Denne artikkelen ser på i hvilken grad arbeidsmarkedet har klart å absorbere større kull av kandidater fra samfunnsvitenskapelige og humanistiske og estetiske fag i perioden 1995–2015. Datagrunnlaget er NIFUs kandidatund ... -
Segregering, læringsmiljø og ikke-vestlige innvandrerelevers prestasjoner på nasjonale prøver. 5. og 8. trinn 2007-2009
Næss, Terje (NIFU-arbeidsnotat;2011:6, Working paper, 2011-05)I 2010 publiserte NIFU rapport 2010:34 'De gamle er eldst?'. Noen av konklusjonene og funnene i rapporten om innvandrerelevers prestasjoner var litt overraskende. I dette notatet er det derfor foretatt noen utdypende ... -
Sosionomer og barnevernpedagoger: arbeidsoppgaver og kompetansebehov
Næss, Terje (Utredningsinstituttet-rapport;1993-14, Report, 1993-12)De seneste 10-15 årene er det blitt iverksatt ulike utdanningspolitiske og organisasjonsmessige tiltak for å styrke kompetansen og bedre en vanskelig arbeidssituasjon ved sosialkontorene. I den senere tid er det dessuten ... -
Strategisk utvikling av studieporteføljen ved Høgskulen i Volda : Et kunnskapsgrunnlag
Næss, Terje; Røsdal, Trude (NIFU-rapport;2018:24, Research report, 2018-08)På oppdrag fra Høgskulen i Volda (HVO) har NIFU gjennomført en kartlegging av høgskolens studieportefølje. Høgskolens profil kjennetegnes blant annet av en medieutdanning med stor nasjonal synlighet og rekruttering og et ... -
Studieprogresjon, studieeffektivitet og frafall ved de frie fagstudiene ved universitetene
Næss, Terje (NIFU skriftserie;2003-16, Research report, 2003-04)Statistikk over eksamensproduksjonen innenfor de frie fagstudiene har tydet på at studentene innen dette utdanningsområdet nærmest går for ”halv fart”. Ved å følge et utvalg av begynnerstudenter høsten 1994 fram til 2000, ...