• Læringsspill er populært, men utbyttet usikkert 

      Skjelbred, Siv-Elisabeth; Daus, Stephan (NIFU Innsikt;2020:1, Others, 2020-05)
      Med digitalisering av skolen, har det blitt økt tilgang på digitale ressurser, herunder digitale læringsspill. Dagens elever er vokst opp med spill og underholdning, og ønsker slike elementer også i læringsverktøy. Et ...
    • Læringsutbytte i høyere utdanning: En drøfting av definisjoner, utviklingstrekk og måleproblemer 

      Aamodt, Per Olaf; Prøitz, Tine Sophie; Hovdhaugen, Elisabeth; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-rapport;2007-40, Research report, 2007-12)
      Hva slags kunnskaper og ferdigheter bidrar universiteter og høgskoler til å utvikle hos studentene, og hvordan står disse kunnskapene i forhold til de kompetansekravene som stilles i arbeidslivet? Dette spørsmålet danner ...
    • Lærlingeklausuler: et virkemiddel for flere læreplasser? 

      Aamodt, Per Olaf; Vibe, Nils (U-notat;1996-8, Report, 1996-11-11)
      Hovedproblemstillingene for prosjektet har vært: - å se på i hvilken grad lærlingeklausul ved offentlige oppdrag vil være motiverende for at bedriften skal ønske å ta inn lærlinger - vurdere hvilke konkurransevridende ...
    • Lønnsforskjell mellom kvinner og menn 1999 og 2009 

      Arnesen, Clara Åse (NIFU-arbeidsnotat;2011:10, Working paper, 2011-10)
      Formålet med prosjektet var primært å dokumentere og beskrive mulige kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet for høyt utdannede personer i 1999 og 2009, og om mulige kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet har økt eller blitt ...
    • Lønnsutvikling og etterspørsel etter ulike typer arbeidskraft 

      Eriksen, Knut; Kjølberg, Torgrim (NAVF-melding;1981-5, Report, 1981-06)
      Denne rapporten er resultatet av et arbeid som er ett av flere prosjekter under hovedtittelen "Analyser og prognoser vedrørende etterspørselen etter ulike typer arbeidskraft". Prosjektet har hovedsakelig vært metodeorientert, ...
    • Machine tool services and innovation 

      Pedersen, Trond Einar (STEP Working Paper;6-1998, Working Paper, 1998-10)
    • Managing mergers – governancing institutional integration 

      Frølich, Nicoline; Trondal, Jarle; Caspersen, Joakim; Reymert, Ingvild (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Despite striking similarities, the adoption and implementation of policy shifts regarding higher education governance vary considerably across the globe, suggesting a mixed picture of diversification and isomorphism both ...
    • Mange studieprogram ved fusjonerte læresteder opplever økt søkning 

      Røsdal, Trude; Næss, Terje (NIFU Innsikt;2020-3, Others, 2020-04-02)
      En gjennomgang av søkertall fra Samordna opptak for perioden 2013–2018 indikerer at de fleste fusjonerte læresteder har økt søkning til sine studieprogrammer, men noen studiesteder skiller seg ut. Antall førsteprioritetssøkere ...
    • Mangfold, spesialisering og differensiering i høyere utdanning: internasjonale erfaringer. En litteraturstudie 

      Skodvin, Ole-Jacob; Nerdrum, Lars (NIFU Skriftserie;2000-1, Research report, 2000-02)
      Rapporten tar for seg mangfold og spesialisering i høyere utdanning. Det diskuteres hvilke krefter som styrer mangfold i høyere utdanning. Videre gis det en oversikt over utviklingen internasjonalt med hensyn til mangfold ...
    • Mangfoldstatistikk: Statistikk om innvandrere og etterkommere av innvandrere i norsk forskning og høyere utdanning 

      Gunnes, Hebe; Nordby, Pål; Næsheim, Helge N.; Wiig, Ole (NIFU Arbeidsnotat;2016:17, Working paper, 2016-11)
      Dette arbeidsnotatet inneholder statistikk om mangfold, i betydningen innvandringsstatus, blant de tilsatte i norsk forskning og høyere utdanning. Statistikken er fremstilt av Statistisk sentralbyrå (SSB) og NIFU i fellesskap, ...
    • Mangfoldstatistikk: Stor vekst i antall forskere med innvandrerbakgrunn i norsk akademia 

