• Kandidatundersøkelsen 2015: I hvor stor grad er nyutdannede mastere berørt av nedgangskonjunkturen? 

      Støren, Liv Anne; Salvanes, Kari Vea; Reymert, Ingvild; Arnesen, Clara Åse; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU-rapport;2016:17, Research report, 2016-06)
      Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2015. Dette er en spørreundersøkelse som er gjennomført blant personer som har tatt mastergrad, om lag et halvt år etter at de fullførte sin utdanning. ...
    • Kandidatundersøkelsen 2023. Første resultater: Overgang fra utdanning til arbeid 

      Ballo, Jannike Gottschalk; Bergene, Ann Cecilie; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU Arbeidsnotat;2024:6, Working paper, 2024-04)
      Dette arbeidsnotatet er første rapportering fra Kandidatundersøkelsen 2023, og dreier seg om overgang fra utdanning til arbeid for masterkandidater uteksaminert i vårsemesteret 2023. Oppdragsgiver er Direktoratet for høyere ...
    • Kandidatundersøkelsen. Design, utviklingsmuligheter og internasjonale perspektiver 

      Wiers-Jenssen, Jannecke; Arnesen, Clara Åse; Støren, Liv Anne (NIFU-arbeidsnotat;2012:7, Working paper, 2012-11)
      Notatet inneholder en grundig framstilling av hva Kandidatundersøkelsen er, hvordan den gjennomføres og hvilke utdanningsgrupper og temaområder som dekkes. Denne type informasjon er relevant for høyere utdannede som får ...
    • Kvalitet og samspill i universitets- og høgskolesektoren 

      Frølich, Nicoline; Gulbrandsen, Magnus; Vabø, Agnete; Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;2016:2, Research report, 2016-04)
      Denne rapporten oppsummerer hovedfunn fra prosjektet «Kvalitet og samspill – universitets- og høgskolesektoren og samfunnet », og peker på implikasjoner for politikk og praksis. Prosjektets formål var å: 1. Forbedre ...
    • Kvalitetskriterier i høyere utdanning: Bakgrunnsnotat for etablering av en norsk informasjonsportal 

      Aamodt, Per Olaf; Wiers-Jenssen, Jannecke; Stensaker, Bjørn (NIFU rapport;2012-12, Research report, 2012-03)
      Denne rapporten har til formål å styrke kunnskapsgrunnlaget for å etablere en kvalitets- eller informasjonsportal om høyere utdanning i Norge. I dette inngår en drøfting av kvalitetsbegrepet og hvordan dette operasjonaliseres, ...
    • Labour market mismatch among master’s graduates in the humanities from 1995 to 2015 in Norway 

      Næss, Terje; Wiers-Jenssen, Jannecke (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      The future of the humanities has been the subject of debate in several countries where it is often stated that too many students are accepted into courses that offer relatively poor employment opportunities. In this article, ...
    • Mind the gap: Early-career teachers’ level of preparedness, professional development, working conditions, and feelings of distress 

      Admiraal, Wilfried; Røberg, Karl Ingar Kittelsen; Wiers-Jenssen, Jannecke; Saab, Nadira (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      In the first years of a teaching career, teachers experience high levels of distress, and the attrition rate appears to be high. Early-career teachers do not always feel well prepared for their job and feel insufficient ...
    • Motivation for full degree mobility: analysing sociodemographic factors, mobility capital and field of study 

      Hovdhaugen, Elisabeth; Wiers-Jenssen, Jannecke (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      In this paper we have investigated students’ motivations for undertaking a full degree abroad. It examines how motivations can be categorised, and if this varies according to gender, social origin, field of study and ...
    • Norsk deltakelse i ERASMUS-programmet: Perspektiver fra norske læresteder 

      Wiers-Jenssen, Jannecke; Smeby, Jens-Christian (NIFU Skriftserie;2001-11, Research report, 2001-05)
      Denne rapporten omhandler norsk deltakelse i ERASMUS-samarbeidet, og er utført på oppdrag av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. Rapportens første del sammenfatter en del foreliggende dokumentasjon om ERASMUS ...
    • Norske gradsstudenter i utlandet : Hvorfor reiser de ut, og hvor søker de informasjon? 

