Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 1504-1523 av 2835
-
Kunnskap om tiltak for å øke kompetansen på vold og overgrep blant offentlig ansatte : En litteraturgjennomgang
(NIFU-rapport;2020:9, Research report, 2020-03)På oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet har NIFU utført en forenklet systematisk kunnskapsoppsummering av forskning knyttet til tiltak for å øke kompetansen på vold og overgrep blant offentlig ansatte i ulike ... -
Kunnskapens kognitive og sosiale strukturer: En teoretisk og empirisk studie av fagforskjeller ved universitetene
(NIFU-rapport;8-2001, Research report, 2001-11)Forskjeller mellom fagområder er et tema som har vært på den internasjonale agendaen i studier av høyere utdanning i lang tid. Konsekvensene av disse forskjellene har imidlertid i liten grad vært gjenstand for empiriske ... -
Kunnskapens pris – regnskapets time? Iverksetting av mål- og resultatstyring i norske universiteter
(NIFU STEP-rapport;5-2004, Research report, 2004-08)Med denne rapporten publiserer NIFU STEP Nicoline Frølichs doktorgradsavhandling om iverksetting av mål- og resultatstyring ved norske universiteter. Avhandlingen ble forsvart for dr.polit.-graden ved Universitetet i Bergen ... -
Kunnskapsgrunnlag og faglige perspektiver for en studie av kvalitet i fag- og yrkesopplæringen: Rapport 1 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen
(Fafo-rapport;2012:46, Research report, 2012-05)Dette er første rapport fra prosjektet "Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen". Rapporten er ikke basert på ny forskning eller nye data, men er tenkt som en introduksjon til forskningsfeltet og prosjektet. Den ... -
Kunnskapsgrunnlaget for norsk forskningspolitikk - Rapport fra Workshop på Soria Moria, Oslo, 27.-28. august 1993
(U-notat;1993-11, Report, 1993-11)Våren 1993 fikk Utredningsinstituttet i oppdrag av Norges forskningsråd å arrangere en Workshop om "Kunnskapsgrunnlaget for norsk forskningspolitikk". Hensikten var å belyse og drøfte erfaringer og status så vel som mulige ... -
Kunnskapsløftet som styringsreform - et løft eller et løfte? Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle i implementeringen av reformen
(NIFU rapport;2012-20, Research report, 2012-05-29)Innføringen av et nytt styrings- og forvaltningssystem var en sentral del av og en forutsetning for reformen. Hovedformålet med prosjektet er å undersøke om det nye styrings- og forvaltningssystemet fungerer i tråd med ... -
Kunnskapsløftet – tung bør å bære? Underveisanalyse av styringsreformen i skjæringspunktet mellom politikk, administrasjon og profesjon
(NIFU STEP rapport;2009-42, Research report, 2009-11)Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU STEP) og Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS) ved Universitetet i Oslo har fått i oppdrag av Utdanningsdirektoratet å gjennomføre et ... -
Kunnskapsmessig infrastruktur - utviklingstrekk i høyere utdanning, forskning og arbeidsmarked
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:13, Working Paper, 2004-11)I forbindelse med samarbeidsprosjektet "Konkurranseregioner i polysentriske rom" for Kommunal og regionaldepartementet har NIFU STEP fått i oppdrag å utrede den kunnskapsmessige infrastrukturen i Norge med vekt på geografisk ... -
Kunnskapsoppsummering kompetansebehov og grønn omstilling
(NIFU-arbeidsnotat;2022-9, Working paper, 2022-10) -
Kunnskapsreiser - Innblikk og overblikk fra NIFUs historie 1969-2019
(Book, 2019-12)I mer enn 50 år har NIFU gjennom statistikk, utredninger og forskning bidratt til en mer kunnskapsbasert politikk nasjonalt og internasjonalt. Denne boken gir noen riss av institusjonshistorien og faghistorien på et utvalg ... -
