Browsing NIFU Open Access Archive by Title
Now showing items 2248-2267 of 2807
-
Senter for medisinsk metodevurdering - En evaluering
(NIFU Skriftserie;2001-3, Research report, 2001-02)Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) har på oppdrag av Sosial- og helsedepartementet gjennomført en formativ evaluering av Senter for medisinsk metodevurdering (SMM). NIFU vil takke alle som velvillig ... -
Senter- og randsoneinstitusjoner ved norske universiteter og vitenskapelige høgskoler
(U-notat;1994-5, Working paper, 1994-09-01)Vi har i denne undersøkelsen søkt å kartlegge randsonen omkring universiteter og vitenskapelige høgskoler, med særlig vekt på de FoU-utførende enhetene. Som randsonekriterier har vi tatt utgangspunkt i bl.a. formelle ... -
Sentre for fremragende utdanning (SFU): I samvirke med institusjoner og fag
(NIFU-rapport;2015-22, Research report, 2015-06)Senter for fremragende utdanning (SFU) er Norges eneste prestisjeordning innenfor høyere utdanning. Stimuleringstiltaket ble etablert i kjølvannet av Stjernøutvalgets forslag om å opprette et «Senter for fremragende ... -
Sentre og randsoneinstitusjoner ved norske universiteter og vitenskapelige høgskoler
(Utredningsinstituttet-rapport;1994-13, Report, 1994-12)I de senere årene har det utfra forskjellige motiver blitt opprettet en rekke sentre og institusjoner med nær tilknytning til universiteter og vitenskapelige høgskoler. Enkelte enheter er integrert i den ordinære strukturen ... -
Sentre og randsoneinstitusjoner ved statlige høgskoler
(U-notat;1994-6, Working paper, 1994-11-29)Dette notatet omhandler sentre og randsoneinstitusjoner ved regionale høgskoler, eller 'statlige' høgskoler, slik de blir betegnet i statsbudsjettet for 1995 (St. prp. 1 1994-95). Det er en oppfølging av en kartlegging av ... -
Services in European Innovation Systems - A review of issues
(STEP Report;6-1996, Research report, 1996-05) -
Services in innovation - Innovation in services
(STEP Report;13-1998, Research report, 1998-08) -
Should open access lead to closed research? The trends towards paying to perform research
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Open Access (OA) emerged as an important transition in scholarly publishing worldwide during the past two decades. So far, this transition is increasingly based on article processing charges (APC), which create a new paywall ... -
Sikkerhet i komplekse prosjekter. En undersøkelse av tiltak for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø i fire byggeprosjekter
(NIFU rapport;2011-23, Research report, 2011-10-01)Denne rapporten formidler resultater fra en undersøkelse av sikkerhet, helse og arbeidsmiljø i komplekse bygge- og anleggsprosjekter. På grunnlag av data samlet inn i fire slike prosjekter analyserer vi hvordan man i praksis ... -
Simula Research Laboratory: A bibliometric analysis of the publication output
(NIFU Arbeidsnotat;2021:3, Working paper, 2021-09)This report presents a bibliometric analysis of Simula Research Laboratory. The report is an update of a similar analysis carried out in 2016. -
Simula Research Laboratory: Publication analysis 2009-2015
(NIFU Arbeidsnotat / Working Paper;2016:4, Working Paper, 2016-04)This report presents a bibliometric analysis of Simula Research Laboratory and is a background report for the forthcoming evaluation of the institute. -
Siteringsindikatorer for Handelshøyskolen BI. En analyse basert på publikasjoner i ISI-indekserte tidsskrifter i perioden 1995-2003
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:14, Working Paper, 2004-11)Dette notatet gir en fremstilling av siteringsindikatorer for Handelshøyskolen BI. Analysen tar utgangspunkt i tidsskriftsartikler publisert av BI-medarbeidere i perioden 1995-2003 og som er indeksert i databasen til ... -
SIVA Internasjonal: Perifer regionalpolitikk. En evaluering av SIVAs internasjonale engasjement
(STEP Report;7-2001, Research report, 2001-10) -
Skandinavisk naturvitenskap og teknologi omkring år 1900 - En seminarrapport
(NAVF-melding;1980-4, Report, 1980-11)Sammen med seminaret i vitenskapsteori ved Universitetet i Oslo arrangerte NAVF' s utredningsinstitutt 30.-31. mai et seminar om "Skandinavisk naturvitenskap og teknologi omkring år 1900" med foredragsholdere og deltakere ... -
Skaper ulike studieordninger ulike leger? Bakgrunn for evaluering av «Oslo96» – medisinutdanningsreformen ved Universitetet i Oslo
(NIFU skriftserie;2004-2, Research report, 2004-02)Det medisinske fakultet ved UiO har initiert en longitudinell evaluering av Oslo96 – studiereformen fakultetet innførte i 1996. Kandidater som har gjennomført studiet under den nye ordningen skal følges i årene etter at ... -
Skill formation in wealthy nations: Organizational evolution and economic consequences
(STEP Report;23-1994, Research report, 1994-09) -
Skillelinjer i universitets- og høgskolesektoren: Et eksplorerende notat
(NIFU-rapport;2015-13, Working Paper, 2015-06)I dette notatet reiser vi spørsmålet om hva som er de grunnleggende institusjonsforskjellene i norsk høyere utdanningssektor. Formålet har vært å teste ut metoder til å tegne et «kart» over de norske lærestedene i høyere ... -
Skills for the future – forecasting firm competitiveness using machine learning methods and employer-employee register data
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article investigates whether skills data can be used to forecast firm competitiveness. It makes use of an employer-employee register dataset consisting of detailed information about the educational background of all ... -
Skills utilisation at work, the quality of the study programme and fields of study
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This paper examines the factors that may have impact on the extent to which the knowledge and skills of master’s degree graduates in Norway are utilised at work, three years after graduation. The focus is on the impact of ... -
Skolebidragsindikatorer for videregående skoler i Finnmark 2017-2018
(NIFU Arbeidsnotat;2018:13, Working paper, 2018-12)Resultatet fra skolebidragsindikatorene for 2017-18 viser at skolebidraget fra Finnmarks videregående skoler til elever på studieforberedende utdanningsprogram er negativt for både andel elever som fullfører skoleåret og ...