Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 429-448 av 2835
-
Eleven i fokus? En brukerundersøkelse av norsk spesialundervisning etter enkeltvedtak
(NIFU STEP-rapport;9-2004, Research report, 2004-11)NIFU STEP har på oppdrag for Utdanningsdirektoratet gjennomført en brukerundersøkelse av norsk spesialundervisning anno 2004. Undersøkelsen har kartlagt og analysert 1) elevers, foreldres og læreres vurderinger av opplæringen ... -
Elevenes læringsutbytte: Hvor stor betydning har skolen? En analyse av ulikhet i elevers prestasjonsnivå i fjerde, syvende og tiende trinn i grunnskolen og i grunnkurset i videregående
(NIFU STEP-rapport;2008-45, Research report, 2008-12)Denne rapporten analyserer resultatvariasjon mellom skoler. Data for skoleåret 2004-2005 for fjerde, sjuende og tiende trinn i grunnskolen og for grunnkurset i videregående skole analyseres. Det overordnede spørsmålet for ... -
Elever med null grunnskolepoeng: Tilleggsanalyser av Utdanningsdirektoratets spørringer til Skole-Norge
(NIFU Arbeidsnotat;2021:7, Working paper, 2021-05)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Elevers prestasjonsutvikling - hvor mye betyr skolen og familien? Andre delrapport fra prosjektet 'Ressurser og resultater'
(NIFU rapport;2011-35, Research report, 2011-11)Ved å sammenlikne prestasjoner på to tidspunkter for de samme elevene, får vi mulighet til å undersøke betydningen av skolens bidrag til elevenes læringsutvikling (såkalte value-added analyser). Et viktig formål med rapporten ... -
Elevsituasjonen i realskole, gymnas og linjedelt ungdomsskole skoleåret 1961/62 - i hele landet og de enkelte fylker
(NAVF-melding;1962-1, Report, 1962-03)Denne melding gir en oversikt over elevsituasjonen i den høgre skolen for inneværende skoleår (1961/62) sammenliknet med en del tidligere år (siste halvpart av 1950-årene og skoleåret 1950/51). Det vises ellers til den mer ... -
Elevsituasjonen i realskole, gymnas og linjedelt ungdomsskole skoleåret 1962/63 - i hele landet og de enkelte fylker
(NAVF-melding;1963-1, Report, 1963-01)Denne melding gir en oversikt over elevsituasjonen i realskole, gymnas og linjedelt ungdomsskole for inneværende skoleår (1962/63) sammenliknet med en del tidligere år (skoleårene 1955/56 - 1961/62 og skoleåret 1950/51). ... -
Elevsituasjonen i realskole, gymnas og ungdomsskole skoleåret 1963/64 - i hele landet og de enkelte fylker
(NAVF-melding;1964-6, Report, 1964-09-10)Denne melding gir en oversikt over elevsituasjonen i realskole, gymnas og ungdomsskole for skoleåret 1963/64 sammenliknet med en del tidligere år (årene 1955/56 1962/63 og året 1950/51). Det vises ellers til den mer utførlige ... -
Elevtilgang til gymnaset i prosent av årskullet skoleåret 1967/68
(NAVF-melding;1968-1, Report, 1968-01) -
Elevtilgangen i 3. klasse i realskole og gymnas skoleåret 1964/65
(NAVF-melding;1965-5, Report, 1965-07)De vedlagte tabeller viser antall elever på 3. klassetrinnet i realskole og gymnas skoleåret 1964/65, både absolutt og som prosentandel av ungdomskullet. Tallene for 1964/65 er sammenliknet med tilsvarende tall for tidligere år. -
Elevtilgangen til gymnaset skoleåret 1968/69
(NAVF-melding;1969-2, Report, 1969-08)Denne melding gir oversikter over elevtall i første klasse i gymnaset i 1968 sammenliknet med tidligere år. Den inneholder opplysninger om elevfrekvens i hele landet og i de enkelte fylker, og 1. gymnasiastenes fordeling ... -
Elevutviklingen i den høgre skolen i 10-årsperioden 1950-1960 - for hele landet og de enkelte fylker.
(NAVF-melding;1961-5, Report, 1961-12)Denne melding inneholder oversikter over elevutviklingen i den høgre skolen i 10 års-perioden 1950-1960, - samlet for hele landet og for de enkelte fylker. Undersøkelsene bygger på materiale fra Statistisk sentralbyrå, ... -
Empirical Research Avenues for Regional Policy Elaboration
(NIFU Working Paper;2017:15, Working paper, 2017-12)This Working Paper presents the findings from an exploratory analysis financed by the FORINNPOL-programme (project no. 271925/O50) and the BIONÆR-programme (project no. 244249) under the Research Council of Norway (RCN). ... -
Empowering professionalism in mission-oriented innovation
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
En evaluering av 'Strategi for fleksibel læring' ved Universitetet i Oslo
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:52, Working paper, 2006-12)Universitetet i Oslo har siden 2003 hatt en egen strategi for fleksibel læring der bruk av ny teknologi for å støtte og forbedre studentenes læringsutbytte har stått sentralt. Strategiperioden utgår i 2007, og Universitetet ... -
En forskerrolle i endring: Om forskeres identitet, arbeidsvilkår og spenningen mellom kall og karriere
(NIFU-rapport;2021:21, Research report, 2021-11-09)Forskning og forskere utgjør en viktig del av norsk arbeidsliv, og det er en uttalt politisk målsetting at akademiske karrierer skal være attraktive. Denne rapporten belyser forskeres karrierer og karrierebetingelser, ... -
En forskningsbasert følgeevaluering av Høgskulen på Vestlandet : Sluttrapport
(NIFU-rapport;2020:7, Research report, 2020-02)Høgskulen på Vestlandet (HVL) ble etablert 01.01.2017 etter fusjon mellom Høgskolen i Bergen, Høgskulen i Sogn og Fjordane og Høgskolen Stord/Haugesund og er et av flere nye læresteder etablert i etterkant av Strukturreformen ... -
En gjennomgang av Forskningsrådets fagevalueringer
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:7, Working Paper, 2004)Dette notatet har tre deler: Første del er en gjennomgang av mer metodiske sider ved fagevalueringene. Andre del er en gjennomgang av evalueringsrapportenes substansielle innhold med særlig vekt på hvilke svakheter ... -
En godkjenningsordning som kan bli nyttig: Evaluering av godkjenningsordningen for utenlandsk fagskoleutdanning
(NIFU-rapport;2023:9, Research report, 2023-05)Rapporten evaluerer godkjenningsordningen for utenlandsk fagskoleutdanning, som frem til 1. januar 2023 var administrert av NOKUT. Ordningen er i dag administrert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir). ... -
En kartlegging av undervisningstilbudet innen immaterielle rettigheter ved norske læresteder
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:29, Working paper, 2006-09)Dette arbeidsnotatet gir en oversikt over undervisningstilbudet innenfor immaterielle rettighet ved norske universiteter og høgskoler i 2005. -
En mangfoldig og universell grunnopplæring? Om hvordan mangfold ivaretas faglig, sosialt og fysisk fra 4. til 8. trinn i grunnskolen
(NIFU STEP rapport;9-2010, Research report, 2010-03)Prosjekttittel for prosjektet har vært Enhetsskolen og universell utforming, og er en undersøkelse av praksis og erfaringer når det gjelder ivaretakelse av mangfoldet i elevmassen i grunnopplæringen. Rapporten er med sin ...