Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 1477-1496 av 2835
-
Kompetanseinvesteringer i videreutdanning og opplæring i norsk arbeidsliv. Beregninger basert på data fra Lærevilkårsmonitoren koblet mot registerdata
(NIFU-arbeidsnotat;2013:3, Working Paper, 2013-03-05)Formålet med dette notatet er å undersøke omfanget av kompetanseinvesteringer i livslang læring i norsk arbeidsliv, hvor vi med «livslang læring» mener det å delta i minst en av følgende to former for læring: formell ... -
Kompetansekartlegging i arbeidslivet: Erfaringer og behov
(NIFU Arbeidsnotat;2021:2, Working paper, 2021-04)Dette arbeidsnotatet er resultatet av et oppdrag initiert av YS (Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund ). YS ba om en analyse av erfaringer med kompetansekartlegging i Norge og en diskusjon av behov og eventuelle fremgangsmåter ... -
Kompetanseutnyttelse blant mastere to–tre år etter eksamen : Resultater fra Spesialkandidatundersøkelsen 2017
(NIFU-rapport;2018:2, Research report, 2018-01)Denne rapporten presenterer resultater fra en spørreundersøkelse blant personer som fullførte en mastergrad eller tilsvarende i 2014. De var utdannet i humanistiske og estetiske fag, samfunnsfag og juss, økonomisk-administrative ... -
Kompetanseutvikling blant yrkesfaglærere: En undersøkelse basert på OECD Teaching and Learning International Survey (TALIS)
(NIFU-rapport;2016:6, Research report, 2016-03)Som bidrag til et kunnskapsgrunnlag for å videreutvikle en strategi for kompetanseutvikling for yrkesfaglærere – Yrkesfaglærerløftet – har Utdanningsdirektoratet på vegne av Kunnskapsdepartementet bedt NIFU om å foreta en ... -
Kompetanseutvikling i et mangfoldig landskap - Om virkninger av Strategi for etter- og videreutdanning i PP-tjenesten
(Research report, 2018)Dette er sluttrapport fra evalueringen av Strategi for etter- og videreutdanning i PP-tjenesten (SEVUPPT), som Nordlandsforskning, NIFU og Nord universitet har gjennomført på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Evalueringen ... -
Kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter i Viken
(NIFU-rapport;2023:25, Research report, 2023-12)NIFU har på oppdrag av Viken fylkeskommune gjennomført en kvalitativ intervjuundersøkelse om kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter i Akershus og Østfold. -
Kompetanseutvikling og kunnskapsorganisering. En evaluering av lederutviklingsprogrammet ved Umeå Universitet
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:15, Working Paper, 2005-06-06)Umeå Universitet har i mange år arbeidet med lederutvikling, der ulike tiltak på dette feltet har vært gjennomført siden begynnelsen på 1990-tallet. Universitetet har en bevisst holdning til å samle erfaringer fra virksomheten ... -
Kompetanseutvikling og livslang læring blant seniorer innenfor akademikeryrker
(NIFU-rapport;2019:14, Research report, 2019-09)Dette prosjektet er gjennomført av Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) på oppdrag fra Senter for seniorpolitikk, Tekna og Econa. Oppdragsgiverne ønsket et oppdatert kunnskapsgrunnlag ... -
Konsekvenser av mistilpasning i overgangen mellom utdanning og arbeid for seinere yrkeskarriere
(NIFU skriftserie;2000:12, Research report, 2000-07)Temaet for denne rapporten er mistilpasning i overgangen mellom utdanning og arbeid. Rapporten omtaler omfanget av slik mistilpasning og hvorvidt mistilpasningen har betydning for den seinere yrkeskarrieren. Spesielt ... -
Konsekvenser av rasisme og diskriminering for deltakelse i sivilsamfunnet: En kunnskapsoversikt
