Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 1524-1543 av 2835
-
Kvalitet i fleksible og desentraliserte profesjonsutdanninger
(NIFU Arbeidsnotat;2024:3, Working paper, 2023-02)Undersøkelsene i dette arbeidsnotatet er utført i forbindelse med prosjektet Kvalitet i fleksible og desentraliserte profesjonsutdanninger, som er en del av en rammeavtale NIFU har inngått med Kunnskapsdepartementet. ... -
Kvalitet i høyere utdanning: Teori, empiri og praksis
(NIFU-rapport;1996-1, Report, 1996-04)Stor studenttilstrømning, begrensede ressurser og økt vektlegging på resultater og gjennomstrømning har de seneste årene bidratt til at det stilles spørsmål ved kvaliteten på høyere utdanning. Mange universiteter og høyskoler ... -
Kvalitet i norsk høyere utdanning i et internasjonalt perspektiv: En delutredning for Ryssdalutvalget
(NIFU skriftserie;2003-25, Research report, 2003-06)Foreliggende rapport er utarbeidet av Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) på oppdrag av Utdannings- og forskningsdepartementets Lovutvalg. Dette utvalget er nedsatt for å utrede et felles lovverk ... -
Kvalitet i praksis: Oppfatninger om kvalitet blant praksisveiledere
(NIFU rapport;2013-14, Research report, 2013-03-21)På oppdrag fra Helsedirektoratet undersøker denne rapporten hva aktørene i praksisfeltet (praksisveiledere og koordinatorer) anser som viktig for å få til god kvalitet og riktig omfang i praksisstudiene i utvalgte ... -
Kvalitet i praksisperioden : En kunnskapsoppsummering om praksis i profesjonsutdanninger
(NIFU-rapport;2023:11, Research report, 2023-06)I denne rapporten presenterer NIFU en forenklet systematisk kunnskapsoppsummering om kvalitet i praksisperioden ved utvalgte profesjonsutdanninger. Her presenteres og oppsummeres relevant norsk og europeisk forskningslitteratur ... -
Kvalitet og samspill i universitets- og høgskolesektoren
(NIFU-rapport;2016:2, Research report, 2016-04)Denne rapporten oppsummerer hovedfunn fra prosjektet «Kvalitet og samspill – universitets- og høgskolesektoren og samfunnet », og peker på implikasjoner for politikk og praksis. Prosjektets formål var å: 1. Forbedre ... -
Kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene: Sluttrapport
(NIFU-rapport;2016:1, Research report, 2001-06)NIFU har gjennomført prosjektet Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. I denne sluttrapporten fra prosjektet ... -
Kvalitetsforbedringstiltak ved universiteter og høgskoler
(U-notat;1995-3, Working paper, 1995-02-20)Notatet vil kun gi en grov oversikt over hva som foregår av kvalitetsforbedringstiltak ved institusjonene. Avslutningsvis vil det bli drøftet hvordan denne kartleggingen kan følges opp. For en grundigere forståelse av hva ... -
Kvalitetskriterier i høyere utdanning: Bakgrunnsnotat for etablering av en norsk informasjonsportal
(NIFU rapport;2012-12, Research report, 2012-03)Denne rapporten har til formål å styrke kunnskapsgrunnlaget for å etablere en kvalitets- eller informasjonsportal om høyere utdanning i Norge. I dette inngår en drøfting av kvalitetsbegrepet og hvordan dette operasjonaliseres, ... -
Kvalitetsreformen og universitetene som masseutdanningsinstitusjon
(Skriftserie;2005-2, Research report, 2005-02)Denne rapporten belyser universiteter som masseutdanningsinstitusjoner slik de har utviklet seg siden 1960-tallet og fram til Kvalitetsreformen. Formålet er å beskrive og drøfte veksten ved de norske universitetene. -
