Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 144-163 av 2807
-
Bioteknologisk FoU 2003: Ressursinnsats i universitets- og høgskolesektoren og instituttsektoren
(Skriftserie;2005-7, Research report, 2005-04)På oppdrag for Norges forskningsråd har NIFU STEP kartlagt bioteknologisk FoU for 2003. Kartleggingen omfatter bioteknologisk FoU-virksomhet i universitets- og høgskolesektoren og instituttsektoren. -
Bioteknologisk FoU 2005: Ressursinnsats i universitets- og høgskolesektoren og instituttsektoren
(NIFU STEP-rapport;8-2007, Research report, 2007-04)Denne rapporten gir en oversikt over ressursinnsatsen innenfor bioteknologisk FoU i universitets- og høgskolesektoren (UoH-sektoren) og instituttsektoren i 2005 og er en oppfølging av tilsvarende rapport som belyser ... -
Bioteknologisk FoU 2007: Ressursinnsats i universitets- og høgskolesektoren og instituttsektoren
(NIFU STEP rapport;2009-14, Research report, 2009-03)På oppdrag for Norges forskningsråd har NIFU STEP kartlagt bioteknologisk FoU for 2007. Kartleggingen omfatter bioteknologisk FoU-virksomhet i universitets- og høgskolesektoren og instituttsektoren. Tilsvarende kartlegging ... -
Bioteknologisk FoU 2009. Ressursinnsats i universitets- og høgskolesektoren og instituttsektoren
(NIFU rapport;2011-16, Research report, 2011-05-02)Kartleggingen omfatter ressursinnsatsen innenfor bioteknologisk FoU i universitets- og høgskolesektoren og instituttsektoren. Arbeidet er en oppfølging av tilsvarende kartlegginger for 2003, 2005 og 2007. Ved hjelp av ... -
Bioteknologisk FoU 2011: Ressursinnsats i universitets- og høgskolesektoren og instituttsektoren
(NIFU rapport;2013-18, Research report, 2013-05-13)Rapporten omhandler ressursinnsats og resultater innenfor bioteknologisk FoU i universitets- og høgskolesektoren (UoH-sektoren) og instituttsektoren i 2011. Rapporten er basert på en kartlegging NIFU har gjennomført og er ... -
Bioteknologisk FoU 2013: Ressursinnsats i universitets- og høgskolesektoren og instituttsektoren
(NIFU-rapport;2015-21, Research report, 2015-05)Rapporten omhandler ressurser og resultater innenfor bioteknologisk FoU i norsk universitets- og høgskolesektor (UoH-sektor) og instituttsektor i 2013. Datamaterialet stammer fra NIFUs kartlegging av bioteknologisk FoU ... -
Bioteknologisk FoU 2015: Ressursinnsats og resultater
(NIFU-rapport;2017:5, Research report, 2017-04)Rapporten gir en samlet fremstilling av ressurser og resultater innenfor bioteknologisk FoU i Norge for 2015. Datamaterialet stammer fra NIFUs kartlegging av bioteknologisk FoU tilknyttet den ordinære FoU-statistikken. ... -
Bioteknologisk FoU i Norge i 1993
(U-notat;1995-12, Working paper, 1995-08-28)Denne oversikten over bioteknologisk FoU i Norge er laget på oppdrag fra Norges Forskningsråd, Området for Bioproduksjon og foredling. Bakgrunnen er at Det Rådgivende utvalg for bioteknologi (oppnevnt av Norges forskningsråd ... -
Bistand i forbindelse med forskningsmeldingen
(U-notat;1993-15, Working paper, 1993-03-04)Her kommer våre merknader til - og oppdatering av - tallmaterialet i kap. 2 i forskningsmeldingen. De FoU-statistiske tall er på det nåværende tidspunkt tilnærmet• endelige, men det pågår fremdeles noe kontrollarbeid for ... -
Borte bra, hjemme best? Om geografisk søkermobilitet, valg av utdanning og lærested blant søkere til høyere utdanning i år 2000
(NIFU skriftserie;2003-2, Research report, 2003-01)Den betydelige regionale spredningen av utdanningstilbudene på høyere nivå i Norge har hatt til hensikt å jevne ut de geografiske forskjellene i rekrutteringen til høyere utdanning, samt å bidra til å skaffe kompetent ... -
Borte bra, men hjemme best? Færre norske studenter i utlandet