(NIFU-rapport;2022:27, Research report, 2022-12)På oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har NIFU laget en kunnskapsoversikt over nordisk og internasjonal forskning på betydningen av rasisme og diskriminering for deltakelse i sivilsamfunnet. Rapporten ... -
Konsekvenser av rasisme og diskriminering for integrering innen utdanning: En kunnskapsoversikt
(NIFU-rapport;2022:22, Research report, 2022-10)På oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har NIFU laget en kunnskapsoversikt over nordisk og internasjonal forskning om konsekvenser av rasisme og diskriminering for integrering innen utdanning. Rapporten ... -
Konsekvenser av rasisme og diskriminering på grunn av etnisitet, religion og livssyn: En kunnskapsoversikt
(NIFU-rapport;2021:22, Research report, 2021-12)På oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) har NIFU laget en kunnskapsoversikt over nordisk og internasjonal forskning om konsekvenser av rasisme og diskriminering på grunn av etnisitet og religion. ... -
Konsekvenser av strukturreformen: Tilfredshet blant kandidatene
(NIFU Innsikt;2022-9, Others, 2022-08-18)Et av målene med sammenslåingene av høyskoler og universiteter som fulgte av Strukturmeldingen i 2015, var å bedre utdanningskvaliteten. På tross av dette finner vi ingen tegn til at nyutdannede fra fusjonerte læresteder ... -
Kontinuitet fremfor innovasjon. Valg av faglig organisering ved fusjonerte institusjoner
(NIFU Innsikt;2021-9, Others, 2021-05-19)De fleste fusjonerte institusjonene har valgt en modell for faglig organisering som i stor grad reflekterer den fakultetsstrukturen som eksisterte før fusjonen. Valget av ny struktur er dermed preget av kontinuitet, heller ... -
Konturer av et Innlandsuniversitet: Vurdering av organisasjons-, styrings- og ledelsesmodeller
(NIFU STEP rapport;2009-26, Research report, 2009-08)NIFU STEP og Rokkansenteret fikk våren 2009 i oppdrag å utrede fremtidige modeller for hvordan et Innlandsuniversitet skal organiseres, styres og ledes. -
Koordinering av dataproduksjon og kopling av datakilder om forskning : Rapport fra en arbeidsgruppe
(NIFU Arbeidsnotat;2019:12, Working paper, 2019-07)Innenfor rammen av forskningssenteret R-QUEST ved NIFU har Norges forskningsråd, Kunnskapsdepartementet og NIFU besluttet å gjennomføre et felles prosjekt med sikte på å kartlegge utfordringer og muligheter for bedre ... -
Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser
(Rapport;, Research report, 2021-03)Den 12. mars 2020 stengte alle landets grunnskoler på grunn av COVID-19 pandemien. I denne rapporten presenteres resultater fra en bred gjennomgang av foreliggende studier knyttet til pandemien og grunnskolenes håndtering, ... -
Kostbar kunnskap: Fordeling og tilbakebetaling av studielån etter inntekt, utdanning og sosial bakgrunn
(NIFU skriftserie;2002-16, Research report, 2002-08)Hver fjerde person mellom 15 og 64 år er i dag kunde i Statens lånekasse for utdanning (Lånekassen), og nesten en halv million personer er i gang med å nedbetale studielånet sitt. Samlet sett har disse et lån på over 47 ... -
Kostnadskartlegging av fylkeskommunale fagskoler
(Research report, 2016-02)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har Deloitte og NIFU kartlagt kostnadene i de fylkeskommunale fagskolene. Hensikten har vært å skaffe oversikt over fylkeskommunenes samlede kostnader til fagskoler, hvordan kostnadene ... -
Kreftforeningens posisjon, habilitet og tillit som forskningsfinansiør
(NIFU-rapport;5-2015, Research report, 2015-02)I denne rapporten analyseres Kreftforeningens posisjon som finansieringskilde for norsk kreftforskning, samt søknads- og vurderingsprosessen som benyttes ved tildeling av forskningsmidler fra Kreftforeningen. Både habilitet ...