Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 1129-1148 av 2835
-
Hva slags jobber har mastere to-tre år etter eksamen?
(NIFU Arbeidsnotat;2018:8, Working paper, 2018)Formålet med dette arbeidsnotatet er å belyse hva slags jobber mastere har to–tre år etter eksamen, ved å kartlegge yrke, næring, overutdanning og lønn. Arbeidsnotatet gir utfyllende informasjon til NIFUs rapport om ... -
Hva teller når barn skriver? En ekspertpanelstudie
(NIFU-rapport;2015:38, Research report, 2015-12)På oppdrag fra Senter for IKT i utdanningen har NIFU gjennomført en ekspertpanelstudie for å identifisere viktige utfallsvariabler i studier av skriveopplæringen fra 1. til 3. klasse. Studien er gjennomført i november og ... -
Hva vet vi om effekten av økt lærertetthet på elevenes læringsutbytte
(NIFU Innsikt;2019-20, Others, 2019-11-05)Betydningen av lærertetthet for elevers læringsutbytte et av de mest debatterte forholdene knyttet til ressursbruk i skolen, både i politikk og forskning. NIFU evaluerer norm for lærertetthet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet ... -
Hva vet virkemiddelapparatet om industrielle rettigheter (IR) i dag?
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:38, Working paper, 2006-10)Denne todelte undersøkelsen gir et godt første innblikk i hvorvidt industrielle rettigheter er integrert i virkemiddelapparatet. Det gir dermed mer informasjon om hva slags kompetanse det er snakk om, hvordan den organiseres, ... -
Hvem ble student under utdanningseksplosjonen? Betydningen av kjønn, sosial bakgrunn, alder, bosted og karakter for valg av og opptak i høyere utdanning
(NIFU Skriftserie;2000-2, Research report, 2000-02)I denne rapporten presenteres først en del resultater fra norske undersøkelser på 1990-tallet om studierekruttering i forhold til kjønn, alder, sosial bakgrunn, bosted og karakterer. For øvrig baserer vi oss på data fra ... -
Hvem er de nye studentene? Bakgrunn og studievalg
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:3, Working paper, 2006-02)Det har vært en formidabel vekst i rekrutteringen til høyere utdanning i Norge siden 80-tallet, og formålet med denne rapporten har vært å kartlegge hvilke trender vi ser når det gjelder rekrutteringen til høyere utdanning ... -
Hvem er forskningsinstituttenes næringslivskunder?
(STEP Report;8-2002, Research report, 2002-10) -
Hvem skal trøste Knøttet – hvem kan endre mønsteret? Statusundersøkelse – Likestilling i barnehagen
(NIFU-rapport;30-2014, Research report, 2014-12)Denne rapporten presenterer og diskuterer resultatene fra en statusundersøkelse av likestilling mellom kjønn i norske barnehager. Undersøkelsen er gjort på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. -
Hvert fullført skoleår er viktig for å få jobb
(Journal article, 2015) -
Hvilken kvalitet skal fusjonene styrke?
(Journal article, 2015)Strukturmeldingens budskap blir trolig at færre og større universiteter og høyskoler styrker alle former for kvalitet. -
"Hvis noen forteller om mobbing..." Utdypende undersøkelse av funn i Elevundersøkelsen om mobbing, urettferdig behandling og diskriminering
(NIFU rapport;2010-48, Research report, 2010-12)Denne rapporten skal bidra til å forklare forskjeller mellom skoler når det gjelder andeler av elevene som over tid har rapportert om mobbing, urettferdig behandling eller diskriminering i Elevundersøkelsen. I hvilken grad ... -
Hvor ble de av? Om frafall i søknadsprosessen til høyere utdanning
(NIFU skriftserie;1999:6, Research report, 1999-09)Hensikten med denne rapporten er å belyse forhold som kan være av betydning for frafall i søknadsprosessen til høyere utdanning. Rapporten bygger på resultater fra en spørreundersøkelse foretatt blant et utvalg av søkere ... -
Hvor ble realistene av? Om valg av studieretning og prestasjoner i videregående opplæring blant ungdom med gode karakterer i realfag fra ungdomsskolen
(NIFU skriftserie;2004-11, Research report, 2004-03)Fokus i denne rapporten er prestasjoner i realfag og i filologiske fag blant avgangselever fra ungdomsskolen og deres valg av grunnkurs og VKI-kurs, men også bortvalg av videregående opplæring. -
Hvordan er gjennomføringen i fagskoleutdanningene? En undersøkelse av særtrekk ved helsefag, kreative fag og tekniske fag
(NIFU-rapport;2018:21, Research report, 2018-06)Tema for denne rapporten er studentenes gjennomføring i fagskoleutdanninger innenfor tre områder: Kreative utdanninger, helsefagutdanninger og tekniske fagskoleutdanninger. De sentrale problemstillingene i prosjektet har ... -
Hvordan finne effekter av opplæringstilbud til nyankomne elever med innvandrerbakgrunn? En vurdering av vilkår for evaluering
(NIFU-rapport;2020:18, Research report, 2020-09)Barn og unge som nylig har innvandret til Norge, har rett til å motta et opplæringstilbud. Det finnes imidlertid svært lite kunnskap, nasjonalt og internasjonalt, om hva slags type opplæring som virker best for denne ... -
Hvordan påvirker ekstern finansiering forskningens vitenskapelige innflytelse?
(NIFU Innsikt;2024-10, Others, 2024-06-19)Vitenskapelige publikasjoner med finansiering fra Norges forskningsråd og EU er mer sitert i senere forskning enn hva tilfellet er for norske publikasjoner uten ekstern finansiering. Forskning basert på ekstern finansiering ... -
Hvordan samarbeider fagskolene med arbeidslivet om utdanningene?
(NIFU-rapport;2024:7, Research report, 2024-04)Hensikten med denne studien har vært å undersøke fagskolenes samarbeid med arbeidslivet om utdanningene, hvilke karakteristika det har, og hvordan det varierer langs ulike dimensjoner. Rapporten drøfter også sammenhengen ... -
Hvordan ser arbeidslivet på kandidater fra Universitetet i Oslo? Resultater fra en undersøkelse i et utvalg virksomheter i 2016
(NIFU-rapport;2016:38, Research report, 2016-11)På oppdrag fra Universitetet i Oslo (UiO) har NIFU gjennomført en undersøkelse blant et utvalg arbeidsgivere for å finne ut hvem som ansetter kandidater fra UiO eller andre læresteder, og hvorfor. Undersøkelsen belyser ... -
Hvordan sikre at sykepleiestudentene oppnår læringsutbytter i praksisstudiene: Jakten på gode eksempler
(NIFU-rapport;2021:1, Research report, 2021-01)Formålet med denne rapporten er todelt. Det ene er å presentere best-practice innen praksisstudier for sykepleiestudenter. Det andre formålet er å undersøke hvilken rolle læringsutbyttebeskrivelser og praksisavtaler har i ... -
Hvordan skapes IKT og hvordan forklares dette? - En gjennomgang av noen teorier om teknologisk konstruksjon
(U-notat;2001-3, Working paper, 2001)Målsetningen med dette arbeidet er å belyse den teknologiske konstruksjon av IKT, det som vanligvis kalles "produktutvikling" og "design". Hensikten er å få en bedre forståelse av hvordan og hvorfor IKT skapes - og hvordan ...