Kvalitetssikring ved Universitetet i Oslo
(U-notat;1996-2, Working paper, 1996)NIFU fikk i desember 1995 i oppdrag av Universitetet i Oslo å utarbeide et notat over sentrale modeller og erfaringer med evaluering og kvalitetssikring på universiteter og høyskoler i andre land. Bakgrunnen for oppdraget ... -
Kvalitetsvurdering av Difi-rapporter
(NIFU rapport;2014-37, Research report, 2014-09-30)Direktoratet for forvaltning og IKT, Difi, har bedt om en ekstern vurdering av kvaliteten på sitt utredningsarbeid. Konteksten for oppdraget er et pågående arbeid knyttet til forbedringer av Difis oppdrag og oppgaveløsning, ... -
Kvinner i forskning: Andelen kvinner i toppstillinger innenfor akademia øker
(Kvinner i forskning;2010:1, Others, 2010-02)Antall kvinnelige professorer økte med 50 fra 2007 til 2008. Dette tilsvarer en økning i kvinneandelen fra 18 til i underkant av 20 prosent. -
Kvinner i forskning: Helsefag ved de statlige høgskolene og medisinsk forskning ved helseforetak med universitetsklinikkfunksjon
(Kvinner i forskning;2008:2, Others, 2008-11)Innenfor helsefag ved de statlige høgskolene var 82 prosent av høgskolelektorene kvinner i 2007. Samtidig var 31 prosent av legene som deltok i FoU ved helseforetak med universitetsklinikkfunksjon kvinner. Færrest kvinner ... -
Kvinner i forskning: Ingen vekst i kvinneandelen i universitets- og høgskolesektoren
(Kvinner i forskning;2011:1, Others, 2011-12)I 2010 deltok 18 300 kvinner i forskning og utviklingsarbeid (FoU) ved universiteter, høgskoler, helseforetak og virksomheter i instituttsektoren. Av disse hadde 12 800 forskerstilling eller vitenskapelig stilling. Det ... -
Kvinner i forskning: Kvinneandelen blant professorene ved universitetene står stille
(Kvinner i forskning;2006:1, Others, 2006-12)Kvinnene utgjorde 17 prosent av professorene i UoH-sektoren i 2005. Ved universitetene var kvinneandelen 17 prosent, den samme som i 2003, mens for de statlige høgskolene økte andelen fra 15 i 2003 til 17 prosent i 2005. ... -
Kvinner i forskning: Langt igjen til likestilling for professorene
(Kvinner i forskning;2008:1, Others, 2008-03)Foreløpige tall fra NIFU STEPs Forskerpersonalregister viser at kvineandelen blant professorene i UoH-sektoren var 18 prosent i 2007, en økning på ett prosentpoeng fra 2005. Andelen kvinner blant stipendiatene var 51 ... -
Kvinner i kunstfagene: Statistikk om kjønnsbalansen i kunstfaglig utdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2016:19, Working paper, 2016-12)Dette arbeidsnotatet inneholder statistikk om kvinner i kunstutdanningene, og er en del av prosjektet «Kjønn og Skjønn i Kunstfagene» i regi av Det kunstfaglige fakultet ved Universitetet i Tromsø. Prosjektet inngår i ... -
Kvinner og menn – like muligheter? Om kvinners og menns karriereveier i akademia
(NIFU skriftserie;2004-25, Research report, 2004-12)Formålet med denne rapporten er å undersøke hvorfor en lavere andel kvinner enn menn avanserer i akademia og hvorfor det tar lengre tid for kvinner å rykke opp i stillingshierarkiet, samt hvordan rekrutteringen til ... -
Kvinner og menns karriereløp i norsk forskning: En tilstandsrapport
(NIFU rapport;2012-9, Research report, 2012-05)Formålet med rapporten er å fremskaffe forskningsbasert kunnskap til utvikling av satsningen BALANSE, som er Forskningsrådets nye forslag til satsning for å fremme kjønnsbalansen i faglige toppstillinger og forskningsledelse. ...