Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 1966-1985 av 2806
-
Påbygg – et gode eller en nødløsning? En studie av påbygging til generell studiekompetanse i Østfold, Akershus, Buskerud, Rogaland og Nord-Trøndelag skoleåret 2010-2011
(NIFU rapport;2012-2, Research report, 2012-04-17)I denne rapporten presenteres en studie av utdanningstilbudet påbygging til generell studiekompetanse skoleåret 2010-2011. Prosjektet er gjennomført på oppdrag av og i de fem fylkeskommunene Østfold, Akershus, Buskerud, ... -
Pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning
(NIFU-rapport;2022:1, Research report, 2022-01)Denne rapporten tar for seg tematikken pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning. Temaet studeres gjennom en analyse av tre ulike datakilder: en litteraturstudie, gjennomgang av eksisterende rapporteringsdata ... -
Pedagogisk og faglig kompetanse blant lærere i videregående skole. En kartlegging
(NIFU STEP-rapport;29-2007, Research report, 2007-09)Denne rapporten presenterer resultater fra en omfattende kartlegging av faglig og pedagogisk kompetanse blant lærere i videregående skole. Kartleggingen er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Våren 2007 ... -
Peer Review of the Bulgarian Research and Innovation system. Horizon 2020 Policy Support Facility
(Research report, 2015) -
Pennal eller pad? Kvasi-eksperimentell studie av skrivehastighet i tidlig skriveopplæring med og uten digitale verktøy
(NIFU-rapport;6-2015, Research report, 2015-03)Gjennom flere år har Norge satset aktivt på IKT i skolen: Digital kompetanse har blitt innført som ett av fem kompetanseområder i grunnopplæringen, man har sikret en teknologisk infrastruktur i skolen, og ulike tiltak for ... -
Pennies from Heaven? - Ein studie av norske industrierfaringar med EU sitt 3. rammeprogram for forskning
(U-notat;1995-11, Working paper, 1995)EU satsar i dag store summar på FoU-aktiviet gjennom dei såkalla rammeprogramma for forsking. Det fjerde rammeprogrammet som vart sett i gong frå årskiftet 1994/95 har eit samla budsjett på over 12 mill. ECU, ei fordobling ... -
Pensum i høyere utdanning – hvilke læremidler brukes? Kartlegging av praksis i utvalgte fag
(NIFU rapport;2013-29, Research report, 2013-11)På oppdrag av Kopinor har NIFU kartlagt læremidler ved høyere læresteder. Bakgrunnen for oppdraget er at Universitets- og høgskolerådet (UHR), på vegne av institusjonene i universitets- og høgskolesektoren, avtaler med ... -
Pensumlitteratur i høyere utdanning – en undersøkelse av forholdet mellom norsk og engelskspråklig pensumlitteratur i fire grunnfag
(NIFU skriftserie;1998:14, Research report, 1998-09)NIFU har på oppdrag av Den norske forleggerforening, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, Norsk språkråd, Lærebokutvalget for høyere utdanning og Norsk studentunion gjennomført en utredning som belyser ... -
Performance Agreements in Denmark, Ontario and the Netherlands
(NIFU Innsikt;2020-5, Others, 2020-10-18)Several countries have gained experience with some form of performance agreements in higher education. The Center for Higher Education Policy Studies (CHEPS) of the University of Twente has conducted a review of the ... -
Performance and cooperation in the Oslo region business sector
(STEP Report;5-1999, Research report, 1999-12) -
Personal Retirement Savings Accounts
(Publin report;D13-2, Research report, 2005) -
Personellsituasjonen i sosialtjenesten og barneverntjenesten
(NIFU-rapport;13-2000, Research report, 2000-08)Bakgrunnen for dette prosjektet er handlingsplanen for sosialtjenestens førstelinje, Kunnskap og brubygging, som Regjeringen la fram i 1998. Kompetanse- og personellrettede tiltak står sentralt i denne planen, og Sosial- ... -
Personlig karriereveiledning på nett? Kartlegging og analyse av status og muligheter for etablering av en felles nettbasert veiledningstjeneste
(NIFU rapport;2011-21, Research report, 2011-04-30)Rapporten inneholder kartlegging og analyse av status og muligheter for etablering av en felles nettbasert veiledningstjeneste i Norge. Bakgrunnen har vært at Senter for IKT i utdanningen ønsker å se på mulighetene for å ... -
Phased Implementation: Successful Alignment of Tools of Implementation to Improve Motivation and Mastery in Lower Secondary Schools in Norway
(Chapter, 2014)Is one national implementation strategy better than another given similar conditions? Or: Is choosing an implementation strategy a way of altering its conditions? A Norwegian aphorism says that the forest stands although ... -
PhD education in a knowledge society: An evaluation of PhD education in Norway
(NIFU rapport;2012-25, Research report, 2012-06-21)The aim of the evaluation was to provide a description of the status of PhD education in Norway, following the implementation of the PhD degree in 2003. Moreover, the evaluation was to give an assessment of the performance ... -
Physical sciences in Norway. A bibliometric analysis: Publication and Citations within Physical Sciences in Norway. Journal publishing at the Department of Physics, Univ. of Oslo
(NIFU Skriftserie;2000-3, Research report, 2000-04)This report presents a bibliometric analysis of Norwegian research in Physical sciences. The report has two sections. The first section provides a picture of the overall publication activity and the ‘visibility’of Norwegian ... -
Pilotering av lærerspesialistordningen i Oslo 2015-2017 : Sluttrapport basert på data fra spørreundersøkelser til lærerspesialister, deres kolleger og ledere
(NIFU-rapport;2017:27, Research report, 2017-12)Denne rapporten er utarbeidet av NIFU på oppdrag fra Utdanningsetaten i Oslo. Data som er analysert og som presenteres i form av enkle figurer, er i utgangspunktet samlet inn for prosjektet Evaluering av piloteringen av ... -
Plain Building – Plain Sailing? Knowledge exploitation in the building and construction industry. Sluttrapport
(Research report, 2012-06-15)Prosjektet «Plain Building – Plain Sailing? Knowledge exploitation in the building and construction industry» har bidratt til et kunnskapsmessig grunnlag som gjør det mulig å se kunnskapsprosessene i bygging i et nytt ... -
Planners as middle actors in facilitating for city cycling
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The paper explores the knowledge-making and efforts of planners in facilitating cycling in two Norwegian cities with high ambitions for developing more sustainable mobility modes through cycling. Building on empirical data ... -
Playing your way to knowledge: The impact of digital games on student learning in marketing and business studies
(NIFU Working Paper;2021:10, Working paper, 2021-08)Digital games have become an integral part of higher education. Thus, many university teachers have been increasingly using digital games, in hope to increase student motivation, engagement, and learning. This literature ...