Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 1137-1156 av 2835
-
Hvert fullført skoleår er viktig for å få jobb
(Journal article, 2015) -
Hvilken kvalitet skal fusjonene styrke?
(Journal article, 2015)Strukturmeldingens budskap blir trolig at færre og større universiteter og høyskoler styrker alle former for kvalitet. -
"Hvis noen forteller om mobbing..." Utdypende undersøkelse av funn i Elevundersøkelsen om mobbing, urettferdig behandling og diskriminering
(NIFU rapport;2010-48, Research report, 2010-12)Denne rapporten skal bidra til å forklare forskjeller mellom skoler når det gjelder andeler av elevene som over tid har rapportert om mobbing, urettferdig behandling eller diskriminering i Elevundersøkelsen. I hvilken grad ... -
Hvor ble de av? Om frafall i søknadsprosessen til høyere utdanning
(NIFU skriftserie;1999:6, Research report, 1999-09)Hensikten med denne rapporten er å belyse forhold som kan være av betydning for frafall i søknadsprosessen til høyere utdanning. Rapporten bygger på resultater fra en spørreundersøkelse foretatt blant et utvalg av søkere ... -
Hvor ble realistene av? Om valg av studieretning og prestasjoner i videregående opplæring blant ungdom med gode karakterer i realfag fra ungdomsskolen
(NIFU skriftserie;2004-11, Research report, 2004-03)Fokus i denne rapporten er prestasjoner i realfag og i filologiske fag blant avgangselever fra ungdomsskolen og deres valg av grunnkurs og VKI-kurs, men også bortvalg av videregående opplæring. -
Hvordan er gjennomføringen i fagskoleutdanningene? En undersøkelse av særtrekk ved helsefag, kreative fag og tekniske fag
(NIFU-rapport;2018:21, Research report, 2018-06)Tema for denne rapporten er studentenes gjennomføring i fagskoleutdanninger innenfor tre områder: Kreative utdanninger, helsefagutdanninger og tekniske fagskoleutdanninger. De sentrale problemstillingene i prosjektet har ... -
Hvordan finne effekter av opplæringstilbud til nyankomne elever med innvandrerbakgrunn? En vurdering av vilkår for evaluering
(NIFU-rapport;2020:18, Research report, 2020-09)Barn og unge som nylig har innvandret til Norge, har rett til å motta et opplæringstilbud. Det finnes imidlertid svært lite kunnskap, nasjonalt og internasjonalt, om hva slags type opplæring som virker best for denne ... -
Hvordan påvirker ekstern finansiering forskningens vitenskapelige innflytelse?
(NIFU Innsikt;2024-10, Others, 2024-06-19)Vitenskapelige publikasjoner med finansiering fra Norges forskningsråd og EU er mer sitert i senere forskning enn hva tilfellet er for norske publikasjoner uten ekstern finansiering. Forskning basert på ekstern finansiering ... -
Hvordan samarbeider fagskolene med arbeidslivet om utdanningene?
(NIFU-rapport;2024:7, Research report, 2024-04)Hensikten med denne studien har vært å undersøke fagskolenes samarbeid med arbeidslivet om utdanningene, hvilke karakteristika det har, og hvordan det varierer langs ulike dimensjoner. Rapporten drøfter også sammenhengen ... -
Hvordan ser arbeidslivet på kandidater fra Universitetet i Oslo? Resultater fra en undersøkelse i et utvalg virksomheter i 2016
(NIFU-rapport;2016:38, Research report, 2016-11)På oppdrag fra Universitetet i Oslo (UiO) har NIFU gjennomført en undersøkelse blant et utvalg arbeidsgivere for å finne ut hvem som ansetter kandidater fra UiO eller andre læresteder, og hvorfor. Undersøkelsen belyser ... -
Hvordan sikre at sykepleiestudentene oppnår læringsutbytter i praksisstudiene: Jakten på gode eksempler
(NIFU-rapport;2021:1, Research report, 2021-01)Formålet med denne rapporten er todelt. Det ene er å presentere best-practice innen praksisstudier for sykepleiestudenter. Det andre formålet er å undersøke hvilken rolle læringsutbyttebeskrivelser og praksisavtaler har i ... -
Hvordan skapes IKT og hvordan forklares dette? - En gjennomgang av noen teorier om teknologisk konstruksjon
(U-notat;2001-3, Working paper, 2001)Målsetningen med dette arbeidet er å belyse den teknologiske konstruksjon av IKT, det som vanligvis kalles "produktutvikling" og "design". Hensikten er å få en bedre forståelse av hvordan og hvorfor IKT skapes - og hvordan ... -
Hvorfor blir lærlingordningen annerledes i kommunene enn i privat sektor? Sentrale utfordringer for kommunesektoren i arbeidet med fagopplæring
(NIFU rapport;2014-22, Research report, 2014-05)Prosjektet, som har vært finansiert av KS, undersøker særegenhetene ved lærlingordningen og fagopplæring i kommunesektoren. I tillegg til data fra tre fylkeskommuner, kommuner, samt opplæringskontor og tjenestesteder i ... -
Hvorfor er økonomisk vekst geografisk ujevnt fordelt?
(STEP Report;19-1994, Research report, 1994-11) -
Høgskole – Universitet – Bedrift: Mobilitet og innovasjon (HUbro): Innspill til Forskningsrådets utvikling av en næringsrettet satsing overfor universitetene og høgskolene
(NIFU skriftserie;2004-13, Research report, 2004-04)Denne rapporten gir en generell oversikt over samarbeid mellom universitet og næringsliv med det mål å gi innspill til et nytt forskningsprogram i regi av Norges forskningsråd. Forskningsrådet har tatt initiativ til arbeidet ... -
Høgskolen i Molde og det nye institusjonslandskapet. Fusjon eller fortsatt selvstendighet?
(NIFU-rapport;2016:34, Research report, 2016-11-15)På bakgrunn av de pågående strukturendringer i universitets- og høgskolesektoren har Høgskolen i Molde ønsket å få gjennomført en utredning som klargjør alternative utviklingsmuligheter, og som kan gi høgskolen et ... -
Høgskolen Stord/Haugesund – fusjon, fisjon eller status quo?
(NIFU rapport;2011-12, Research report, 2011-03)I denne rapporten har vi vurdert ulike alternativer og valgmuligheter for Høgskolen Stord/Haugesund i et 10-15 års perspektiv. Vi har lagt vekt på å diskutere de mange dilemmaer og utfordringer HSH står overfor i det videre ... -
Høgskolenes erfaringer med realkompetansestudenter fra forsøksordningene i 1999 og 2000
(NIFU skriftserie;2002-11, Research report, 2002-05)NIFU har på oppdrag fra VOX Prosjektstyret for realkompetanseprosjektet foretatt en undersøkelse av høgskolenes erfaringer med studenter opptatt på grunnlag av realkompetanse i forsøksordningene i 1999 og 2000. Følgende ... -
Høgskolenes rolle i regional utvikling, innovasjon og kommersialisering: En undersøkelse av de statlige høgskolene
(NIFU rapport;2014-40, Research report, 2014-11-21)I denne rapporten analysere de statlige høgskolenes rolle i regional utvikling, innovasjon og kommersialisering. Arbeidet inngår i en større evalueringen av virkemiddelapparatet for kommersialisering av offentlig finansiert ...