Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 2446-2465 av 2835
-
Studieprogramledelse – et spørsmål om organisering?
(Journal article; Peer reviewed, 2019-03-08)Utdanningsledelse har blitt fremmet som et viktig tiltak for å øke kvalitet i norsk høyere utdanning, men det har vært relativt begrenset kunnskap om hva utdanningsledelse på studieprogramnivå består av. Studieprogramledere ... -
Studieprogresjon, studieeffektivitet og frafall ved de frie fagstudiene ved universitetene
(NIFU skriftserie;2003-16, Research report, 2003-04)Statistikk over eksamensproduksjonen innenfor de frie fagstudiene har tydet på at studentene innen dette utdanningsområdet nærmest går for ”halv fart”. Ved å følge et utvalg av begynnerstudenter høsten 1994 fram til 2000, ... -
Studier av høyere utdanning i Norge: En bibliometrisk undersøkelse
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Vi undersøker forskningen i studier av høyere utdanning i Norge ved å bruke data fra vitenskapelig publisering som er registrert i informasjonssystemet Cristin gjennom de seks årene 2011–2016. Med utgangspunkt i disse ... -
Studies of innovation in the public sector: A literature review
(Publin report;D16, Research report, 2005-06) -
Studiesituasjon og studentøkonomi. Norske resultater fra den europeiske studentundersøkelsen Eurostudent IV
(NIFU rapport;2011-33, Research report, 2011-09-01)Denne rapporten er den norske rapporteringen fra Eurostudent IV. Eurostudent er en europeisk studentundersøkelse som samler inn sammenlignbare data om sosiale og økonomiske vilkår for studenter i høyere utdanning. Prosjektet ... -
Studievaner blant allmennlærer- og ingeniørstudenter
(U-notat;1997-12, Report, 1997-07)På inititativ fra Kirke- utdannings- og forskningsdepartementet har NIFU gjennomført en spørreskjemaundersøkelse blant allmennlærer- og ingeniørstudenter. Hensikten med prosjektet har vært å bedre kunnskapen om studievaner ... -
Studievaner blant allmennlærer- og ingeniørstudenter
(NIFU skriftserie;1997:22, Research report, 1997-07)På initiativ fra Kirke- utdannings- og forskningsdepartementet har NIFU gjennomført en spørreskjemaundersøkelse blant allmennlærer- og ingeniørstudenter. Hensikten med prosjektet har vært å bedre kunnskapen om studievaner ... -
Study success policy patterns in higher education regimes: More similarities than differences?
(Journal article; Peer reviewed, 2019-05-22)Greater participation in higher education and the improvement in completion rates are on the agenda in most European countries. At the same time, higher education has been through a range of reforms (e.g. the Bologna ... -
Styring av universiteter og høyskoler i Norge : En undersøkelse av styringsinstrumenter og styringsaktører i UH-sektoren
(NIFU-rapport;2020:25, Research report, 2020-10)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU kartlagt hvordan universiteter og høgskoler blir styrt og vurdert gjennom ulike typer virkemidler og av ulike forvaltningsaktører. Prosjektet søker å belyse hvordan myndighetenes ... -
Styring og evaluering av høyere utdanning - Utviklingen innen fem land i Vest-Europa
(NAVF-rapport;1990-8, Report, 1990-09)I denne rapporten drøftes utviklingen av styring og evaluering av høyere utdanning i England, Nederland, Vest-Tyskland, Sverige og Danmark. Hovedvekten legges på utviklingen av forholdet mellom offentlige myndigheter og ... -
Styring og ledelse av høyere utdanningsinstitusjoner: Nasjonale og internasjonale utviklingstrekk og erfaringer
(NIFU skriftserie;2004-20, Research report, 2004-09)Utdannings- og forskningsdepartementet har gitt NIFU STEP i oppdrag å utarbeide et notat om utviklingstrekk i styring og ledelse av høyere utdanningsinstitusjoner med vekt på hvordan pågående endringer i Norge kan relateres ... -
Styring og regulering av sykepleier-, lærer- og ingeniørutdanningen i fire land: En sammenlignende studie av Norge, England, Finland og Nederland.
(NIFU-rapport;4-2000, Research report, 2000-01)Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Norgesnettrådet. Formålet er å gi en sammenlignende oversikt over hvordan sykepleier-, lærer- og ingeniørutdanningen styres og reguleres i Norge, England, Finland og Nederland. -
Styring og strategi: Betydningen av ulike styringsmodeller for lærestedenes strategiarbeid
(NIFU rapport;2013-43, Research report, 2013-11)I 2003 ble det åpnet for at universiteter og høyskoler skulle få mulighet til å velge mellom to hovedmodeller for styring og ledelse på øverste nivå/lærestedsnivå. Flere læresteder har siden 2003 gjort endringer i egen ... -
Styring og styrking av en fragmentert sektor: En evaluering av Nasjonalt fagskoleråd
(NIFU-rapport;2016:11, Research report, 2016-05)NIFU har på oppdrag av Kunnskapsdepartementet gjennomført en evaluering av Nasjonalt fagskoleråd. Evalueringen må ses i sammenheng med at fagskolesektoren har vært utredet i NOU 2014:14, og at det arbeides med en melding ... -
Styrt eller søkerstyrt? En undersøkelse av hvordan universiteter og høyskoler dimensjonerer sine studietilbud
(NIFU-rapport;2019:15, Research report, 2019-08)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU kartlagt hvordan universiteter og høgskoler dimensjonerer studietilbudet sitt. Prosjektet søker å belyse hvordan dimensjoneringen påvirkes av statens virkemidler, institusjonenes ... -
Større, sterkere og bedre? Utfordringer for å nå målene med Strukturreformen
(NIFU Innsikt;2019-4, Others, 2019-02)Strukturreformen har endret det norske høyere utdanningslandskapet. Nye NTNU er nå Norges største universitet. Basert på følgeevalueringen av NTNU-fusjonen i perioden 2016-2018 løfter vi frem noen sentrale utfordringer for ... -
Substitusjon på arbeidsmarkedet
(NAVF-melding;1982-3, Report, 1982-03)Denne rapporten fremlegger resultater fra en systematisk registrering av stillingsannonser som gjelder arbeidskraft med høyere utdanning. Registreringen fant sted i perioden 1972-1979 og omfattet annonser i Aftenposten og ... -
Sur nedbør - et storprosjekt i norsk miljøforskning
(NAVF-melding;1986-4, Report, 1986-08)Prosjektorganisering er karakteristisk for mye forskning i dag, og analyse og evaluering av denne organisasjonsformen er forskningspolitisk viktig. Med denne studien av prosjektet "Sur nedbørs virkning på skog og fisk" ... -
Survey indicators for environmental innovation
(IDEA Paper Series;8, Working Paper, 1998) -
Sustained Economic Development
(STEP Report;14-1996, Research report, 1996-11)