Now showing items 1084-1103 of 2807

    • Grønne grenser: Distinksjoner og likhetsidealer i den miljøbevisste middelklassen 

      Jarness, Vegard; Hansen, Maud Lauvstad (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Et sentralt spørsmål i klasseforskningen er hvordan livsstilsforskjeller danner grunnlag for symbolske grenser mellom grupper i ulike klasseposisjoner. I denne artikkelen undersøker vi hvordan politiske stillingstakinger ...
    • Guest editorial: Online learning in the Nordic countries 

      Tømte, Cathrine (Journal article, 2018)
      Online Learning — understood as distance education delivered via the internet — is one of the fastest growing paths within education. We observe an increasing number of students enrolled in online learning study programs ...
    • Hacking som fenomen 

      Godø, Helge (NIFU skriftserie;1999:13, Research report, 1999)
      Denne rapporten er utarbeidet som ledd i et prosjekt om ”Formgiving av virtuelle nøkler og rom i IKT: Konfigurering av teknologi, brukere og samfunn”. Hovedtema i dette prosjektet er hvordan de nye, IKT-baserte nøklene og ...
    • Handlingsplanen for entreprenørskap i utdanningen - hvor tjenlig er den som politisk instrument? 

      Spilling, Olav R.; Hagen, Svein Erik; Johansen, Vegard; Støren, Liv Anne (NIFU-arbeidsnotat;2013:9, Working Paper, 2013-04-12)
      Dette notatet inngår som et ledd i et større følgeforskningsprosjekt om entreprenørskap i utdanningen (EiU), som gjennomføres i samarbeid mellom NIFU og Østlandsforskning. Formålet med dette arbeidsnotatet er å sammenstille ...
    • Har arbeidserfaring betydning for studentenes jobbmuligheter etter avsluttet utdanning? 

      Børing, Pål (Skriftserie;2005-1, Research report, 2005-02)
      Hovedformålet med denne rapporten er å studere hvilken betydning tidligere arbeidserfaring har for overgang fra høyere utdanning til arbeid for nyutdannede kandidater. Resultater fra tidligere forskning antyder en positiv ...
    • Har frittstående grunnskoler økt segregeringen? Konsekvenser av ny lov om frittstående skoler – baselinerapport II: Elevsammensetningen 

      Helland, Håvard; Lauglo, Jon (NIFU STEP-rapport;2-2005, Research report, 2005-06-03)
      Denne rapporten sammenligner frittstående skoler og kommunale skoler på grunnskolenivå. Det overordnede spørsmål er om familiers bruk av friskoler har medført større sosial segregering i grunnskolen enn den segregeringen ...
    • "Har vi hatt leksehjelp nå?" Sosial utjevning når alle skal med 

      Seeberg, Marie Louise; Seland, Idunn; Hassan, Sahra Cecilie (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      I en kompleks verden får tiltak og ordninger ofte andre virkninger enn planlagt, fordi det skjer uforutsette ting i omgivelsene. Det kan også være paradokser innebygd i den enkelte ordning som gjør at resultatene ikke blir ...
    • Havner pengene der de skal? Om bruk av ressurser til spesialundervisning innenfor videregående opplæring i Buskerud skoleåret 1999/2000 

      Markussen, Eifred; Sandberg, Nina (NIFU Skriftserie;2000-5, Research report, 2000-05)
      Med denne rapporten fullføres arbeidet med prosjektet «Evaluering av spesialundervisningen innenfor videregående opplæring i Buskerud», en forskningsbasert evaluering initiert og finansiert av fylkesutdanningsetaten i ...
    • Hello 'Big Science' - En bibliometrisk analyse av norsk deltagelse i de internasjonale forskningsorganisasjonene CERN, ESA, ESRF, EMBL 

      Kaloudis, Aris (U-notat;1997-9, Report, 1997)
      Hensikten med denne rapporten er å bringe tilveie bibliometriske data om norsk deltagelse i fem forskjellige internasjonale forskningsorganisasjoner. Rapporten inngår som en delutredning i et større prosjekt om norsk ...
    • Helsefagarbeiderlærlinger i sjukehus 

      Skålholt, Asgeir; Høst, Håkon (NIFU rapport;2010-42, Research report, 2010-12-01)
      Vi kan oppsummere at det totalt sett er svært få helsefagarbeiderlærlinger som har sitt hovedopphold ved norske sjukehus. Av i alt 1000-1100 lærlinger hvert år i faget er det bare ca 70 lærlinger som er i sjukehus. Det ser ...
    • Helsefagarbeiderutdanning for voksne 

      Høst, Håkon (NIFU STEP rapport;25-2010, Research report, 2010-08)
      Denne rapporten drøfter voksenopplæring i det nye helsearbeiderfaget. Faget er arvtaker etter utdanningene til hjelpepleier og omsorgsarbeider, og arver dermed i utgangspunktet også et felt som over en årrekke har vært ...
    • Herrenes historie, igjen? 

