Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 2746-2765 av 2835
-
Veien fra postdoktor til akademia: En statistisk analyse av postdoktorenes karriere ved utdannings- og forskningsinstitusjonene
(NIFU Arbeidsnotat;2015:15, Working Paper, 2015-10)Dette arbeidsnotatet inneholder en statistisk fremstilling av postdoktorenes karriere ved utdannings- og forskningsinstitusjonene, utarbeidet etter avtale med Norges forskningsråd. Notatet er basert på NIFUs Forskerperso ... -
Veien gjennom hovedfaget
(NIFU skriftserie;1999:1, Research report, 1999-02)Hensikten med denne rapporten er å belyse forhold av betydning for studiekvalitet og gjennomstrømning på hovedfag. Ved de ulike lærestedene er det gjennomført en rekke tiltak for å få arbeidet med hovedoppgavene inn i mer ... -
Vekst og kvalitet i mastergradsutdanning
(NIFU-rapport;2016:40, Research report, 2016-12)Etter Kvalitetsreformen i høyere utdanning har det vært en stor økning i antall studieprogram og studenter på mastergradsnivå. Et tilbakevendende spørsmål i den utdanningspolitiske debatten er hvorvidt denne veksten skjer ... -
Veksten i høyere utdanning: Et vellykket arbeidsmarkedspolitisk tiltak?
(NIFU-rapport;2-2000, Research report, 2000-01)Denne rapporten har som formål å beskrive utviklingen i, og noen konsekvenser av, den sterke veksten i høyere utdanning som har skjedd siden midten av 1980-tallet. Rapporten er todelt: I første del av rapporten diskuteres ... -
Vekstmålet i norsk forskning:Innspill til debatten
(NIFU STEP-rapport;2008-17, Research report, 2008-06)Denne rapporten omfatter to notater som begge drøfter målet det såkalte vekstmålet for norsk forskning og utvikling (FoU) som innebærer at Norges samlede, nasjonale FoU-utgifter skal økes til 3 prosent av brutto nasjonalproduktet ... -
Vekt på forskningskvalitet: En mulig utvidelse av publiseringsindikatoren med en siteringsindikator
(NIFU-arbeidsnotat;2016:9, Working paper, 2016-06-28)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag for Kunnskapsdepartementet, som ønsket en utredning av en mulig siteringsindikator til bruk i finansieringssystemet for universiteter og høgskoler. Rapporten beskriver alternativer ... -
Velferdsforskning i Norge 2011: Ressurser og resultater
(NIFU rapport;2013-15, Research report, 2013-04)Denne rapporten presenterer ressursinnsatsen til – og resultatene av norsk velferdsforskning i 2011. Det er første gang velferdsforskningen kartlegges på denne måten. Velferdskartleggingen omfatter universitets- og ... -
Velferdsforskning i Norge 2013: Ressurser og resultater
(NIFU-rapport;2015-10, Research report, 2015-04)NIFU har nå kartlagt ressurser og resultater innenfor velferdsforskning for andre gang, etter avtale med Norges forskningsråd. Kartleggingen gjelder 2013, den forrige var for 2011. NIFU gjennomfører tilsvarende kartlegginger ... -
Verdiskaping i forskningsbaserte selskaper og lisenser støttet av FORNY-programmet
(SIB-rapport;2-2013, Research report, 2013-08)FORNY2020 er Forskningsrådets program for å bringe resultater fra offentlig finansierte forskningsinstitusjoner fram til markedet. Denne rapporten presenterer funnene fra en undersøkelse av reell og latent verdiskaping i ... -
Vetenskaplig rådgivning - utmaningar öppnar för omdöme och värderingar
(Chapter, 2015-06-04)Hur står det till med den vetenskapsbaserade rådgivningen? I takt med att vetenskaplig verksamhet växer överallt och inom snart sagt alla vetenskapsområden borde läget vara det bästa tänkbara. Men är det så? -
Vg3 fagopplæring i skole – av akseptabel kvalitet? Evaluering av tiltak rettet mot videregående opplæring i Utdanningsløftet 2020
(NIFU-rapport;2022-16, Report, 2022-08-29)Rapporten inngår i NIFUs evaluering av Utdanningsløftet 2020 i perioden 2020-2024. Dette er første delrapport om vg3 fagopplæring i skole for de uten læreplass, og den undersøker hvordan tiltaket for å heve kvaliteten på ... -
"Vi satser på kompetanse" - Opplæringspolitikk i tolv høyteknologi- og servicebedrifter
(NAVF-melding;1989-7, Report, 1989-10)NAVFs utredningsinstitutt har i de senere årene blitt mer opptatt av kompetanseutvikling i arbeidslivet, særlig for høyere utdannede. Vi har tidligere sett på dette fra individenes side. Denne rapporten ser det fra bedriftenes ... -
Videregående opplæring - tilstrekkelig grunnlag for arbeid og videre studier?
