• Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen Fokus på skoleopplæringen: Rapport 2 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen 

      Høst, Håkon (NIFU rapport;2013-21, Research report, 2013-04-17)
      Rapport 2 fra prosjektet Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen har opplæringen i skole som sitt hovedtema. Dette er utgangspunktet for både kapittel 1 og 2. Kapittel 3 tar også for seg det nasjonale kvalitetsv ...
    • Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen: Sluttrapport 

      Høst, Håkon (NIFU-rapport;2015-14, Research report, 2015-05)
      Dette er sluttrapporten fra et prosjekt om kvalitet i fag- og yrkesopplæringen som har pågått fra 2012 til 2015. Den har vært gjennomført av forskere fra et konsortium ledet av NIFU, men ellers bestående av Fafo, Universitetet ...
    • Kvalitet i fleksible og desentraliserte profesjonsutdanninger 

      Korseberg, Lene; Pedersen, Tea Dyred; Slette, Aslaug Louise; Drange, Christina Vogsted (NIFU Arbeidsnotat;2024:3, Working paper, 2023-02)
      Undersøkelsene i dette arbeidsnotatet er utført i forbindelse med prosjektet Kvalitet i fleksible og desentraliserte profesjonsutdanninger, som er en del av en rammeavtale NIFU har inngått med Kunnskapsdepartementet. ...
    • Kvalitet i høyere utdanning: Teori, empiri og praksis 

      Karlsen, Rita; Stensaker, Bjørn (NIFU-rapport;1996-1, Report, 1996-04)
      Stor studenttilstrømning, begrensede ressurser og økt vektlegging på resultater og gjennomstrømning har de seneste årene bidratt til at det stilles spørsmål ved kvaliteten på høyere utdanning. Mange universiteter og høyskoler ...
    • Kvalitet i norsk høyere utdanning i et internasjonalt perspektiv: En delutredning for Ryssdalutvalget 

      Gornitzka, Åse (NIFU skriftserie;2003-25, Research report, 2003-06)
      Foreliggende rapport er utarbeidet av Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) på oppdrag av Utdannings- og forskningsdepartementets Lovutvalg. Dette utvalget er nedsatt for å utrede et felles lovverk ...
    • Kvalitet i praksis: Oppfatninger om kvalitet blant praksisveiledere 

      Caspersen, Joakim; Kårstein, Asbjørn (NIFU rapport;2013-14, Research report, 2013-03-21)
      På oppdrag fra Helsedirektoratet undersøker denne rapporten hva aktørene i praksisfeltet (praksisveiledere og koordinatorer) anser som viktig for å få til god kvalitet og riktig omfang i praksisstudiene i utvalgte ...
    • Kvalitet i praksisperioden : En kunnskapsoppsummering om praksis i profesjonsutdanninger 

      Flobakk-Sitter, Fride; Ballo, Jannike Gottschalk; Hovdhaugen, Elisabeth; Fossum, Lone Wanderås; Karlstrøm, Henrik (NIFU-rapport;2023:11, Research report, 2023-06)
      I denne rapporten presenterer NIFU en forenklet systematisk kunnskapsoppsummering om kvalitet i praksisperioden ved utvalgte profesjonsutdanninger. Her presenteres og oppsummeres relevant norsk og europeisk forskningslitteratur ...
    • Kvalitet og samspill i universitets- og høgskolesektoren 

      Frølich, Nicoline; Gulbrandsen, Magnus; Vabø, Agnete; Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;2016:2, Research report, 2016-04)
      Denne rapporten oppsummerer hovedfunn fra prosjektet «Kvalitet og samspill – universitets- og høgskolesektoren og samfunnet », og peker på implikasjoner for politikk og praksis. Prosjektets formål var å: 1. Forbedre ...
    • Kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene: Sluttrapport 

      Lødding, Berit; Markussen, Eifred; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2016:1, Research report, 2001-06)
      NIFU har gjennomført prosjektet Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. I denne sluttrapporten fra prosjektet ...
    • Kvalitetsforbedringstiltak ved universiteter og høgskoler 

      Smeby, Jens-Christian (U-notat;1995-3, Working paper, 1995-02-20)
      Notatet vil kun gi en grov oversikt over hva som foregår av kvalitetsforbedringstiltak ved institusjonene. Avslutningsvis vil det bli drøftet hvordan denne kartleggingen kan følges opp. For en grundigere forståelse av hva ...
    • Kvalitetskriterier i høyere utdanning: Bakgrunnsnotat for etablering av en norsk informasjonsportal 