Kunnskapsreiser. Innblikk og overblikk fra NIFUs historie 1969-2019
(Book, 2019-06)I mer enn 50 år har NIFU gjennom statistikk, utredninger og forskning bidratt til en mer kunnskapsbasert politikk nasjonalt og internasjonalt. Denne boken gir noen riss av institusjonshistorien og faghistorien på et utvalg ... -
Kunnskapssenteret. Seksjon for velferdstjenester. En underveisvurdering
(NIFU-arbeidsnotat;2013:11, Working Paper, 2013-04-25)Denne underveisevalueringen av Seksjon for velferdstjenester ved Kunnskapssenteret for helsetjenester er utført på oppdrag av Kunnskapssenteret. Hensikten med evalueringen er å komme med innspill til det videre arbeid med ... -
Kunstaktiv ungdom på internett: Evaluering av nettstedet www.Trafo.no
(NIFU STEP-rapport;1-2005, Research report, 2005-01)Denne rapporten omhandler de tre første årene av prosjektet Trafo.no, et fireårig utviklingsprosjekt med formål å utvikle en internettbasert tjeneste for ung kunst og unge kunstnere i alderen 16–22 år. Prosjektet er ... -
Kunstig intelligens i høgare utdanning: kva tenkjer lærestadane nå, etter halvtanna år med ChatGPT?
(NIFU Innsikt;2024-7, Others, 2024-05-29)Lanseringa av OpenAIs store språkmodell, ChatGPT, i november 2022 sende sjokkbølgjer gjennom høgare utdanning. Men kva tenkjer norske universitet og høgskular no, etter halvtanna år med ChatGPT? I dette notatet skildrar ... -
Kunstig intelligens i høgare utdanning: kva tenkjer lærestadane nå, etter halvtanna år med ChatGPT?
(NIFU Innsikt;2024:7, Others, 2024-05)Lanseringa av OpenAIs store språkmodell, ChatGPT, i november 2022 sende sjokkbølgjer gjennom høgare utdanning. Men kva tenkjer norske universitet og høgskular no, etter halvtanna år med ChatGPT? I dette notatet skildrar ... -
Kunstig intelligens: Supplement eller erstatning for kunnskapsoppsummeringer?
(NIFU Innsikt;2024-4, Others, 2024-04-24)Ny teknologi gjør det mulig å effektivisere og automatisere deler av forskningsprosessene. Det gjelder også arbeidet med å syntetisere resultater fra forskning, såkalt kunnskaps-oppsummering. Digitale verktøy som kunstig ... -
Kvalifisert for bygging? En studie av hvordan arkitekter og sivilingeniører i byggfag utdannes og kvalifiseres for arbeid i byggeprosjekter
(NIFU rapport;2011-18, Research report, 2011-02)Denne rapporten tar for seg profesjonsutdanningen for arkitekter og sivilingeniører innenfor byggfag, og hvordan disse utdanningene kvalifiserer for bygging. Prosjektet ser på hvordan relevansen av utdanningene vurderes ... -
Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen Fokus på opplæringen i bedrift: Rapport 3 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen
(NIFU rapport;2014-12, Research report, 2014-03)De høye sysselsettingstallene kan tolkes som et uttrykk for at faglærte generelt har en kompetanse som er etterspurt i det norske arbeidsmarkedet. Som vi påpekte i den forrige rapporten fra prosjektet, må vi likevel være ... -
Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen Fokus på skoleopplæringen: Rapport 2 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen
(NIFU rapport;2013-21, Research report, 2013-04-17)Rapport 2 fra prosjektet Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen har opplæringen i skole som sitt hovedtema. Dette er utgangspunktet for både kapittel 1 og 2. Kapittel 3 tar også for seg det nasjonale kvalitetsv ... -
Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen: Sluttrapport
(NIFU-rapport;2015-14, Research report, 2015-05)Dette er sluttrapporten fra et prosjekt om kvalitet i fag- og yrkesopplæringen som har pågått fra 2012 til 2015. Den har vært gjennomført av forskere fra et konsortium ledet av NIFU, men ellers bestående av Fafo, Universitetet ...