      Gunnes, Hebe; Steine, Frøydis Sæbø (NIFU Innsikt;2020-17, Others, 2020-12-18)
      I 2018 hadde 29 prosent av forskerne og det faglige personalet ved norske universiteter, høgskoler, helseforetak og forskningsinstitutter innvandrerbakgrunn. Dette er over dobbelt så mange som i 2007. Om lag 80 prosent av ...
    • Marin FoU og havbruksforskning 2003: Ressursinnsats og vitenskapelig publisering 

      Sundnes, Susanne Lehmann; Langfeldt, Liv; Sarpebakken, Bo (Skriftserie;2005-3, Research report, 2005-03)
      På oppdrag for Norges forskningsråd har NIFU STEP kartlagt ressursinnsatsen innenfor norsk marin FoU og havbruksforskning for 2003. For marin FoU er tilsvarende kartlegginger gjennomført også for årene 1999 og 2001, mens ...
    • Marin FoU og havbruksforskning 2011: Ressurser og resultater 

      Sarpebakken, Bo; Aksnes, Dag W.; Røsdal, Trude (NIFU rapport;2013-12, Research report, 2013-03-08)
      Rapporten omhandler ressursinnsats og resultater innenfor marin FoU og havbruksforskning. FoU-ressurser til marin FoU beløp seg til nær 3,2 milliarder kroner i 2011. Fra 1999 har det vært en gjennomsnittlig årlig realøkning ...
    • Markets for Applied Research: A comparative analysis of R&D-systems in five countries 

      Solberg, Espen; Larsen, Katarina; Wiig, Ole; Aagaard, Kaare; Sivertsen, Gunnar (NIFU rapport;2012-46, Research report, 2012-12-19)
      This study aims to assess strengths and weaknesses of the Norwegian system for applied research by comparing it to the systems in Sweden, Finland, Denmark and the Netherlands. These countries represent both similarities ...
    • Massive, open, online, and national? A study of how national governments and institutions shape the development of MOOCs 

      Tømte, Cathrine; Fevolden, Arne Martin; Aanstad, Siri (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      We explore interpretations of MOOCs around the globe and, in particular, interpretations of MOOCs in Norway. Based on a review of previous studies relevant to these topics, we present two contrasting views on the emergence ...
    • Master's degree graduates in Norway: field of study and labour market outcomes 

      Næss, Terje (Journal article; Peer reviewed, 2020)
      The main purpose of this article is to analyse to what degree master’s degree education in Norway enhances employability through enhancing or signalling generic competence, or through enhancing specialised competence. Using ...
    • Masterprogrammer på engelsk i Norge. I bredde og nisjer 

      Schwach, Vera (NIFU STEP rapport;2009-36, Research report, 2009-09)
      På oppdrag av Språkrådet har NIFU STEP ved forsker Vera Schwach studert språkbruk og språkvalg i høyere utdanning.
    • Mat og helse i Norge: Status, forskningsbehov og utsikter til innovasjon 

      Pedersen, Trond Einar; Schwach, Vera (NIFU STEP rapport;23-2010, Research report, 2010-08)
      Denne studien har hatt som mål å gi et kunnskapsgrunnlag for vurdering av framtidig FoU-behov knyttet til mat og helse i Norge. For å etablere oversikt over FoU på mat og helse i universitets- og høgskolesektoren og i ...
    • MatAdapt – erfaringer fra pilotering av en adaptiv digital læringsressurs i matematikk for elever i videregående skole 

      Tømte, Cathrine; Sjaastad, Jørgen (NIFU Arbeidsnotat;2017:6, Working paper, 2017-06)
      Prosjektet «Evaluering av adaptiv digital læring i matematikk» ble innvilget støtte fra Regionale Forskningsfond Hovedstadsregionen våren 2014. Prosjektets formål har vært å kartlegge elevenes læringsutbytte av den adaptive ...
    • Match og mismatch mellom utdanning og arbeidsmarked i Norge 

      Lødding, Berit; Aamodt, Per Olaf; Skule, Sveinung (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Både fra et individuelt og et samfunnsmessig perspektiv er det et mål at det er godt samsvar mellom behovene i arbeidsmarkedet og utdanningssystemets kandidatproduksjon innenfor ulike utdanningsnivå og fagområder. Norge ...