      Aamodt, Per Olaf; Wiers-Jenssen, Jannecke; Stensaker, Bjørn (NIFU rapport;2012-12, Research report, 2012-03)
      Denne rapporten har til formål å styrke kunnskapsgrunnlaget for å etablere en kvalitets- eller informasjonsportal om høyere utdanning i Norge. I dette inngår en drøfting av kvalitetsbegrepet og hvordan dette operasjonaliseres, ...
    • Kvalitetsreformen og universitetene som masseutdanningsinstitusjon 

      Vabø, Agnete; Aamodt, Per Olaf (Skriftserie;2005-2, Research report, 2005-02)
      Denne rapporten belyser universiteter som masseutdanningsinstitusjoner slik de har utviklet seg siden 1960-tallet og fram til Kvalitetsreformen. Formålet er å beskrive og drøfte veksten ved de norske universitetene.
    • Kvalitetssikring ved Universitetet i Oslo 

      Stensaker, Bjørn; Karlsen, Rita (U-notat;1996-2, Working paper, 1996)
      NIFU fikk i desember 1995 i oppdrag av Universitetet i Oslo å utarbeide et notat over sentrale modeller og erfaringer med evaluering og kvalitetssikring på universiteter og høyskoler i andre land. Bakgrunnen for oppdraget ...
    • Kvalitetsvurdering av Difi-rapporter 

      Tømte, Cathrine; Arnesen, Clara Åse (NIFU rapport;2014-37, Research report, 2014-09-30)
      Direktoratet for forvaltning og IKT, Difi, har bedt om en ekstern vurdering av kvaliteten på sitt utredningsarbeid. Konteksten for oppdraget er et pågående arbeid knyttet til forbedringer av Difis oppdrag og oppgaveløsning, ...
    • Kvinner i forskning: Andelen kvinner i toppstillinger innenfor akademia øker 

      Gunnes, Hebe (Kvinner i forskning;2010:1, Others, 2010-02)
      Antall kvinnelige professorer økte med 50 fra 2007 til 2008. Dette tilsvarer en økning i kvinneandelen fra 18 til i underkant av 20 prosent.
    • Kvinner i forskning: Helsefag ved de statlige høgskolene og medisinsk forskning ved helseforetak med universitetsklinikkfunksjon 

      Gunnes, Hebe (Kvinner i forskning;2008:2, Others, 2008-11)
      Innenfor helsefag ved de statlige høgskolene var 82 prosent av høgskolelektorene kvinner i 2007. Samtidig var 31 prosent av legene som deltok i FoU ved helseforetak med universitetsklinikkfunksjon kvinner. Færrest kvinner ...
    • Kvinner i forskning: Ingen vekst i kvinneandelen i universitets- og høgskolesektoren 

      Gunnes, Hebe (Kvinner i forskning;2011:1, Others, 2011-12)
      I 2010 deltok 18 300 kvinner i forskning og utviklingsarbeid (FoU) ved universiteter, høgskoler, helseforetak og virksomheter i instituttsektoren. Av disse hadde 12 800 forskerstilling eller vitenskapelig stilling. Det ...
    • Kvinner i forskning: Kvinneandelen blant professorene ved universitetene står stille 

      Gunnes, Hebe (Kvinner i forskning;2006:1, Others, 2006-12)
      Kvinnene utgjorde 17 prosent av professorene i UoH-sektoren i 2005. Ved universitetene var kvinneandelen 17 prosent, den samme som i 2003, mens for de statlige høgskolene økte andelen fra 15 i 2003 til 17 prosent i 2005. ...
    • Kvinner i forskning: Langt igjen til likestilling for professorene 

      Gunnes, Hebe (Kvinner i forskning;2008:1, Others, 2008-03)
      Foreløpige tall fra NIFU STEPs Forskerpersonalregister viser at kvineandelen blant professorene i UoH-sektoren var 18 prosent i 2007, en økning på ett prosentpoeng fra 2005. Andelen kvinner blant stipendiatene var 51 ...
    • Kvinner i kunstfagene: Statistikk om kjønnsbalansen i kunstfaglig utdanning 

      Gunnes, Hebe; Olsen, Bjørn Magne (NIFU Arbeidsnotat;2016:19, Working paper, 2016-12)
      Dette arbeidsnotatet inneholder statistikk om kvinner i kunstutdanningene, og er en del av prosjektet «Kjønn og Skjønn i Kunstfagene» i regi av Det kunstfaglige fakultet ved Universitetet i Tromsø. Prosjektet inngår i ...