Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 1597-1616 av 2831
-
Lærertetthet i koronapandemiens første år: Analyse av GSI og intervjuer med skoleeiere, skoleledere og lærere. Fjerde delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet
(NIFU Arbeidsnotat;2021:6, Working paper, 2021-06)Dette arbeidsnotatet er fjerde delrapportering i prosjektet «Evaluering av norm for lærertetthet» som NIFU gjennomfører på oppdag fra Utdanningsdirektoratet. Arbeidsnotatet inkluderer en analyse av relevante tall fra ... -
Lærerutdanningene: Statistiske oversikter og utviklingstrekk
(NIFU rapport;2014-31, Research report, 2014-09)Den sterke oppmerksomheten rundt kvalitet i skole og barnehage og lærernes store betydning for elevenes læring og skolens kvalitet er bakgrunnen for denne rapporten som NIFU har skrevet på oppdrag fra Utdanningsforbundet. ... -
Lærestedenes FoU har høy næringsrelevans
(NIFU Innsikt;2021-10, Others, 2021-05-25)27 prosent av lærestedenes FoU-aktivitet i 2019 hadde relevans for næringslivet. Det rapporterer forskningsmiljøene. Teknologi og landbruks-, fiskerifag og veterinærmedisin er fagområdene med høyest næringsrelevans. Norges ... -
Læring i arbeidslivet: Et innblikk i hvordan Spekter-medlemmer jobber med kompetanseplanlegging og kompetanseutvikling
(NIFU Arbeidsnotat;2021:19, Working paper, 2021-12)Denne rapporten er resultatet av et oppdrag for Arbeidsgiverforeningen Spekter. Målet har vært å få en bedre forståelse for hvordan læring i arbeidslivet foregår, og en oppdatert oversikt over hvordan noen av Spekters ... -
Læringsspill er populært, men utbyttet usikkert
(NIFU Innsikt;2020:1, Others, 2020-05)Med digitalisering av skolen, har det blitt økt tilgang på digitale ressurser, herunder digitale læringsspill. Dagens elever er vokst opp med spill og underholdning, og ønsker slike elementer også i læringsverktøy. Et ... -
Læringsutbytte i høyere utdanning: En drøfting av definisjoner, utviklingstrekk og måleproblemer
(NIFU STEP-rapport;2007-40, Research report, 2007-12)Hva slags kunnskaper og ferdigheter bidrar universiteter og høgskoler til å utvikle hos studentene, og hvordan står disse kunnskapene i forhold til de kompetansekravene som stilles i arbeidslivet? Dette spørsmålet danner ... -
Lærlingeklausuler: et virkemiddel for flere læreplasser?
(U-notat;1996-8, Report, 1996-11-11)Hovedproblemstillingene for prosjektet har vært: - å se på i hvilken grad lærlingeklausul ved offentlige oppdrag vil være motiverende for at bedriften skal ønske å ta inn lærlinger - vurdere hvilke konkurransevridende ... -
Lønnsforskjell mellom kvinner og menn 1999 og 2009
(NIFU-arbeidsnotat;2011:10, Working paper, 2011-10)Formålet med prosjektet var primært å dokumentere og beskrive mulige kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet for høyt utdannede personer i 1999 og 2009, og om mulige kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet har økt eller blitt ... -
Lønnsutvikling og etterspørsel etter ulike typer arbeidskraft
(NAVF-melding;1981-5, Report, 1981-06)Denne rapporten er resultatet av et arbeid som er ett av flere prosjekter under hovedtittelen "Analyser og prognoser vedrørende etterspørselen etter ulike typer arbeidskraft". Prosjektet har hovedsakelig vært metodeorientert, ... -
Machine tool services and innovation
(STEP Working Paper;6-1998, Working Paper, 1998-10) -
Managing mergers – governancing institutional integration
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Despite striking similarities, the adoption and implementation of policy shifts regarding higher education governance vary considerably across the globe, suggesting a mixed picture of diversification and isomorphism both ... -
Mange studieprogram ved fusjonerte læresteder opplever økt søkning
(NIFU Innsikt;2020-3, Others, 2020-04-02)En gjennomgang av søkertall fra Samordna opptak for perioden 2013–2018 indikerer at de fleste fusjonerte læresteder har økt søkning til sine studieprogrammer, men noen studiesteder skiller seg ut. Antall førsteprioritetssøkere ... -
Mangfold, spesialisering og differensiering i høyere utdanning: internasjonale erfaringer. En litteraturstudie
(NIFU Skriftserie;2000-1, Research report, 2000-02)Rapporten tar for seg mangfold og spesialisering i høyere utdanning. Det diskuteres hvilke krefter som styrer mangfold i høyere utdanning. Videre gis det en oversikt over utviklingen internasjonalt med hensyn til mangfold ... -
Mangfoldstatistikk: Statistikk om innvandrere og etterkommere av innvandrere i norsk forskning og høyere utdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2016:17, Working paper, 2016-11)Dette arbeidsnotatet inneholder statistikk om mangfold, i betydningen innvandringsstatus, blant de tilsatte i norsk forskning og høyere utdanning. Statistikken er fremstilt av Statistisk sentralbyrå (SSB) og NIFU i fellesskap, ... -
Mangfoldstatistikk: Stor vekst i antall forskere med innvandrerbakgrunn i norsk akademia
(NIFU Innsikt;2020-17, Others, 2020-12-18)I 2018 hadde 29 prosent av forskerne og det faglige personalet ved norske universiteter, høgskoler, helseforetak og forskningsinstitutter innvandrerbakgrunn. Dette er over dobbelt så mange som i 2007. Om lag 80 prosent av ... -
Marin FoU og havbruksforskning 2003: Ressursinnsats og vitenskapelig publisering
(Skriftserie;2005-3, Research report, 2005-03)På oppdrag for Norges forskningsråd har NIFU STEP kartlagt ressursinnsatsen innenfor norsk marin FoU og havbruksforskning for 2003. For marin FoU er tilsvarende kartlegginger gjennomført også for årene 1999 og 2001, mens ... -
Marin FoU og havbruksforskning 2011: Ressurser og resultater
(NIFU rapport;2013-12, Research report, 2013-03-08)Rapporten omhandler ressursinnsats og resultater innenfor marin FoU og havbruksforskning. FoU-ressurser til marin FoU beløp seg til nær 3,2 milliarder kroner i 2011. Fra 1999 har det vært en gjennomsnittlig årlig realøkning ... -
Markets for Applied Research: A comparative analysis of R&D-systems in five countries
(NIFU rapport;2012-46, Research report, 2012-12-19)This study aims to assess strengths and weaknesses of the Norwegian system for applied research by comparing it to the systems in Sweden, Finland, Denmark and the Netherlands. These countries represent both similarities ... -
Massive, open, online, and national? A study of how national governments and institutions shape the development of MOOCs
(Journal article; Peer reviewed, 2017)We explore interpretations of MOOCs around the globe and, in particular, interpretations of MOOCs in Norway. Based on a review of previous studies relevant to these topics, we present two contrasting views on the emergence ... -
Master's degree graduates in Norway: field of study and labour market outcomes
(Journal article; Peer reviewed, 2020)The main purpose of this article is to analyse to what degree master’s degree education in Norway enhances employability through enhancing or signalling generic competence, or through enhancing specialised competence. Using ...