(NIFU STEP-rapport;2008-21, Research report, 2008-06)Rapporten ser på endringen i antall norske studenter i utlandet de senere år, og søker å identifisere mulige årsaker til utviklingen. Årsaksforholdene er sammensatte, og den relative betydningen av ulike forhold er vanskelig ... -
Bortvalg og kompetanse: Gjennomføring, bortvalg og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring blant 9749 ungdommer som gikk ut av grunnskolen på Østlandet våren 2002. Hovedfunn, konklusjoner og implikasjoner fem år etter
(NIFU STEP-rapport;2008-13, Research report, 2008-03)Dette er den femte og siste rapporten i prosjektet «Bortvalg og kompetanse». Prosjektet har vært gjennomført av NIFU STEP på oppdrag fra sju fylker i Østlandssamarbeidet: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Buskerud, Vestfold ... -
Bortvalg og prestasjoner: Om 9798 ungdommer på Østlandet, deres vei gjennom, ut av, eller ut og inn av videregående opplæring, og om deres prestasjoner et år etter avsluttet grunnskole
(NIFU skriftserie;2004-4, Research report, 2004-03)Dette er den andre underveisrapporten i prosjektet 'Bortvalg og kompetanse'. Prosjektet har et longitudinelt design, og følger 9798 ungdommer ut av grunnskolen og gjennom videregående opplæring. Disse ungdommene gikk ut ... -
Bosted etter studiene
(NIFU Innsikt;2023:10, Others, 2023-11)Undersøkelser av studenter viser at det er vanlig å bo der en studerte også etter at studiene er ferdig. Tidligere studier viser også at det er vanligst å søke høyere utdanning i en annen region enn ens hjemregion. Dette ... -
Bounded innovation or agency drift? Developments in European higher education quality assurance
(Peer reviewed; Journal article, 2022)As higher education quality assurance in many countries in Europe has become a mature activity, some agencies carrying out external quality assurance are developing beyond their core tasks and missions. The current study ... -
Bredt bånd i tynn tråd? Evaluering av HØYKOM
(STEP Report;2-2004, Research report, 2004-01-27)Denne rapporten er en evaluering av Program for tilskudd til høyhastighetskommunikasjon (HØYKOM) for perioden 1999 – 2003. Rapporten evaluerer HØYKOM i seg selv og HØYKOM som en del av den norske bredbåndspolitikken. HØYKOM ... -
Bringing home the bacon: the relationship between firm characteristics and participation in EU Horizon 2020 projects
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Why some countries are more successful than others at securing European research and innovation grants is a question that has recently received significant attention in the research and policy communities. This article ... -
Broad online learning EdTech and USA universities: symbiotic relationships in a post-MOOC world
(Journal article; Peer reviewed, 2018-11-04)From 2012 USA universities entered new partnerships with private sector companies including Silicon Valley start-up Coursera. Coursera spearheads a new broad online learning segment of the fast growing global ‘educational ... -
Bruk av digital teknologi i høyere utdanning – en kunnskapsoppsummering
(NIFU Innsikt;2023-2, Others, 2023-03-31)Gjennom en systematisk kunnskapsoppsummering har vi sett nærmere på hvordan digital teknologi brukes i høyere utdanning. Vi ser på ordinære undervisningssituasjoner, med fokus på studenter og undervisere. Kunnskapsoppsummeringen ... -
Bruk av forskning: Fasettert begrep – mange forklaringsmodeller
(NIFU STEP-rapport;2-2006, Research report, 2006-06)Denne rapporten kommer i forlengelsen av Norges forskningsråds strategiske instituttprogram Profiling Output in Norwegian Research (1999 – 2001). Som et resultat av instituttets arbeid med programmet, ble det klart at det ...