Browsing NIFU Open Access Archive by Title
Now showing items 1077-1096 of 2807
-
Green growth – a synthesis of scientific findings
(Journal article; Peer reviewed, 2019-07-02)Governments in countries across the world increasingly adopt the “green growth” discourse to underline their ambition for the greening of their economies. The central tenet of this narrative is the economic opportunities ... -
Grunnforskning og anvendt forskning ved universitetene
(NAVF-melding;1985-4, Report, 1985-07)NAVF's utredningsinstitutt har under arbeid et prosjekt om forskning ved universitetene. Prosjektet tar sikte på å belyse en rekke sider ved universitetet som forskningsinstitusjon med vekt på personalets situasjon, bl.a. ... -
Grunnforskning og økonomisk vekst: Ikkeinstrumentell kunnskap
(STEP Report;11-1998, Research report, 1998-11) -
Grunnlag for nasjonal studentundersøkelse
(NIFU-arbeidsnotat;2012:8, Working paper, 2012-10)Dette arbeidsnotatet drøfter muligheter og utfordringer når det gjelder å etablere en nasjonal studentundersøkelse som gjennomføres på regelmessig basis. En slik undersøkelse kan brukes til å dekke flere formål. For å ... -
Grunnlaget for beregning av FoU-ressurser på UoH-institusjonenes grunnbudsjetter
(U-notat;1995-13-2, Working paper, 1995-09-04)I det følgende vil vi gå nærmere inn på hvilke prinsipper som ligger til grunn for produksjon av FoU-statistikk i UoH-sektoren, samt beskrive Utredningsinstituttets prosedyrer i denne forbindelse. Avslutningsvis kommer vi ... -
Grunnskolekarakterer våren 2003
(NIFU skriftserie;2003-32, Research report, 2003-12)Formålet med denne rapporten er å studere nærmere standpunktkarakterene i de tre basisfagene norsk, engelsk og matematikk til avgangskullet i grunnskolen 2003. Det rettes spesielt fokus mot forskjeller i karakterer etter ... -
Grønn kompetanse i tjenesteyting
(NIFU-arbeidsnotat;2013:4, Working Paper, 2013-01-31)Utgangspunktet for dette prosjektet var at Hovedorganisasjonen Virke ønsket å få mer systematisk kunnskap om hvordan tjenesteytende bedrifter arbeider med utfordringer knyttet til utvikling av «grønn» kompetanse og «grønne» ... -
Grønne grenser: Distinksjoner og likhetsidealer i den miljøbevisste middelklassen
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Et sentralt spørsmål i klasseforskningen er hvordan livsstilsforskjeller danner grunnlag for symbolske grenser mellom grupper i ulike klasseposisjoner. I denne artikkelen undersøker vi hvordan politiske stillingstakinger ... -
Guest editorial: Online learning in the Nordic countries
(Journal article, 2018)Online Learning — understood as distance education delivered via the internet — is one of the fastest growing paths within education. We observe an increasing number of students enrolled in online learning study programs ... -
Hacking som fenomen
(NIFU skriftserie;1999:13, Research report, 1999)Denne rapporten er utarbeidet som ledd i et prosjekt om ”Formgiving av virtuelle nøkler og rom i IKT: Konfigurering av teknologi, brukere og samfunn”. Hovedtema i dette prosjektet er hvordan de nye, IKT-baserte nøklene og ... -
Handlingsplanen for entreprenørskap i utdanningen - hvor tjenlig er den som politisk instrument?
(NIFU-arbeidsnotat;2013:9, Working Paper, 2013-04-12)Dette notatet inngår som et ledd i et større følgeforskningsprosjekt om entreprenørskap i utdanningen (EiU), som gjennomføres i samarbeid mellom NIFU og Østlandsforskning. Formålet med dette arbeidsnotatet er å sammenstille ... -
Har arbeidserfaring betydning for studentenes jobbmuligheter etter avsluttet utdanning?
(Skriftserie;2005-1, Research report, 2005-02)Hovedformålet med denne rapporten er å studere hvilken betydning tidligere arbeidserfaring har for overgang fra høyere utdanning til arbeid for nyutdannede kandidater. Resultater fra tidligere forskning antyder en positiv ... -
Har frittstående grunnskoler økt segregeringen? Konsekvenser av ny lov om frittstående skoler – baselinerapport II: Elevsammensetningen
(NIFU STEP-rapport;2-2005, Research report, 2005-06-03)Denne rapporten sammenligner frittstående skoler og kommunale skoler på grunnskolenivå. Det overordnede spørsmål er om familiers bruk av friskoler har medført større sosial segregering i grunnskolen enn den segregeringen ... -
"Har vi hatt leksehjelp nå?" Sosial utjevning når alle skal med
(Journal article; Peer reviewed, 2014)I en kompleks verden får tiltak og ordninger ofte andre virkninger enn planlagt, fordi det skjer uforutsette ting i omgivelsene. Det kan også være paradokser innebygd i den enkelte ordning som gjør at resultatene ikke blir ... -
Havner pengene der de skal? Om bruk av ressurser til spesialundervisning innenfor videregående opplæring i Buskerud skoleåret 1999/2000
(NIFU Skriftserie;2000-5, Research report, 2000-05)Med denne rapporten fullføres arbeidet med prosjektet «Evaluering av spesialundervisningen innenfor videregående opplæring i Buskerud», en forskningsbasert evaluering initiert og finansiert av fylkesutdanningsetaten i ... -
Hello 'Big Science' - En bibliometrisk analyse av norsk deltagelse i de internasjonale forskningsorganisasjonene CERN, ESA, ESRF, EMBL
(U-notat;1997-9, Report, 1997)Hensikten med denne rapporten er å bringe tilveie bibliometriske data om norsk deltagelse i fem forskjellige internasjonale forskningsorganisasjoner. Rapporten inngår som en delutredning i et større prosjekt om norsk ... -
Helsefagarbeiderlærlinger i sjukehus
(NIFU rapport;2010-42, Research report, 2010-12-01)Vi kan oppsummere at det totalt sett er svært få helsefagarbeiderlærlinger som har sitt hovedopphold ved norske sjukehus. Av i alt 1000-1100 lærlinger hvert år i faget er det bare ca 70 lærlinger som er i sjukehus. Det ser ... -
Helsefagarbeiderutdanning for voksne
(NIFU STEP rapport;25-2010, Research report, 2010-08)Denne rapporten drøfter voksenopplæring i det nye helsearbeiderfaget. Faget er arvtaker etter utdanningene til hjelpepleier og omsorgsarbeider, og arver dermed i utgangspunktet også et felt som over en årrekke har vært ... -
Herrenes historie, igjen?
(Journal article, 2018)Når noen av dagens voksne, kvinnelige historikere møtes, hender det at vi mimrer om vår egen tid som hovedfagsstudenter. Vi tenker tilbake på et historiefag som var sterkt mannsdominert. Det fantes få fast ansatte kvinnelige ... -
High-Tech Spin-Offs in the Nordic Countries. Main report
(STEP Report;23-2003, Research report, 2003-12-12)In this report we present the results from the project High-tech spin-offs in the Nordic countries. The present report describes how it is possible to identify and classify changes in establishments and enterprises utilising ...