      Hovdhaugen, Elisabeth; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU Arbeidsnotat;2017:1, Working paper, 2017-02)
      På oppdrag fra Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU) har NIFU gjennomført en elektronisk spørreundersøkelse blant norske studenter i utlandet høsten 2016. Hovedformålet med for undersøkelsen var å skaffe til ...
    • Norske medisinstudenter i utlandet 

      Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU-rapport;12-2000, Research report, 2000-08)
      Denne rapporten presenterer resultatene fra en undersøkelse blant norske medisinstudenter ved utenlandske læresteder. Dataene er hovedsakelig kvantitative, men det er også supplert med noen kvalitative intervjuer. Prosjektet ...
    • Norske studenters vurdering av utdanning i utlandet 

      Wiers-Jenssen, Jannecke (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Mange norske studenter tar utdanningen i utlandet. Fra utdanningspolitisk hold er kvalitetshensyn det fremste argumentet for å tilrettelegge for internasjonal studentmobilitet. I denne artikkelen undersøker vi hvordan ...
    • Norwegian participation in the ERASMUS Programme 

      Wiers-Jenssen, Jannecke; Smeby, Jens-Christian (NIFU skriftserie;2001-21, Research report, 2001-10)
      This report is concerned with Norwegian participation in the ERASMUS programme and has been commissioned by the Norwegian Ministry of Education, Research and Church Affairs. The first part of the report comprises a summary ...
    • Nyutdannede norske legers tilfredshet med utdanningen i Norge og i utlandet 

      Ulvestad, Marte E.S.; Wiers-Jenssen, Jannecke (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Om lag halvparten av norske medisinstudenter utdannes i utlandet. I denne artikkelen viser vi i hvilken grad nordmenn som har studert medisin i utlandet, var tilfreds med utdanningen sin, sammenlignet med dem som har tatt ...
    • Nyutdannede samfunnsvitere og humanister i privat sektor. Analyser av Kandidatundersøkelsen 

      Næss, Terje; Arnesen, Clara Åse; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU-arbeidsnotat;2012:6, Working paper, 2012-11)
      Samfunnsviterne, akademikerforeningen for samfunnsvitere og humanister, har gitt NIFU i oppdrag å kartlegge rekrutteringen av nyutdannede samfunnsvitere og humanister til privat sektor, på basis av data fra Kandidatundersøkelsen. ...
    • Over bekken etter vann? Hvorfor studere i utlandet når det finnes lignende tilbud i Norge 

      Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU skriftserie;2003-26, Research report, 2003-10)
      Denne rapporten presenterer resultater fra en undersøkelse om norske studenter i utlandet, gjennomført høsten 2002 og våren 2003. Undersøkelsen omfatter studenter i fire fagkategorier; sykepleie, økonomiske fag, teknologiske ...
    • Paradoxical attraction? Why an increasing number of international students choose Norway 

      Wiers-Jenssen, Jannecke (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Between 2000 and 2015, Norway has experienced a large increase in the number of international students compared with many other countries. At first glance, this may seem paradoxical considering that Norway is a country ...
    • Policy framing of international student mobility in the Nordic countries 

      Elken, Mari; Hovdhaugen, Elisabeth; Wiers-Jenssen, Jannecke (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Student mobility in the Nordic countries has traditionally been characterized by cultural cooperation and egalitarian values. Yet, the region has not been isolated from international trends towards emphasizing excellence ...
    • Quality in Norwegian Higher Education: A review of research on aspects affecting student learning 

      Damşa, Crina; de Lange, Thomas; Elken, Mari; Esterhazy, Rachelle; Fossland, Trine; Frølich, Nicoline; Hovdhaugen, Elisabeth; Maassen, Peter; Nerland, Monika; Nordkvelle, Yngve T.; Stensaker, Bjørn; Tømte, Cathrine; Vabø, Agnete; Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;2015:24, Research report, 2015-10)
      This report is produced in the framework of the project “Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances”, funded through the program Research and Innovation in the Educational Sector (FINNUT), ...
    • Russian students in Norway: Why they come and how they cope 

      Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU-rapport;2015-11, Research report, 2015-04)
      The number of Russian students enrolled in Norwegian higher education institutions has grown in recent years. Russians now constitute a substantial part of the international student population in Norway. In the spring of ...