Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 269-288 av 2835
-
Deltakerundersøkelsen for lærere 2022: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud
(NIFU-rapport;2022:23, Research report, 2022-10)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen for lærere 2022, en spørreundersøkelse rettet mot lærere som har tatt videreutdanning i regi av ... -
Deltakerundersøkelsen for lærere 2023: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud i strategien Kompetanse for kvalitet
(NIFU-rapport;2023:22, Research report, 2023-11)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen 2023, som er en spørreundersøkelse rettet mot lærere som har gjennomført videreutdanning i regi ... -
Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse blant yrkesfaglærere som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Yrkesfaglærerløftet»
(NIFU-rapport;2021:17, Research report, 2021-09)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen 2021, en spørreundersøkelse rettet mot lærere som har tatt videreutdanning. Denne rapporten ... -
Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2022: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud
(NIFU-rapport;2022:24, Research report, 2022-10)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen 2022, en spørreundersøkelse rettet mot lærere som har tatt videreutdanning. Denne rapporten ... -
Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på videreutdanningstilbud i strategien Yrkesfaglærerløftet
(NIFU-rapport;2023:21, Research report, 2023-10)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen 2023, som er en spørreundersøkelse rettet mot lærere som har gjennomført videreutdanning. I denne ... -
Deltakerundersøkelsen for «Profesjonsfaglig Digital Kompetanse»
(NIFU-rapport;2019:21, Research report, 2019-10)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra spørreundersøkelsen Deltakerundersøkelsen 2019 og fra en intervjuundersøkelse rettet mot skoleledere og -eiere. ... -
Demonstrasjonsprosjekters rolle i overgangen til bærekraftig energi og transport: Policy brief fra prosjektet InnoDemo
(NIFU Arbeidsnotat;4-2015, Working Paper, 2015-02)InnoDemo-prosjektet har undersøkt skandinaviske demonstrasjonsprosjekter for bærekraftige energi- og transportsystemer, som fornybar elektrisitet, hydrogen og avansert biodrivstoff, og hvordan de bør videreutvikles. ... -
Demonstration projects in transition processes to sustainable energy and transport
(Journal article; Peer reviewed, 2016)In this paper, an analysis was made of the role of public support schemes funding demonstration, test and trial activities for sustainable development in energy and road transport. This paper presents the analysis of the ... -
Den digitale økonomi: Faglige og politiske utfordringer
(STEP Working Paper;5-1999, Working Paper, 1999-05) -
Den gode timen: En kvalitativ studie av undervisning og læringsarbeid på fire ungdomsskoler i Oslo
(NIFU rapport;2013-3, Research report, 2013-04)I rapporten forsøker vi å belyse spørsmål om hva som kjennetegner den gode timen og den gode læreren. Vi har sett på betydningen av skoleledelse og av at en skole har en pedagogisk plattform, og vi drøfter om den gode ... -
Den korporative kanal i forskningspolitikken - En drøfting av interesseorganisasjoners deltakelse og innflytelse i norsk forskning
(Utredningsinstituttet-rapport;1995-10, Report, 1995-11)Rapporten drøfter interesseorganisasjoners deltakelse og mulig innflytelse i norsk forskning. Hittil har en visst lite om disse organisasjonene som forskningspolitiske aktører. Brorparten av forskningspolitiske studier har ... -
Den kreative klassen og regional næringsutvikling i Norge
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:22, Working Paper, 2005-11)Denne rapporten er utkast til norsk rapport fra det europeiske samarbeidsprosjektet 'Technology, Talent and Tolerance in European Cities: A Comparative Analysis'. Det omtalte prosjektet skal vurdere sider ved stedskvaliteter ... -
Den kulturelle skolesekken – forskning, utvikling og evaluering
(NIFU skriftserie;2003-21, Research report, 2003-08)På oppdrag fra Sekretariatet for Den kulturelle skolesekken, ABM-utvikling, har Ellen Aslaksen, Jorunn Spord Borgen og Anne Trine Kjørholt utviklet dette grunnlagsnotatet angående strategier og perspektiver for forskning ... -
Den virtuelle matematikkskolen skoleåret 2016-2017 : Evaluering av tilbudene DVM-U, DVM-Pluss og DVM-1T
(NIFU-rapport;2017:15, Research report, 2017-06)Den virtuelle matematikkskolen (DVM) er et nettbasert tilbud for elever på ungdomsskoletrinnet. Målet er å prøve ut nye former for IKT-basert opplæring for å skape mestringsfølelse og motivasjon gjennom nivåtilpasset ... -
Den virtuelle matematikkskolen: Evaluering av pilotering for skoleåret 2013-2014
(NIFU rapport;2014-27, Research report, 2014-06-30)På oppdrag fra Senter for IKT i utdanningen har NIFU evaluert piloteringen av Den virtuelle matematikkskolen for året 2013-2014. Målet har vært å belyse flere sider ved gjennomføringen av piloteringen, som brukeropplevelse, ... -
Deparments of Biological and relevant Biochemical disciplines at Norwegian Universities - Expenditure on Research and Experimental Development (R&D) - Academic staff
(U-notat;1999-2, Working paper, 1999)The following presents tables on R&D expenditure and scientific personnel at units dealing with biological and relevant biochemical disciplines at four universities of Norway. The units may be called university departments ... -
Departementenes FoU-engasjement - Utviklingstrekk på 1980-tallet
(NAVF-rapport;1991-7, Report, 1991-08)Rapporten gir en oversikt over departementenes FoU-engasjement. I 1990 ble det bevilget anslagsvis 6.5 milliarder kroner til FoU over departementenes budsjetter. FoU-bevilgningene varierer imidlertid mye både mht. ... -
Departementenes FoU-engasjement: Utviklingstrekk på 1990-tallet
(NIFU-rapport;1-2000, Research report, 2000) -
Departementenes syn på kunnskapsgrunnlaget for forskningspolitikken
(U-notat;1993-12, Working paper, 1993-11-25)I brev av 4. oktober 1993 til samtlige departementer veddepartementsrådene ber Norges forskningsråd om departementenes syn på departementenes behov for kunnskap i forbindelse med forskningspolitiske beslutninger. Forskningsrådet ... -
Departments of Earth Sciences at Norwegian Universities - Expenditures on Research and Development (R&D)
(U-notat;1997-18, Working paper, 1997-10-13)The following presents tables on R&D expenditures and scientific personnel mainly at units dealing withearth sciences at the four universities of Norway and the Agricultural University of Norway. The units may be called ...