Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 1856-1875 av 2807
-
Nye konkurranseflater i høyere utdanning: Utfordringer for Nord-Norge?
(NIFU skriftserie;2001-23, Research report, 2001-11) -
De nye professoropprykk - en oversikt
(U-notat;1993-13, Working paper, 1993-12-22)Stortinget vedtok i 1991 å gi adgang til personlig opprykk til professor basert på oppnådd kompetanse uavhengig av ledige stillingshjemler. Høsten 1992 la KUF fram nærmere retningslinjer for den nye opprykksordningen og ... -
Nye styringsformer på instituttnivå - Universitetspersonalets vurderinger av reformer og endringsforslag
(NAVF-rapport;1993-8, Report, 1993-08)Rapporten retter søkelyset mot universitetspersonalets vurderinger av nye styringsformer på instituttnivå. Framstillingen er konsentrert om følgende hovedtemaer: - Virksomhetsplanlegging - Sammenslåing av institutter - ... -
Nye styringsformer på instituttnivå - Vurderinger av reformer og endringsforslag blant det vitenskapelige personalet ved Universitetet i Oslo - Tabelloversikt
(U-notat;1993-9, Working paper, 1993-09-16)Tabelloversikt -
Nye virkemidler for innovasjon – hva gjøres i andre land?
(STEP Report;9-2002, Research report, 2002-04) -
Nyskaping og teknologiutvikling i Nord-Norge. Resultater fra evaluering av NT-programmet
(STEP Report;1-1996, Research report, 1996-05) -
Nyskapingsprosjekter i små og unge bedrifter: Hvilken rolle spiller Osloområdet?
(STEP Working Paper;3-2000, Working Paper, 2000-10) -
Nytt register over forskningssteder - sluttdokumentasjon
(U-notat;1995-20, Working paper, 1995-12-19)Behovet for en revisjon av registeret gjorde at det tidlig i 1991 ble startet et arbeid med å utvikle et nytt register over forskningsstedene i UoH-sektoren og i instituttsektoren. Dette arbeidet er ved utgangen av 1995 ... -
Nytte og danning - en motsetning? - Universitet og samfunn i et historisk perspektiv
(NAVF-melding;1989-3, Report, 1989-04)Rapporten «Nytte og danning - en motsetning?» er Berit Hyllseths hovedoppgave til Cand.sociol.-eksamen våren 1988. Under sitt arbeid med denne oppgaven har hun vært knyttet til NAVFs utredningsinstitutt. Mye av ... -
Nyutdannede ingeniører - tall fra Kandidatundersøkelsen 2007
(NIFU STEP-rapport;2008-23, Research report, 2008-06)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for NOKUT, og skal være et underlagsdokument i forbindelse med deres evaluering av ingeniørstudiet. I rapporten presenteres hovedfunn fra Kandidatundersøkelsen 2007, der nyutdannede ... -
Nyutdannede kandidaters situasjon på arbeidsmarkedet - betydningen av karakterer i lys av skiftende konjunkturer
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:2, Working Paper, 2006-01)Hovedformålet med dette notatet er å undersøke betydningen av karakterer for overgang fra høyere utdanning til arbeidsmarkedet i lys av skiftende konjunkturer. Vi vil hovedsakelig undersøke effekten av karakterer på ... -
Nyutdannede norske legers tilfredshet med utdanningen i Norge og i utlandet
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Om lag halvparten av norske medisinstudenter utdannes i utlandet. I denne artikkelen viser vi i hvilken grad nordmenn som har studert medisin i utlandet, var tilfreds med utdanningen sin, sammenlignet med dem som har tatt ... -
Nyutdannede samfunnsvitere og humanister i privat sektor. Analyser av Kandidatundersøkelsen
(NIFU-arbeidsnotat;2012:6, Working paper, 2012-11)Samfunnsviterne, akademikerforeningen for samfunnsvitere og humanister, har gitt NIFU i oppdrag å kartlegge rekrutteringen av nyutdannede samfunnsvitere og humanister til privat sektor, på basis av data fra Kandidatundersøkelsen. ... -
Nyutdannedes arbeid innenfor psykisk helsevern
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:4, Working Paper, 2005-02)Et viktig formål med dette arbeidsnotatet er ved hjelp av spørreskjemadata å kartlegge hvorvidt relativt nyutdannede leger, psykologer, sykepleiere, sosionomer, barnevernspedagoger, vernepleiere og fysioterapeuter begynner ... -
Nyutdannedes regionale tilpasning: En analyse av bosettingsmønster og arbeidsmarkedstilpasning blant nyutdannede kandidater
(NIFU-rapport;7-2003, Research report, 2003-09)Formålet med denne rapporten er å undersøke i hvilken grad nyutdannede kandidater blir værende i den regionen de ble utdannet i, og hva som kan være årsaken(e) til forskjeller mellom læresteder/regioner når det gjelder i ... -
Nyutdannet under en pandemi: Resultater fra Kandidatundersøkelsen 2020
(NIFU-rapport;2021:10, Research report, 2021-06)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2020. Undersøkelsen omfatter personer som fullførte en mastergrad eller annen høyere grads utdanning våren 2020, samt personer som tok en bachelorgrad ... -
Næringsliv i skolen: Erfaringer med partnerskapsavtaler mellom skoler og bedrifter og synspunkter på organiseringen av prosjektet
(NIFU rapport;2013-6, Research report, 2013-01)Et velfungerende samarbeid mellom skoler og bedrifter kan ha stor verdi både for elever, lærere og personer i bedriftene. I denne rapporten evaluerer vi NHO-prosjektet Næringsliv i skolen (NIS), som tar sikte på å øke ... -
Næringslivets deltakelse i EUs 7. rammeprogram for forskning og teknologisk utvikling
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:32, Working paper, 2006-09)Dette er en vurdering av strategi og organisering med vekt på små og mellomstore bedrifter -
Næringsrettet høgskolesatsing – nHS: Erfaringer og vegen videre
(NIFU skriftserie;2004-17, Research report, 2004-05)«næringsrettet HøgskoleSatsing – nHS» er en del av programmet Mobilisering for FoU-relatert innovasjon – MOBI, Norges forskningsråd. -
Nærlys på forskerrekrutteringen - Opplæring, aktiviteter og forskningsforhold
(NAVF-rapport;1990-1, Report, 1990-03)NAVFs· styre nedsatte i mai 1987 et eget planutvalg for forskerrekruttering med mandat å utarbeide forslag til handlingsplan for NAVFs forskerrekruttering den kommende femårsperioden. I forbindelse med planutvalgets ...