Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 1179-1198 av 2857
-
Ideal og realitet i norsk forskningspolitikk - En studie av Hovedkomitéen for norsk forskning
(NAVF-melding;1976-1, Report, 1976-01)Denne meldingen er en studie av Hovedkomiteens bidrag til utformingen av norsk forskningspolitikk i perioden 1965-74. Den drøfter også noen av de problemer komiteen har stått overfor i dette arbeidet. -
Identifying and facilitating high quality research
(R-QUEST Policy Brief;1, Others, 2016)Policies attempting to promote high quality research are widespread. But what does it mean to promote high quality research? And do the policies work? This policy brief summarises what we know and do not know about these issues. -
Identifying gender disparities in research performance: the importance of comparing apples with apples
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Many studies on research productivity and performance suggest that men consistently outperform women. However, women and men are spread unevenly throughout the academy both horizontally (e.g., by scientific field) and ... -
Identifying gender disparities in research performance: the importance of comparing apples with apples
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Many studies on research productivity and performance suggest that men consistently outperform women. However, women and men are spread unevenly throughout the academy both horizontally (e.g., by scientific field) and ... -
IE-finansierte doktorgradsstipendiater 1997-2002
(U-notat;2002-7, Working paper, 2002-09)I det følgende vil vi se nærmere på de doktorgradsstipendiater som er finansiert av området for Industri og energi (IE) i Norges forskningsråd. Hva er omfanget av !Es bidrag til norsk forskerrekruttering gjennom ... -
IKT i lærerutdanningen: På vei mot profesjonsfaglig digital kompetanse?
(NIFU rapport;2013-20, Research report, 2013-03-15)Formålet med denne rapporten er å belyse hvordan lærerutdanningene bidrar til at lærerstudentene utvikler det som kan kalles profesjonsfaglig digital kompetanse. Med profesjonsfaglig digital kompetanse mener vi didaktisk ... -
IKT og læring i høyere utdanning: Kvalitativ undersøkelse om hvordan IKT påvirker læring i høyere utdanning
(NIFU rapport;2013-32, Research report, 2013-10-16)Formålet med studien er å belyse hvordan IKT påvirker læring i høyere utdanning og om pedagogisk bruk av IKT bidrar til studiekvalitet. Vi har besøkt åtte læresteder innenfor høyere utdanning og intervjuet fagansatte og ... -
IKT-sikkerhetskompetanse i arbeidslivet – behov og tilbud
(NIFU-rapport;2017:32, Research report, 2017-12)Denne rapporten presenterer en studie av fremtidig tilbud på og etterspørsel etter IKT-sikkerhetskompetanse basert på framskrivningsmodeller utarbeidet av SSB. Oppdragsgiver har vært Justis- og beredskapsdepartementet, og ... -
IKT-sikkerhetskompetanse i arbeidslivet – behov og tilbud
(NIFU Arbeidsnotat;2017:8, Research report, 2017-06)IKT-sikkerhet ses på som en sentral utfordring på alle samfunnsnivåer; både for enkeltindivider, næringsliv, offentlig sektor, nasjonal infrastruktur og samfunnssikkerhet generelt. Mange peker på at utfordringer knyttet ... -
Immigrants’ participation in non-formal job-related training
(Journal article; Peer reviewed, 2018-12-14)Participation in job-related training among immigrants is becoming more important in Europe in view of large immigration inflows. This paper considers differences in training participation rates by immigrant background ... -
Impact i anvendt forskning: begrepsavklaring og praksis
(NIFU Arbeidsnotat;2018:10, Working paper, 2018-10)Formålet med dette arbeidsnotatet er å drøfte to spørsmål: Hva menes med begrepet impact, og hvordan passer det for anvendt forskning? -
The impact of the structural reform: what do academics think and do?
(NIFU Innsikt;2022-1, Others, 2022-02-24)In 2015 a large-scale structural reform was introduced in Norway, aiming at improving the quality of higher education. Through mergers between institutions, reform objectives such as high-quality education and research, ... -
Impacts of foreign takeovers in the Nordic countries - what do the company case studies tell us?
(FOTON;2, Research report, 2005-01) -
Impacts of the SFF scheme on the Norwegian research system : Sub-report I to the SFF evaluation panel
(NIFU-rapport;2019:28, Research report, 2019-12)This report was commissioned by the Research Council of Norway (RCN) to serve as background information for an international scientific committee appointed to evaluate the SFF scheme. The report should be seen in conjunction ... -
Implementation of ambiguous governance instruments in higher education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The article examines how higher education institutions respond to ambiguous governance instruments. A key focus is how ambiguity is tackled in the interpretation and implementation processes. Building on theoretical ... -
Implementering av faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet: Delrapport II fra prosjektet Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring - Evaluering av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP rapport;2009-39, Research report, 2009-11)Dette er den andre delrapporten fra prosjektet I.2.2.b Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring innenfor evalueringen av Kunnskapsløftet, hvor mange forskningsmiljøer deltar. Prosjektet ... -
Implikasjoner av skjevheter i Kandidatundersøkelsen
(NIFU Arbeidsnotat;2024:13, Working paper, 2024-10)I dette notatet undersøker vi graden av målefeil i Kandidatundersøkelsen (KU) og betydningen av henholdsvis seleksjon og feilrapportering for den totale målefeilen. Høy kvalitet i KU-dataene er avgjørende, ettersom KU ... -
The Importance and Value of Older Employees: Wise Workers in the Workplace
(Book, 2021)Discusses new ways of gaining positive benefits from ageing and a more experienced workforce Explores active ageing as a potential benefit both for individuals and their workplaces Examines the way in which senior ... -
Improving the efficiency of research proposals evaluation: A two-stage procedure
(Peer reviewed; Journal article, 2024)An important share of research funding is allocated via competitive programs, which entail considerable direct and indirect costs, such as to develop and evaluate the proposals. The goal of this article is to explore whether ... -
In Need of a Better Framework for Success: An evaluation of the Norwegian participation in the EU 6th Framework Programme (2003–2006) and the first part of the EU 7th Framework Programme (2007–2008)
(NIFU STEP rapport;2009-22, Research report, 2009-12)This report presents the main findings and recommendations from the evaluation of Norwegian participation in the 6th Framework Programme for research, technological development and demonstration activities of EU (FP6) ...