(NIFU rapport;2013-50, Research report, 2013-12)Formålet med dette prosjektet er å belyse om det er samsvar mellom den kompetansen elevene får i videregående opplæring og de kompetansekravene de møter i henholdsvis arbeidsliv og høyere utdanning. Resultatene viser blant ... -
Videregående opplæring gjennom ti år blant jenter og gutter, minoritet og majoritet: Progresjon, søkemønster og tilgang til læreplasser
(NIFU skriftserie;2003-36, Research report, 2003-12)Denne rapporten er en underveisrapportering fra et prosjekt NIFU utfører på oppdrag for Læringssenteret om elevers valg og gjennomstrømning i videregående opplæring. I prosjektet følger vi elever om startet i videregående ... -
Videregående opplæring – progresjon, gjennomføring og tilgang til læreplasser: Forskjeller etter studieretning, fylke og kjønn og mellom elever med minoritets- og majoritetsbakgrunn
(NIFU skriftserie;2004-26, Research report, 2004-12)Denne rapporten er den andre i rekken av underveisrapporter fra et prosjekt om videregående opplæring som NIFU STEP utfører på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet (tidligere Læringssenteret). Prosjektet skal pågå til og med ... -
Videreutvikling av Campus Kristiansund : En kartlegging
(NIFU-rapport;2018:17, Research report, 2018-05)På oppdrag fra Møre og Romsdal fylkeskommune har NIFU gjennomført en kartlegging med formål å synliggjøre mulige faglige satsningsområder for et framtidig Campus Kristiansund. Kartleggingen er gjort med utgangspunkt i ... -
Videreutvikling av system for måling av ressursbruk til forskning og utviklingsarbeid (FoU) i helseforetakene
(NIFU rapport;2011-22, Research report, 2011-03) -
Viktig program - små ressurser. Evaluering av Yggdrasil mobilitetsprogram
(NIFU rapport;2013-33, Research report, 2013-09-20)Yggdrasil mobilitetsprogram er en ordning for å stimulere inngående forskermobilitet til Norge og inngår som ett av flere virkemidler under Forskningsrådets Internasjonale stipend. Ordningen ble startet i 2009 og har nå ... -
Vilkår for inkluderende opplæring: Sluttrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever
(NIFU-rapport;2024:4, Research report, 2024-05)Dette er sluttrapporten fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever som er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Den viser at vilkårene for inkluderende opplæring av nyankomne elever ... -
Virkemiddelapparatet for kommersialisering av forskning – status og utfordringer: Sluttrapport fra evalueringen av virkemiddelapparatet for kommersialisering av offentlig finansiert forskning
(NIFU-rapport;18-2015, Research report, 2015-06)I denne rapporten presenteres resultatene av evalueringen av virkemiddelapparatet for kommersialisering av offentlig finansiert forskning. Formålet med evalueringen er å vurdere hvordan virkemiddelapparatet for kommersialisering ...