      Tretvik, Aud Mikkelsen; Kieding, Vibeke; Bjørnhaug, Inger Leganger; Elstad, Åsa; Evjen, Bjørg; Ferrer, Marlen; Hemstad, Ruth; Hjeltnes, Guri; Hommerstad, Marte; Haavet, Inger Elisabeth; Johansen, Hanne Marie; Korsvik, Trine Rogg; Korsvold, Tora; Kvande, Lise; Lenz, Claudia; Lund, Ellen Cathrine; Løyland, Margit; Mellemsether, Hanna; Nielsen, May-Brith Ohman; Okkenhaug, Inger Marie; Ramskjær, Liv; Roll-Hansen, Hege; Schwach, Vera; Slottemo, Hilde Gunn; Smith-Solbakken, Marie; Teige, Elisabeth; Wale, Astrid; Willumsen, Liv Helene; Wolff, Elisabetta Cassina (Journal article, 2018)
      Når noen av dagens voksne, kvinnelige historikere møtes, hender det at vi mimrer om vår egen tid som hovedfagsstudenter. Vi tenker tilbake på et historiefag som var sterkt mannsdominert. Det fantes få fast ansatte kvinnelige ...
    • High-Tech Spin-Offs in the Nordic Countries. Main report 

      Nås, Svein Olav; Sandven, Tore; Eriksson, Tor; Andersson, Jan; Tegsjö, Björn; Lehtoranta, Olavi; Virtaharju, Markku (STEP Report;23-2003, Research report, 2003-12-12)
      In this report we present the results from the project High-tech spin-offs in the Nordic countries. The present report describes how it is possible to identify and classify changes in establishments and enterprises utilising ...
    • High-Tech Spin-Offs in the Nordic Countries. Statistical annex 

      Nås, Svein Olav; Sandven, Tore; Eriksson, Tor; Andersson, Jan; Tegsjö, Björn; Lehtoranta, Olavi; Virtaharju, Markku (STEP Report;24-2003, Research report, 2003)
      The present volume contains statistical tables that supplement the main report with the same title. The material is organised according to the same structure as in the main report (STEP Report 23-2003). Comments to the ...
    • High-Tech Spin-Offs in the Nordic Countries. Summary report 

      Nås, Svein Olav; Sandven, Tore; Eriksson, Tor; Andersson, Jan; Tegsjö, Björn; Lehtoranta, Olavi; Virtaharju, Markku (STEP Report;22-2003, Research report, 2003-12-12)
      This report is a summary of results from the project High-tech spin-offs in the Nordic countries . It is intended to be a non-technical presentation of the approach, the main results and policy conclusions of the project. ...
    • Higher education governance and policy instruments in four countries 

      Huisman, Jeroen; Lyby, Lars (NIFU Innsikt;2020-6, Others, 2020-10-19)
      This policy brief is a part of a study on the governance of Higher Education in Norway. The objective of the research project is to provide an overview of the various steering tools and actors that are at play within the ...
    • Higher Education in the Nordic Countries: Evaluation of the Nordic agreement on admission to higher education 

      Elken, Mari; Hovdhaugen, Elisabeth; Wiers-Jenssen, Jannecke (TemaNord;2015:526, Research report, 2015)
      The Nordic agreement on admission to higher education was signed in 1996 and it clarified the rights of Nordic students to admission in the Nordic countries. The agreement introduced the principle that applicants from other ...
    • HiOA underveis mot strategiske mål? Ekstern underveisevaluering av styring og ledelse, faglig og administrativ organisering, Høgskolen i Oslo og Akershus 

      Lekve, Kyrre; Kyvik, Svein; Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Elken, Mari; Røsdal, Trude; Gleinsvik, Audun (NIFU rapport;2014-14, Research report, 2014-04-11)
      HiOA ønsker en vurdering av i hvilken grad den strukturen som er valgt etter fusjonen i 2011 understøtter høgskolens strategi, profil og egenart. Underveisevalueringen er delt i tre faser. Med denne rapporten presenterer ...
    • HiOAs organisasjonsdesign for fremtiden: Ekstern underveisevaluering av styring og ledelse, faglig og administrativ organisering, Høgskolen i Oslo og Akershus - Fase 2 

      Lekve, Kyrre; Elken, Mari; Røsdal, Trude; Gleinsvik, Audun (NIFU rapport;2014-29, Research report, 2014-08-14)
      Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) ga våren 2014 NIFU i oppdrag å gjennomføre en underveisevaluering av høgskolen. HiOA ønsket en vurdering av i hvilken grad strukturen som ble valgt etter fusjonen i 2011 understøtter ...
    • Historiefaget – mennesker, steder, strukturer og endringer over tid. Forarbeid til Norges forskningsråds evaluering av norske forskningsmiljøer i historie 

      Schwach, Vera (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:22, Working paper, 2006-06)
      Historikere i Norge offentliggjør i vitenskapelige tidsskrifter av generell karakter. Blant dem er Historisk tidsskrift det overlegent mest brukte periodika. Tidsskriftets sentrale posisjon for tidsskriftpublisering gjelder ...